Val av toppturspjäxa.

Önskar hjälp med att välja pjäxa till alpin turitrustningför användning i fram för allt i svenska och norska fjäll.
Har fått en bra deal på dynafit Hoji px och väljer mellan dennna och dynafit Tlt 7. Planerar att gå längre toppturer och tycker att det är svårt att välja melllan gåegenskaper och prestanda utför.
Är van utförsåkare och har gått mycket toppturer med lätt Telemark/ turskid utrustning men har inte provat alpin turitgustning tidigare.
Tar tacksamt emot råd eller andra förslag.
 
Pjäxor;

Jag går i ett par TLT6, performance.
Lätta och förhållandevis styva med en lös tunga.
Denna modell har en tå som man lätt får på ett par stegjärn. De senaste modellerna i från Dynafit, de du nämner, har en sk speed nose som skall göra steget mer naturligt. Dock måste man ha specialstegjärn för dem... Nästa år tycker jag mig ha läst att Hojin får en läpp i fram.

Hojin är lättare att växla mellan gå och åkläge, men vid längre turer och ofta ett stopp innan nedfärd så är detta inte kritiskt.
Skulle i slutändan låta passformen styra. TLT modellerna brukar upplevas som smala.

Jag har även ett par Dynafit PX One.
Bättre stadga men något tyngre, på pappret något mindre styva, men jag upplever innerskon mer omslutande och med bättre hälgrepp. Båda med 60 graders gåläge.

Skulle snarare utmana de två modellerna med något annat fabrikat. Salomon för bättre utförsegenskaper och kanske med en La Sportiva för uppförsegenskaper....

Skulle återigen lyfta fram passformen som rent avgörande.
Får man ont så tar det helt och hållet överhand...


Hälsningar Johan
 
Vad för bindning använder du? Det kan spela jättestor roll när du väljer en pjäxa som hoji som inte funkar i alla bindningar..
 
Tack för värdefull info. Förstår att passformen är det viktigaste
för en bra skidupplevelse. Är inställd på att använda tech bindning så där är inte formen något problem men det är en nakdel om vanliga stegjärn inte passar till pjäxan. Hur är stabilitet och åkegenskaperna i TLT6. Vill ha en lätt pjäxa med bra gå läge men som inte blir för mjuk vid utförsåkningen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...