Fiske Fiske på naturens villkor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-09, 17:42
7435 7435 är inte uppkopplad

Hej

Jeg skal padle kano på Lainioälven fra Jårkastakka til Lannavaara denne sommer och ville höra om nogen kunne orientere lidt om fisket efter abborre och gädda.

Venlig hilsen, Bjarni
Svara med citat
Gammal 2005-06-10, 07:49
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Om det är specifikt abborre och gädda du är intresserad av så kanske det vore bättre med ett mera näringsrikt vattendrag. Annars är väl Lainioälven mest känt som ett utmärkt vatten för harr och öring.

http://www.cinclusc.com/spfguide/vatten/lainioal.htm
Svara med citat
Gammal 2005-06-10, 07:50
dave1 dave1 är inte uppkopplad

Visst finns aborre och gädda där och inte är det egentligen något särskilt att tänka på gällande dessa arter. De finns på de vanliga ställena och fiskas på det vanliga sätten.
Men jag undrar varför du åker dit för att fiska aborre och gädda när det finns så fint harr- och öring fiske i älven.
Svara med citat
Gammal 2005-06-10, 08:41
IslandTraveller IslandTraveller är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av dave1;
Men jag undrar varför du åker dit för att fiska aborre och gädda när det finns så fint harr- och öring fiske i älven.
Blivit trött på harr- och öringsmaken? Gäddor är större?
Svara med citat
Gammal 2005-06-10, 11:17
7435 7435 är inte uppkopplad

Hej

Vi tager skam også derop for at flugfiske efter harr och öring, men fiskeri efter abborre/gädda er en god afveksling.

Tack for svarene.

Bjarni
Svara med citat
Gammal 2005-06-10, 12:08
gregerjohansson gregerjohansson är inte uppkopplad

Har själv landat en 7-kilos gädda så högt upp som korset mellan råstoätno, lainioälv och taavoätno.
Svara med citat
Gammal 2005-06-10, 13:51

Kom på att jag skrivit en liten artikel om Tavvaätno och Lainioälven:

http://www.utsidan.se/ddb/foto/artiklar/553.htm
Svara med citat
Gammal 2005-06-10, 20:23
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av IslandTraveller;
Citat:
Varför fiska gädda om man blivit trött på harr- och öringsmaken? Har svårt att tro på allvar att någon ÄTER gädda.
Svara med citat
Gammal 2005-06-11, 10:20
norpan_ norpan_ är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av zebulah;
Citat:
Ursprungligen postat av IslandTraveller;
Citat:
Varför fiska gädda om man blivit trött på harr- och öringsmaken? Har svårt att tro på allvar att någon ÄTER gädda.
Gädda går utmärkt att äta!! Användes dock mer förr än nu.

/mattias
Svara med citat
Gammal 2005-06-11, 12:09
Raskesven Raskesven är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av zebulah;
Grejen med gädda är att gäddan inte får vara till åldern kommen för att inte vara träig. En 3-4 kilos strömmingsgädda från ytterskärgården är inte så gammal och går utmärkt att äta. Men en 3-4 kilos gädda från en näringsfattig sjö är gammal och inte lika god.

Testa anjovisgädda eller brasgädda med en 2-3 kilos gädda.

Anjovisgädda: Rensa och fjälla gäddan, eller dra skinnet av den. Skär skåror i ryggen och tryck ner anjovisbitarna där. Salta och peppra. In med gäddan i ugnen, på mage och ös då och då med grädde. Anjovisen smälter och ger en fin smak till gäddan.

Brasgädda: Rensa gäddan, salta och peppra, smör i buken. Rulla in gäddan i blött tidningspapper och lägg den i glöden. När tidningspappret blivit svart är gäddan klar.

Större gäddor, 5-6 kilo och uppåt går utmärkt att mala gäddfärs av, med gräslök i.

Men jag förstår att du som norrbottning nog är lite svår på gädda;-)

Raskesven
Svara med citat
Gammal 2005-06-11, 12:53

Håller med Raskesven. Gädda är inte alltför äckligt i alla fall. Och till och med riktigt gott om den tillagas på rätt sätt.
Men om jag får välja mellan öring och gädda så råder det inget tvivel om att jag väljer gäd... ÖRING!

För två år sen fick vi rätt bra med gädda i Lainioälven. Oftast var dess uppenbarelse dock inte särskilt uppskattad då bestarna kastade sig över streamers och snabbt slet av den tunna flugtafsen. Ett par gäddor slutade dock sina liv i soppkastrullen.
Svara med citat
Gammal 2005-06-11, 16:51
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Raskesven;

Men jag förstår att du som norrbottning nog är lite svår på gädda;-)

Raskesven
Nej gädda står inte så högt upp på matsedeln här uppe. Enda gångerna man ätit gädda var när man var i 13-14-15 års åldern när man åkte direkt ut och fiskade gädda efter skolan. Då hände det att man halstrade gädda någon gång.

Fast visst tror jag att man kan äta gädda men inget man fiskar här uppe annat än för sporten att dra upp den.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.

Logga in