Fiske Fiske på naturens villkor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-12, 20:50
-EG- -EG- är inte uppkopplad

Fiska från segelbåt

Jag seglar mycket i Östersjön och har funderat på om det finns något bra sätt att fiska medans jag seglar. Om jag seglar i 3-5 knop så borde väll något kunna nappa under 5 timmars segling?

Någon som har nåt bra förslag på hur man ska gå tillväga, rigg, spö eller trål eller vad?
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 13:03
flanell flanell är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av -EG- Visa inlägg
Jag seglar mycket i Östersjön och har funderat på om det finns något bra sätt att fiska medans jag seglar. Om jag seglar i 3-5 knop så borde väll något kunna nappa under 5 timmars segling?

Någon som har nåt bra förslag på hur man ska gå tillväga, rigg, spö eller trål eller vad?

tyvärr kan jag inte riktigt relatera till hur mycket 3-5 knop är i praktiken, dock har jag trollat en hel del och då vill man gärna ha exakt rätt hastighet. kan tänka mig att den är svår att skapa just i en segelbåt. alltså det går aningen för fort eller lite för långsamt.

en trål låter lite för avancerat och tungrott på en segelbåt, men varför inte bara prova och släppa ut en flytande wobbler i en rev bakom båten. går det för sakta flyter den ju bara upp till ytan.

massa spö och spöhållare kommer ju att inverka på det praktiska runt seglingen, så en gammaldags linvinda borde väl duga.
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 13:26
The Trooper The Trooper är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av flanell Visa inlägg
en trål låter lite för avancerat och tungrott på en segelbåt, men varför inte bara prova och släppa ut en flytande wobbler i en rev bakom båten. går det för sakta flyter den ju bara upp till ytan.

massa spö och spöhållare kommer ju att inverka på det praktiska runt seglingen, så en gammaldags linvinda borde väl duga.
Kan man inte köra en (1) hållare som fungerar både för vimpel och spö, bara att byta spröt emellanåt.

valdemar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:08.