Cyklvagn eller väskor?

Hallå!
Jag undrar kort om vilket som är fördelaktigast. Cykelvagn eller väskor? Funderar på att göra en längre cykeltur, kors och tvärs i Sverige. Ifall cykelvagn förespråkas, ska det då vara ett eller två hjul? Dilemmat är att jag gärna skulle vilja plocka med mig en tung kamerautrustning. /Tony
 
Jag var själv på en liten tripp förra sommarn å använde då en en hjulig cykelvagn en hemmagjord kopia av packtracken å de funka skit bra trodde man skulle känna av vagnen mycke mer än man gjorde det gick lätt som en plätt å ta sig fram både på asfalt grusvägar å stigar ja även trappor.Ta du en vagn lättare få me sig prylarna men det är klart ska du köpa prylarna så är ju vagnen dyrare än väskor.
 
Har funderat på att bygga en egen vagn. Rent instinktivt tror jag enhjulig vagn har bättre vägegenskaper, vilket framgår av din tur. Men hur gjorde du med fästet mot cykeln. Finns det färdiga att köpa? Måste nog skaffa mig en till hoj också. Trampa på MTB blir man framåtlutad och ser mest asfalt.
 
Väskor kontra vagn

Hej!
Jag har enbart erfarenhet av väskor och det finns ju både för- och nackdelar med dem. Fördelen är att vikten blir fördelad över cykeln och att man kan ha olika saker i olika väskor. Man slipper att ha en stor "hockeybag" med alla grejer i. Dyr kamerautrustning kan man ha i styrväskan om det inte är alltför skrymmande utrustning som stora stativ och liknande. Då kan man med lätthet haka av väskan och ta med sig dyrgriparna om man skall ställa cykeln en stund och gå in och handla i en affär t.ex.

Sedan ger ju väskorna ett ökat luftmotstånd. Cykeln blir ju betydligt bredare.

Har man en cykel med dämpning fram är det nog en trailer att föredra. Det finns visserligen fästen att köpa så man kan sätta en lowrider eller kombinationspakethållare fram men godset i dämparen är ju tunnare än i en vanlig framgaffel och har man tunga väskor fram kan dämparen skadas, speciellt om man kör på sämre vägar.

En del folk kör med både väskor och trailer men det behövs inte för "den vanlige dödlige". Ofta behöver man inte släpa med sig alltför mycket utrustning. För en vanlig långtur behövs i stort sett "bara" upp till 30-35 kg packning om man har tänkt sig att ta med full lägerytrustning, verktyg m.m. m.m.

Prismässigt tror jag inte att det bli så stor skillnad mellan att skaffa cykelväskor (2 bak, 2 fram, styrväska och ev. en väska på pakethållaren bak) jämför med en trailar av god kvalitet plus en vattentät väska att lägga i den men jag kan ha fel. Jag håller med om att en trailer med 1 hjul är bättre än 2-hjuliga varianter.

Tips: gå in på http://www.globetrotter.de och kolla priserna på utrustning. De kan ha kvar rean på Ortlieb-prylar.

God tur!
Magnus
 
Fäste

På vagnen jag låna hade de fräst till ett fäste man fäste runt sadelstolpen.men jag tror att det ska finnas såna fästen att köpa från Hallmans tror jag det var eller Duells.Hör hos din cykelhandlare.
 
Väskor eller Vagn?

Hej Tony!
Jag svarade på en liknande fråga i forumet en tid sedan och lade sedan in svaret i recensionsbanken:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=597

En skaffa en vagn för långfärdscykling är i mitt tycke bara ett bra alternativ under vissa förtsättningar:
-Stor och/eller tung packning
-Har en cykel med fram och/eller bak dämpare
-Tänker färdas till en plats för att där slå läger och sedan utforska det kringliggande området.
-Om du redan har en..:)

En vagn är tyngre att dra än att packa motsvarande packning på cykeln. Cykelväskors större luftmotstånd blir av betydelse först när du färdas i farter över ca 25km/h, alt. har mycket kraftig motvind, och ökar sedan med en stigande kurva relativt till farten.
Det är därför sällan som man orkar uprätthålla en högre hastighet över en längre sträcka utan hjälp av terräng och medvind.
Vindmotståndet är därför en faktor som är av mindre intresse för en långfärdscyklist, utom då på ställen där starka vindar ständigt blåser i endera riktning som tex på Pattagoniens slätter.

Det extra hjulet plus ett visst vindmotstånd från vagnen gör att ett cykel/vagn-ekipage är märkbart tyngre att förflytta.
Som en följd av det ökade rullmotståndet kan det vara svårt att uppnå en lagom hög kadens(tramptag per min) med den lagom höga belastningen så att långfärdscyklingen blir njutbar och inte en kamp.

Jag tycker även att man skall tänka sig för, om valet står mellan vagn eller väskor/pakethållare, av en annan anledning.
En cykel med en all packning placerad i vagnen kan nämligen uppföra sig väldigt obehagligt om du försöker att bromsa in snabbt i nedförsbacke och framför allt om underlaget är aningen ojämt. Jag har bara provat en vagn(B.O.B. Yak) på kortare turer, men han jag lånade den av samt de recensioner jag läst beskriver hur den lastade vagnen vid inbromsning helt enkelt pressat bakänden i sidled så att bakhjulet släppte och de for i backen.
Det är därför bra att sprida ut packningen i väskor över hela cykeln för att få en bra viktdistribution och då placera de små och tunga sakerna fram samt de lättare och mer skrymmande sakerna baktill.

Av dessa anledningar funderar jag på om man verkligen skall ställa vagnen mot väskorna som ett likvärdigt alternativ att användas för långfärdscykling.
I mitt tycke så är bör man först skaffa sig väskor/pakethållare, och om man sedan har behov av mer packutrymme, skaffa sig en vagn!

Ha det bra!
Peter
 
Efter sommarens cykling har jag kommit till slutsatsen att väskor klart är att föredra. Jag kan tänka mej att en vagn är bra om man cyklar med fru och barn som inte pallar att släpa en massa packning. Men har man så mycket packning för sej själv så man måste ha en vagn bakom sej då är man nog ute och cyklar. Jag kastade undan nästan hälften av min packning när jag insåg att det var alldeles för tungt, och ändå var det mycket som jag kunde undvara som blev kvar.
 
hej
jag förespråkar väskor tänk på att en vagn är väldigt lång och tar en massa plats när du ska parkera. sen det som inte får plats i väskorna kan man länmna hemma man ska väl inte flytta eller hur. det är en massa friluftsfolk som bär runt en massa saker i onödan.gå lätt hette en artikel i ute för några år sen läs den
njut mer och slit mindre häls inge
 
Trevligt att få svar från folk som har prövat på. Eftersom jag är novis i frågan om att åka omkring med packning på cykel så har jag tacksamt tagit till mig av allt som skrivits. Men vad ska man ha för cykel på riktiga långturer? Min MTB vill jag gärna inte fara omkring med eftersom den inte har någon upptäckarvänlig sittställning (har cyklat vätternrundan på den). Såg av en insändare för "länge" sedan om touringcyklar bl a från England.
 
Sittställning

Håller själv på att modifiera min mtb för långtur. Tycker det är helt förkastligt att köpa en touringcykel för ändamålet, om man har en ok mtb (miljonärer kanske har en annan åsikt). Efter att provcyklat min cykel ett par dagar märkte jag precis som du skriver att sittställningen inte är optimal. Ska man sitta avslappnat ser man bara några meter framåt, vill man se längre fram måste man anstränga sig och får snart ont i nacke/axlar. Har själv tänkt investera i en kortare och högre styrstam, det borde räcka. Någon form av långa, vinklade barends som man vinklar ganska mycket uppåt borde oxo hjälpa.
Har man en väldigt liten ram blir det kanske värre att hitta bra sittställning, den korta hjulbasen gör att man slår hälarna i väskorna mm. Se där, ytterligare en sak att överväga väskor kontra kärra!

...Johan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
vid Vad slits lättast aluminium eller kolfiber Långcykling 1

Liknande trådar