Lantmäterikartor börjar släppas

Det kommer ju finnas

snart har några personer gjort en bra shape mappning så kan vi snabbt göra våra egna kartor. jag tycker det är ganska fränt att de släpper öppen kartdata som uppdateras och att alla kan skapa sina egna kartor dela dem med andra osv.

Vill du inte pyssla själv kommer det ju snart att finnas pdf att ladda ner över massor med områden!
 
jobbigt för Garmin och liknande när OpenStreetmap och liknande kommer att bli minst lika bra som de dyra kartorna.

Dock kommer förmodligen inte openstreetmap kunna använda kartdatat med den licens som de släpps under. Men förhoppningsvis löser det sig. Men det blir spännande att se vilka alternativ som dyker upp när dom släpps.
 
Halaj!

Skulle ut och knata, och kollade på kartan på hitta.se
jag såg att man numera har, förutom kart-och satellitvy, även en friluftvy att välja .
Klickade på den. Blev jättehäpen!
Alltså, så vitt jag kan se så är det lantmäteriets gröna karta som är där! Jag känner igen ”layouten” eller stilen eller vad man skall kalla det.
Klickar man i funktionsrutan nedre höger så kan man få koordinater i godtycklig punkt på kartan.
Har kollat, och allt funkar precis lika bra i android som på datorn.

//T
 
Idag släpptes ju Översiktskartan dvs en baskarta över sverige i 1:250 000 fri. Är det någon som har lekt med den den ännu?

Den är ju vektoriserad så jag laddade ner den i QGIS (open source) program som var rätt lättarbetat. I jan när fjällkartorna och terrängkartan släpps så kommer det att bli intressant! jobbigt för Garmin och liknande när OpenStreetmap och liknande kommer att bli minst lika bra som de dyra kartorna.

Så här ser en karta över Storvallen ut 2h jobb, aldrig kört QGIS innan så det är inget finesser direkt.

Importtullarna ska ju bort från tex Kina på GPS produkter mm,hur det kommer att påverka svenska handlare i branschen ihop med kartsläppet det ska bli spännande att se.
 
Kommer fjällkartor och liknande nu bli fritt tillgängliga i olika appar på telefoner ?
Snacka om ekonomisk förlust för såna som viewranger och andra som lever på att sälja kartor
 
Viewfinder har ju i sin tur betalat en avgift till Lantmäteriet. Jag kan tänka mig att betala för en bra kartapp. Eller om de tar betalt för nån form av mervärde det kanske inte är helt enkelt för en sån som mig att ta del av lantmäteriets karta även om den är gratis.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Jag kan tänka mig att betala en engångssumma för en bra kartapp men kartorna ska ju vara gratis om lantmäteriet släppt dem fria.
 
Jag kollade en stund med översiktskartan, laddade QGIS program och så. Jag tröttnade ur efter ett tag. Det kanske är enkelt om man kan och det kanske blir enklare med terrängkartan och fjällkartan.

Om någon erbjuder kartorna klara och gratis även efter Lantmäteriet släppt dem så kommer jag också hellre välja den, men annars så kan jag vara bered att betala. Inte så mycket som det kostar idag. Ett par kronor per kartbild, en hundralapp för hela Sverige?

Nu lever vi ju i en digital värd, heh, men t.ex. papperskartan kommer ju fortfarande kosta att tillverka även om kartmaterialet i sig är gratis från Lantmäteriet. Ett visst arbete kanske också kommer krävas för att kunna presentera kartorna bra (och uppdaterade) i digital form.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...