Pannlampa för alpinism

Jag lärde mig när jag köpte Myo XP att den lös mer eller längre tid än en Myo RXP. Vet ej exakt men för vanlig klättring så var den bättre. Den lyser absolut upp tillräckligt för klättring om du får rätt inställning. Det stämmer att RXP skall ge ett "konstant" ljus. Det som är bäst med modellen är att den lyser upp runt omkring dig, istället för att ha en lång ljus framåt som andra lampor har. Plus att den var billigare än dyrare modeller.
 
MYO RXP går att köra på litiumbatterier, vilket inte XP kan (alpin klättring kan ju vara rätt kallt). Är mycket nöjd med min RXP, men har aldrig använt den för klättring. Skidåkning och löpning däremot.

Att Myo RXP går att köra på litiumbatterier är faktiskt inte oviktigt i sammanhanget. Tack för att du uppmärksammade mig på detta.

Mvh /Joel
 
Själv har jag en Silva L1. Den går på fyra AA batterier som sitter i två batterifack på huvudet för att fördela vikten.
Det ingår även ett batteripack med ledning som har plats för fyra C batterier som man kan lägga i innerfickan på jackan.
Om den passar för klättring har jag ingen aning om men det kanske finns en poäng med det externa batterifacket vintertid.

//Henrik
 
Själv har jag en Silva L1. Den går på fyra AA batterier som sitter i två batterifack på huvudet för att fördela vikten.
Det ingår även ett batteripack med ledning som har plats för fyra C batterier som man kan lägga i innerfickan på jackan.
Om den passar för klättring har jag ingen aning om men det kanske finns en poäng med det externa batterifacket vintertid.

//Henrik

Hm, det är just en Silva L1 som jag bl.a. haft. Jag har varit mycket besviken på ljusstyrkan i förhållande till vikten. Inklusive batterier väger den ca. 230gram och ger mycket sämre ljus än t.ex. Tikka Plus som väger 90 gram.

Dock håller jag med dig om att funktionen med att man kan hålla batterierna varma är en fördel.

Mvh /Joel
 
Petzl tikka xp eller myo av valfri sort, belt är rätt trevligt då du slipper spendera en massa pengar på litiumbatterier och att man inte har en batteriklump på hjälmen
 
Helt klart värt vikten med externt batteri pack, kan som sagt bli riktigt kall. Att då ha en lampa som slutar lysa, pgr av att batterierna blir för kalla, är inte bara surt utan potentiellt farligt. Själv har jag en myo belt xp, tycker den funkar fint, även om det kan va lite svårt att sköta den med handskar på.
 
Tjena!

Kapar den här tråden för en fråga som dykt upp inför sommarens bravader. Jag har köpt en BD Icon men har insett att när man fäster den på en hjälm så blir det väldigt lite luva kvar på skaljackan om man drar över den på grund av batteriboxen som sitter i bakhuvudet. Huvan når bara precis mer än halvvägs fram på hjälmen, men utan lampan så når den en bra bit längre "fram".

Är det någon annan som har upplevt samma typ av problem? I och med att vi ska börja klättra runt 01-02 på natten vill jag gärna ha de 320 lumen - eller räcker det med 250 så att man kan köpa en BD Storm istället och slippa batteriboxen?

//Adam
 
Jag har en petzl nao som jag är mycket nöjd med.
Vet inte om den är lämplig till ditt ändamål men vill ändå slå ett slag för reactive lightning som är ett extremt bekvämt sätt att inte bli bländad av ljus som reflekterar från den egna lampan men ändå få mycket ljus när det behövs.

Den går också att programera för att anpassa ljusstyrkan efter de behov som man har.
 
Jag använder LedLenser. Ljus och justering är prima. Tycker inte att den är för klumpig eller väger för mycket mot vad den ger.. Det finns dock en stor nackdel med lampan som jag inte upplevt lika frekvent med andra lampor; "på-knappen" sitter på ett sådant sätt att den är riktigt lätt att råka sätta på i väskan. När man väl upptäcker detta vet man inte om den varit på i några minuter eller många timmar vilket gör en osäker på batteritiden. Det betyder att man måste släpa runt extrabattrrier även i de fall där man med en annan lampa hade vågat låta bli.
 
Att man har flera ljusstyrke-lägen (vara ett läge bör vara ganska svag och hålla för 1-2 dygns kontinuerlig lyse på en batterisats) på sina lampor är A och O, ögat jobbar 10-logaritmiskt vilket innebär att för varje upplevd dubbel ljusstyrka så går det år 10 ggr mer ström eller om man vill batteritiden minskar till 1/10-del eller ännu kortare per upplevd fördubbling av ljusstyrkan .

Med andra ord 'efterbrännarläget' för maximalt ljus bör användas så lite som möjligt, bara när det är motiverat, och köra på så svag ljus som är praktisk hanterbar så mycket som möjligt är viktigt, speciellt om det är begränsad mängd med batterier som medförs.

Till detta finns det också skillnad mellan lampor och använda LED-diod och äldre generationer LED-lampor kan ha klart märkbart mindre med ljus för samma ström även om den skillnaden har minskat med åren.

Fick/pannlampor med antireflexbehandlade glas/linser visar att man jobbat lite extra på att få ut ljuset, de med utan antireflex så kan ~ 10% av ljusmängden från LED försvinna innan det nått ens utsidan av linsen.
 
Jag har en petzl nao som jag är mycket nöjd med.
Vet inte om den är lämplig till ditt ändamål men vill ändå slå ett slag för reactive lightning som är ett extremt bekvämt sätt att inte bli bländad av ljus som reflekterar från den egna lampan men ändå få mycket ljus när det behövs.

Den går också att programera för att anpassa ljusstyrkan efter de behov som man har.

Tack! Den verkar onekligen riktigt bra. Har du provat den med hjälm och luva någon gång? I så fall, tar batteripacken mycket plats bak på hjälmen (som jag beskriver att min Icon gör)? Såg också att man kan köpa till ett set som gör att man kan hålla batterier i ryggsäck eller ficka, onekligen väldigt attraktivt.
 
Vad har du för jacka?

Har själv en Icon och använt den på hjälm under båda mina skaljackor utan problem (Som har huvor gjorda för hjälm)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...