Extremt simpel billig GPS

Helt riktigt

Vilket på svenskt kartspråk innebär att kartan ska använda SWEREF99,
då är uppgifterna tillräckligt lika för vanligt friluftspromenerande...

Ja det slår på ca 0,5 meter så är det inte fråga om att mäta in exakta positioner så fungerar det bra. Avvikelsen ökar med åren p.g.a. kontinentaldriften men för oss vanliga utemänniskor så lär det vara OK.
 
Om jag fattat det rätt så är den absolut största elslukaren på smartlur skärmen.

I flygplansläge möjligen. Annars är det oftast radiosändarna (mobilnätet, WiFi, Bluetooth) som drar mycket.

När jag är på scoutläger (och har begränsade laddningsmöjligheter) så har jag ofta mobilen i flygplansläge och det gör enorm skillnad.
 
I flygplansläge möjligen. Annars är det oftast radiosändarna (mobilnätet, WiFi, Bluetooth) som drar mycket.

När jag är på scoutläger (och har begränsade laddningsmöjligheter) så har jag ofta mobilen i flygplansläge och det gör enorm skillnad.

Halaj!

Jag vet inte om du missar min poäng lite. Vi tänker inte lika iaf, så mycket står ju klart.
Men om vi säger såhär:
Du är på scoutläger med mobilen i flygplansläge. Du har 100% laddning i batteriet.

Fall 1: i en timme går du från flygplan (offline) till online. Din mobil börjar att kommunicera med mobilmaster, blåtand, wifi, allt vad den kan tänkas hitta. Du slår inte på skärmen mer än vad som behövs för manövern.
Efter en timme har du mindre än 100% i batteriet.

Fall 2: i en halvtimme kollar du på ett sparat videoklipp på mobilen. Med full ljusstyrka på skärmen. Du är offline hela tiden. Efter en timme har du mindre än 100% i batteriet.

Jag vill påstå att fall 2 drar mer batteri än fall 1.

//T
 
Om du är lycklig ägare av en iPhone: Fjällkartan - Offline https://itunes.apple.com/se/app/fjällkartan-offline/id1118542280?mt=8

Hela lantmäteriets Fjällkartan med GPS funktioner. Gratis!
Ha mobilen avstängd o slå bara på den om du behöver GPS:n så räcker batteriet antagligen flera veckor. Eller ta med en powerbank. Har den själv och tycker den funkar perfekt.

Och om du är en ännu lyckligare ägare till en Android så kan du få Fjällkartan, Friluftskartan samt norska kartor helt gratis och offline med denna...

Lokalsinne
 
Jag vill påstå att fall 2 drar mer batteri än fall 1.

Det är inte min erfarenhet. Jag brukar ibland ligga i tältet och kolla på nån film på mobilen och i alla fall min Z1 Compact drar ovanligt lite när jag kollar på film (i flygplansläge). Jag blev förvånad första gången.

Oftast kollar folk på streamat, eller surfar på facebook, då används radiosändarna mycket och det drar mycket batteri.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...