Tips om att göra upp eld

  • Trådstartare jonte3@hotmail.com (Jonathan)
  • Start datum

jonte3@hotmail.com (Jonathan)

Gäst
Hejsan!



Jag undrar om det är någon som har tips på hur man ska bära sig åt för att hitta rätt ved för att kunna tända mysiga brasor under vandringar på låglandsleder och i fjällen. Att bära yxa är för tungt, däremot bär jag en Victorinox med en liten men effektiv såg och en S1, alltså en lite större kniv. Dessutom är jag intresserad av bra knep för att få igång brasan utan papper och tändvätska ( också för tungt för att vandra med, endast sådant som man kan hitta under vandringen duger). Har fått för mig att det är svårt att hitta ved i fjällen, hur gör ni?



Tacksam för svar, vänliga hälsningar Jonathan!
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Ved

Ved i fjällen? På kalfjället finns ingen ved, det är bara att acceptera. Ofta blåser det också för mycket för att det ska vara någon idé att elda. I skogen däremot finns det gott om ved. Har du ingen yxa (har jag svårt att förstå) är du hänvisad till ganska tunna grenar. Små torra träd som står upp samt torra döda grenar på träd brinner bra. Bark är bra att tända med om den är torr liksom tunna torra grangrenar som sitter skyddade under själva granen. På vita björkar kan du ta av det tunna yttre lagret som sitter löst (tunt som smörpapper) Har du riktig tur kan du hitta torra grenar på marken, men i då kanske det inte alltid är så smart att elda. Med en yxa i näven kan du ta större torrakor (akta hackspettar) samt det absolut bästa: tjärstubbar. Nästan alla gamla tallstubbar är rika på tjära och brinner bra, även i väta! Vill du ha en lätt yxa? Skaffa en med litet huvud och långt skaft, eller skafta om en liten yxa. Och om du är ovan, ta med någon dl fotogen eller tändvätska (bensin och t-sprit är kass) i reserv så att du är säker på att få eld.
 
Här är några tips.

Utrusta dig alltid med en god portion tålamod en eld bör byggas från grunden. Du börjar med näver, fnöske eller enbark fortsätter med ris gärna torrt granris följt av småkvistar, större kvistar följt av små grenar etc tills du har fått en bra grundeld med bra glödbädd nu kan du lägga på vedträn m.m.
  Läs gärna Friluftliv med överlevnad av Lars Fält eller Handbok Överlevnad Armén. Att i detalj beskriva hur man gör upp eld tar för mycket plats men du kan ju maila till mig så kan jag skriva en utförligare beskrivning.

Lycka till! Fredrik
 

Magnus

Gäst
Tips och krav (Läs på allemansrätten)

Jonathan skrev:
> Att bära yxa är för tungt, däremot bär jag en Victorinox med en liten men effektiv såg och en S1, alltså en lite större kniv.


Eftersom man inte får och inte heller skall hugga ner träd och buskar finns inget behov att bära yxa. Detta om DU inte äger skogen DU vandrar i eller har ägarens tillåtelse. För att samla in döda grenar på marken räcker det med händerna.


> Dessutom är jag intresserad av bra knep för att få igång
brasan utan papper och tändvätska ( också för tungt för att
vandra med, endast sådant som man kan hitta under vandringen
duger).


Går utmärkt om man har tillgång till en vass kniv och torra grenar. Tälj tunna stickor och "rugga" (tälj jack) i tjockare grenar (elden får fäste).


> Har fått för mig att det är svårt att hitta ved i
fjällen, hur gör ni?


Använder kök - t-sprit/gas/fotogen


Unknown skrev: Små torra träd som står upp samt torra döda grenar på träd brinner bra. Bark är bra att tända med om den är torr liksom tunna torra grangrenar som sitter skyddade under själva granen. På vita björkar kan du ta av det tunna yttre lagret som sitter löst (tunt som smörpapper) Har du riktig tur kan du hitta torra grenar på marken, men i då kanske det inte alltid är så smart att elda. Med en yxa i näven kan du ta större torrakor (akta hackspettar) samt det absolut bästa: tjärstubbar. Nästan alla gamla tallstubbar är rika på tjära och brinner bra, även i väta!


Läs på allemansrätten - http://www.environ.se/


Allemansrätten: under blommor och bär står det bl.a. Du får inte ta kvistar, grenar, näver, bark, löv, ollon, nötter eller kåda från växande träd. Naturligtvis får du inte heller ta buskar eller fälla träd.
 

X3M@TEAM (Cliff Jumper)

Gäst
Je, je....

Howdy!


Vad kul att så många vill delge sina tips och tricks om eldtekniker (förstår att vissa utsagor skär i hjärtat på många).


För att bli en duktig eldmakare gäller det att vara lyhörd för eldensvilja och vårda den som ett barn.


1. Gå ut i skogen en riktigt kall och regnig vecka.
2. Samla ihop allt material som du tror dig behöva (se tipsen)
3. Försök få igång en liten brasa.
4. Om du lyckas, så kom ihåg hur du bar dig åt - och gör lika dant nästa gång du gör upp en eld... OAVSETT om det är blött eller inte.


Personligen har jag som grundregel att gå tillväga likadant vare sig det är kallt, varmt, blött eller tort ... Det som funkar när det är blött funkar när det är torrt.


1. Vindskydd
2. Torr startved (Skala av allt det blöta med en kniv)
3. Torr fortsättningsved (Nu torkar den blöta veden)


/cliff Jumper


Ps. Enklaste sättet att alltid få upp en eld är genom att ständigt bära en påse med torr näver och kråkris samt lite törstickor innanför kläderna.
På fjället finner du ofta ingen ved --- Men prova med hprt bunden ljung eller plocka gammal bråte under vandringen så har ni till en eld på kvällen när ni kommer fram... Ds.


Hemligheten är att ha en FET hög med torrt kråkris att värma upp stenbotten och området kring elden med
 

alexander.nordstrom@mail.scout.se (Alexander Nords

Gäst
Knaster från granar får plockas

Jag har fått lära mig att det finns ett undantag från att plocka grenar från träd. Knaster från granar får plockas - d.v.s. de döda torra grenarna du kan finna längst ner på granarna (de är redan döda och du skadar inte trädet om du plockar de). Dessa torra grenar är utmärkt redskap för tändning.


Att finna grenar liggandes på marken är inte så där jätte svårt. Dock kan en yxa och såg vara bra för att få mindre behändigare bitar (de du finner på marken varierar en hel del i storlek).


Alexander
 

Magnus

Gäst
Gärna eld men inte alltid

Min tanke var bara att upplysa om vad som står i allemansrätten.
Jag eldar ibland men att ge sig ut på fjället utan kök låter för mig som om man får ligga i om inte skall bryta mot allemansrätten. Lagar är kanske till för att brytas men jag blir förbannad när folk har huggit ner fjällbjörkar på gränsen till kalfjället för att göra upp en eld - inte i överlevnadssyfte utan bara för trevnad.


OBS! Jag har sett resultatet och svurit ve och förbannelse.


Slutsats alla kan inte eller vill inte följa allemansrättens förordningar.


MvH


Magnus
 

j.r@starport.se (JR)

Gäst
Untitled

Ursäkta mig om jag är petig men:


>Min tanke var bara att upplysa om vad som står i >allemansrätten.


(klipp)



>Slutsats alla kan inte eller vill inte följa allemansrättens >förordningar.
>MvH
>Magnus



Någon lag om allemanrätten existerar inte (och därmed inte heller någon förordning given i kraft av regeringens restkompetens).


Istället torde allemansrätten vara en s.k. sedvanerätt och dess "bestämmelser" får anses vara härledda ur straffrätten (brottsbalkens regler om egendomsskydd, bl. a. skadegörelse och stöld) och ur allmänna förmögenhetsrättsliga principer.


Det går därför inte att bryta mot allemansrätten i juridisk mening.


Att markägare tolererar friluftsanvändning av marken är något vi skall vara glada för! Om vi inte sköter oss i naturen ligger det dock i farans riktning att sedvanerätten förändras och att allemansrätten blir till ett minne blott.


/J.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Bra inlägg!

Hej Tyckte att föregående inlägg var mycket bra skrivet!


Tack!


/Bengt
 

x3m@team.com (Hangglider)

Gäst
elda med fjällbjörkar

Hej!


Vill bara fråga "MAGNUS" om han överhuvudtaget har provat att elda med en nyhuggen fjällbjörk?


Jag tvivlar att anledningen till björkstubbarna var att någon skulle elda för trevnadensskull. Troligtvis var syftet att göra en vandringskäpp. Men vad vet jag?


Att vistas ute i skogen 1 vecka utan kök är inga problem. Det gäller bara att hitta rättt område - ett område där det finns gott om dött trä.


/Hangglider X3mTEAM


Ps. Magnus... Det kan ju faktiskt ha varit vinter när de tog björkarna och som du säkert vet så funkar det utmärkt att eld med färskbjörk när det är mer än 10 grader kallt.... (som underhållsved alltså...) Ds.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Nej, man jag har sett idioter göra det

Nej, man jag har sett idioter elda med nyhuggna fjällbjörkar.
Jag har dock eldat med det mesta skiftande ved och under de mest skiftande förhållanden, bla, nyhuggen björk i fjällen (lite längre ner på fjällsidan på egen mark).


Har DU försökt gå med en färsk krokig fjällbjörk som käpp.


Vad som går över mitt förstånd är att alla verkar vara så upprörda över att jag bara påpekar att det finns folk som inte missköter sig.


Ursprunget till denna diskution är bla

>tända mysiga brasor..... i fjällen.
>yxa är för tungt.... effektiv såg
>svårt att hitta ved i fjällen, hur gör ni?

Enligt min mening är det svårt att klara sig på fjället utan att gå över gränsen om man helt skall förlita sig på öppen eld.


Med vänliga hälsningar
Magnus
 

jonas.kinna@ebox.tninet.se (Jonas Möller)

Gäst
Bra eld!

Ang eldning.


Man kan använda sig av s.k "Bärbereld". Dvs man lägger grenar/vedträn i botten som en flotte (man kan lägga flera lager) Sedan eldar men ovanpå detta. Fördelen med denna eldtyp är att elden får en luftig grund och man kan använda sig av vedträn av dålig kvalitet (blöta, ilandflutna grenar, halvruttna pinnar mm) Elden torkar trät uppifrån och eldflotten tar succesivt eld. Den bästa eldtypen att använda ovanpå flotten är, tycker jag, "jägareld" eller "pagodeld".


Om man använder denna eldtyp så får man en varaktig glöd, dessutom behöver man inte ge sig på exvis torrakor mm som står bäst där de står (och skall göra det enligt allemansrätten), utan man kan använda väldigt mycket "skitved". Tändbränslet kan man samla på marken. (Jag brukar i och för sig ta lite av de döda kvistar som finns underst på granarna. Man skall då vara noga med att inte bryta kvistarna nära stammen eller grenarna pga risk för parasitangrepp i "såren")


Mvh Jonas Möller
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
martin5 Dela upp mat Friluftsmat 3
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
K.Strom Ersätta smör vid stekning över öppen eld Friluftsmat 12
orren86 Lägermat över öppen eld för många Friluftsmat 12
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
apport Laga mat över eld? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...