Nya turskidor - HJÄLP

Behöver hjälp då jag är på jakt efter ett par nya turskidor och det är ju en DJUNGEL!

Går oftast dagsturer eller turer mellan fjällstugor och bär packning i ryggsäck. Är van längdskidåkare så har inga problem att manövrera ett par längre skidor, inte heller rädd att det går fort utför.

Har idag ett par Fischer e99 med fiskfjäll 200 cm, modell äldre, som jag trampar igenom så de går tungt något fruktansvärt! Till saken hör att jag väger relativt mycket till min längd och behöver ett par skidor som är styva. Gällande vikten så kommer den förändras, men kommer aldrig bli en lättviktare så jag vill hitta ett par skidor som jag kanske ligger i överkant på viktmässigt nu men som passar perfekt längre fram.

Besökte naturkompaniet och testade spannet på ett par Åsnes Amundsen fram, med fiskfjäll och fäste för stighud som var 201 cm. Utan packning var spannet bra, men med packning, pjäxor och ytterkläder så blir det så klart tyngre.

Har tidigare varit helt inne på skidor med fiskfjäll, och har tittat på ett par Fischer e99 crown 205, men inser också att i och med min vikt så blir det inte helt oproblematiskt då risken är att fjällen kommer ta i även på dem och det går tungt...och jag vill ju gärna att det ska gå fort utför!
Har därför funderat på vallningsbara skidor, fast jag egentligen gärna slipper valla då jag gör det tillräckligt på längdskidorna flera gånger i veckan och vädret på fjället oftast varierar mer :D

Någon som har något tips? eller är i samma sits, det vill säga "håller sig inte inom vikt/längd spannet på turskidor"? Något märke som är styvare än det andra? eller ska jag helt enkelt bara skaffa vallningsbara skidor!

MVH ska på tur om tre veckor och behöver nya skidor
 
Du skulle kunna hyra skidor från fjällstationen för att prova. Saltoloukta och Abisko hyr ut Amundsen, så ring och fråga om du kan testa olika paar där. Sen köper du samma när du kommer hem. Att hyra i en vecka verkar kosta 980 SEK.

Sent from my Pixel using Tapatalk
 
...tegsnäs?

Tjenare,

Det här med spann och turskidor är ett klassiskt surhål. Till skillnad mot löpasskidor som idag till 99% framförs i hårda maskindragna spår ska ju en turskida både fungera åtminstone hjälpligt i stenhård skare på våren och mjuk nysnö "off-spår".

Om man sen lägger till det enkla faktum att de flesta kunderna föredrar för mjukt spann framför för hårt för att undvika bakhalt så landar man i det enkla faktum att även turskidor som ska ha styvt spann är klart mjuka om man jämför med sina längdskidor.

Har själv provat både vallningsbara och sådana med fiskfjäll + Åsnes variant med stighud under trampet. Kan inte påstå att någon variant har varit fantastisk. Klart bäst är givetvis att valla själv med vanlig fästvalla. Men det orkar jag bara krångla med då det stabilt är under -5, gärna under -10....dvs klassiskt blått före. Blir det varmare har jag istället lagt på vallatejp. Ger bra fäste men ofta ganska uselt glid.

Så på turer då jag bor i tält, eller misstänker att vädret är för krångligt för att jag ska orka valla så har jag gått tillbaka till mina gamla hederliga Tegsnässkidor med Rödbok-sula. Ger för det mesta både bättre fäste och glid än ett par moderna turskidor med fiskfjäll, stighud eller vallatejp.

/ Stefan
 
Samma sits

Verkar mer eller mindre omöjligt att hitta turskidor som har ett spann som klara vikter på 95+ vilket jag lätt kommer upp i med rygga med matsäck och säkerhetsutrustning. Så jag följer tråden jag med men har inga stora förhoppningar på att du får ett riktigt bra tips.
 
Hej igen.

Kom på två små saker till som eventuellt kan vara värt att påpeka.

1: När förhållandena tillåter och jag inte ska balansera ett jätteryggsäck på ryggen brukar jag välja mina Atomic Redster Skintech (typ den här typen av skidor: https://polder.se/sv/skidor/langdskidor/skinskidor/) på framför allt dagsturer. Fungerar hur bra som helst, även om man inte är den kaxigaste på renblåst skare på kalfjället och utförs :)

2: När snön är "mjuk" = mindre styv än det spann du behöver kommer trampet alltid ligga i snön oavsett vilken skida du väljer.

/ Stefan
 
Om du är rätt hemma på att valla låter vallningsbara ändå som bästa alternativet. Speciellt om du också prioriterar att kunna få lite fart utanför och på platten. Fiskfjäll som hela tiden ligger är inte så kul om man gillar att faktiskt åka skidor och inte bara gå på dem. Vallningsbart ger ju också flexibilitet för om du har tung rygga för flerdagarstur eller bara lätt dagspackning. Köper du vallningsbart kan du ju också för både Fisher och Åsnes skaffa kicker skins/kortfeller. Det kan vara ett bra alternativ för de dagar då det inte räcker med kall burkvalla och/eller är riktigt brant uppför. Att valla riktigt varm burk eller klister ute på tur med varierande fören drar sig nog de flesta för (måste väck när det slår om till kallare för att det inte ska frysa i). Med kicker skins klarar du dig också med dem och ett par kalla burkar. Man vill ju helst inte ha med hela vallaskåpet ute på tur. :)

Jag har ett par Fischer E99 vallningsbara som ska vara rätt för min vikt. De ska ju ändå för att vara i turskidsvärlden ha ett rätt styvt spann men det är verkligen mjukt för den som är van vid vanliga löparskidor. Jag är dock inte så tung och det funkar men vallan slits mycket. Förstår att det blir knepigt om man är lite tyngre. Tyvärr verkar turskidorna väldigt mycket vara anpassade för att man enkelt ska få fäste och utförsegenskaperna
 
Tycke och personliga prioriteringar får avgöra.

Ofta är lite bakhalt inte något större problem.

Thure
 
Testa olika par av samma modell

Hej!

Nu är det rätt många år sedan vi köpte turskidor... märkte ganska snabbt att samma skida (fabrikat, modell & längd) var ganska ojämna från tillverkningen. Så vi besökte flera butiker och testade igenom deras sortiment och efter idogt letande hittade vi skidor som hade ett rimligt spann även med ryggsäck på. Vi valde en vallningsbar Åsnes skida samt korta stighudar och har inte ångrat oss.

Hoppas att du hittar nåt som fungerarför dig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...