Lättare gummistövlar i EVO-skum?

Hej,

Föredrar att vandra i gummistövlar under hösten i fjällen men de väger en del. Börjat titta in lättare alternativ och hittade stövlar i EVO-skum som sägs vara betydligt lättare än gummi, 476g för ett par storlek 43 enligt butiken. Känns väldigt lätt och bra. Är det någon som har någon erfarenhet av stövlar i EVA-foam, hur är hållbarheten?
 
Men jag är skeptisk till att gå någon längre sträcka i den modellen jag har i alla fall. Inte bara för att den är för varm utan främst för att de är så extremt mjuka.

Hur mycket mjukare är de jämfört med vanliga trailrunners/springskor eller vanliga gummistövlar? Jag går vanligtvis i vanliga springskor i fjällen under sommaren, har inte varit ett problem för mig.
 
De är avsevärt mjukare upplever jag. Det finns ju ingen styv sula i dom på det sättet som tex en trailsko har utan allt är lika soft. De kommer nog närmare en väl inkörd löparsko med mkt foam i sulan.

Dom jag har är stora som aset för att jag ska få plats med extra lager osv så det gör ju att just vandringskomforten är lite svår att utvärdera. Hållbarheten upplever jag som bra. Gått på mkt sten o bråte. Jag har en förkärlek till hårda kängor ska sägas så det är inte så konstigt att det inte är min grej helt o hållet kanske😊
 
Har havt två par och båda separerade sig själva till obrukbarhet. Lätta att gå i men sulor som var för mjuka att gå på hårda ojämna underlag, en tallkotte kände ego som obehaglig.
Föredrar mer rejält byggda, men gick mina tolv första år i fjällen i gummistövlar. Stövel val beroende på blötan.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.