Baklängesåkning

Hej,

det är ju inte världens viktigaste att kunna åka baklänges, men visst vore det rätt roligt om man efter ett hopp eller så, kunde ta några svängar baklänges innan man svänger tillbaka till framåtposition? Bara för att det går liksom? För det gör det ju, men jag grejar det inte....
Jag har åkt telisar i 15 år och försökte mig på lite baklängesåkning i lördags efter inspiration av några youtube-klipp; det ser ju inte så svårt ut, det där....men några svängar blev det inte tal om, jag hade väldiga problem med att få skidorna att skära över huvud taget. Finns det några nybörjar-tips för baklänges åkning, för att sas knäcka koden?

/Måns
 
"Fel" skida först

Detta här är ju kul att träna på dagar när inte toppturforhållande är dom bästa eller pudret i pisten är uppkört för länge sen :D

Jag har försökt göra telemarksvängen "helt" inverterad.. Så att skidan längst ned i backen leder in svängen, som den gör när man kör som vanligt. (i högersväng är ju vänsterskidan längst fram och längst ned). Utmaningen när man försöker göra detta baklänges är att man måste lära sig kanta skidan på andra sidan jämfört med framlängesåkning.. om du förstår..

Men så hittade jag den här:

http://www.youtube.com/watch?v=_RQdbpZ-Nz4&feature=related

han har den skida som är överst i backen längst fram.. Då slipper man "lära om" kantningsvanorna.. Har bara så smått prövat detta, men det verkar enklare, även om jag inte tycker det är en 100% rent Telemark switch.

Ett annat tips är att köra 360er på svagt lutad pist. Då får man in lite av den rätta känslan.

Och, det blir förstås svårt om dina lagg inte har twintip..

Lycka till och meddela gärna resultat!
 
Just det.....precis så provade jag oxå då jag tyckte att det borde vara så. Men den här killen gör ju tvärtom, och han har ju björnkollpå skidorna. Vad menar du med 100% telemark switch? Skulle ett sätt att göra det på vara "riktigare" än något annat?

Ska prova den här modellen nästa gång, tack för tipset!

/Måns
 
Hehe.. nejdå det finns nog inte något sätt som är mer riktigt än något. Det är nog bara det att jag hade föreställt mig nedersta skidan längst fram i svängen innan jag hade sett någon göra det, och så har pedanten i mig hängt upp sig i det.

Jag kommer nog vara ganska stolt över att kunna köra telemark baklänges om jag får till det där.

-Niklas
 
Cool video! Den får mig att skämmas lite över att jag funderar på att låsa hälarna efter 10 år på enbart telisar...
Mina tips för att få till telis-svängarna switch:
Börja i flacka backar, lutar det för mycket vill man gärna få "bakvikt" vilket förståss slutar i att man ligger på mage. Dessutom är det jag numera tycker är klurigast att få till fartkontrollen på ett vettigt sätt när jag åker switch, det är svårt att få tryck framför bindningen i "sladden"

Som sagt, gör "som vanligt"; innerbenet är det man böjer (och alltså leder in i sväng.)
Det som gjorde att det till slut lossnade var insikten att man måste titta över "rätt" axel.
Dvs, alltid titta över ytteraxeln, när du byter sväng vrider du huvudet så du tittar över andra axeln! Det är faktiskt lite klurigt att komma ihåg, men det var i alla fall för mig nyckeln.
 
Provade idag att byta så dalskidan har hela foten i skidan (bergskidan har då det böjda benet) och då blev det betydligt lättare. Gjorde visserligen några sköna rovor men fick även till några hyggliga svängar. :)

/Måns
 
Vikten på dalskidan...

Som vid "all" utförsåkning är det vikten på dalskidan som gäller, dvs. den yttre i svängen, oavsett om du åker framåt eller bakåt. För att kunna kanta med kraft blir det då med hälen i på dalskidan. Som syns på youtube-klippen med Stefane Dufour och Steve Leeder så blir telis-ställningen "inverterad" när du åker baklänges.

När du börjar öva (det tar ett par åk innan det sitter) så börja som alltid i en flack backe. För många underlättar det att inleda svängarna med en enkel plog, både för att hålla ner farten i början och för att hitta den "nya" ställningen.

Kom ihåg att titta över axeln mot dalskidan så du får rätt vridning i överkroppen, och när det börjar flyta, använd stavarna för att inleda svängen. Det syns väldigt tydligt på Stefane Dufours video.

Enda problemet tycker jag brukar vara att det packar snö under bindningarna när du åker switch, och att man kan falla ganska handlöst bakåt i början så om backen är mjuk är det ytterligare en fördel.

Passa på att gå en mer avancerad kurs så får du säkert lära dig mer. Först ut i vinter är Fjätervålen, sedan är det Östersunds Telemarksklubb med både sin endags skidskola och sin tre-dagars (?) Free Heel Fiesta.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...