favorit fluga

Blev lite sugen på att binda flugor men på något vis finner jag inget tilltalande recept. Därför efterlyser jag nu din favoritfluga.
Den må vara ful och tung eller liten och pillig.
Den må fånga fisk som en rövare och vara hur enkel som helst eller bara rolig att binda.

Men helst dom där favoriterna som ni aldrig skulle vara utan, vare sig det gäller torrt eller bottenkrypande...

För min del så gäller väl hårbollen..
-ljus haröredubbing bunden riktigt yvigt
-fasanstjärts thorax över mörkare haröredubbingbunden om än yvigare än den ljusa.

Fiskas flytande och strippandes över ytan. Har ingen aning om vad den representerar men jag har fångat en del fisk på den. För mig ett säkert kort.

mvh/samme
 
Re: Nja...

brook; sa:
Guldskalle Haröra)!

Har man månne påverkat mästaren, skojigt i sånt fall.

Även jag gillar Klinkhammer, men för närvarande är det hårflugor som gäller, typ Streaking Caddis i olika färger och storlekar, även lite personliga varianter.
De flyter som korkar i alla väder.
 
Tanken med tråden var ju att få massor av förslag till oslagbara flugor så att man sedan kan komponera ihop en ask med som funkar i alla lägen och i synnerhet då allt annat skiter sig.
Hittils har vi alltså:
streaking caddis
klinkhammer
copperhead haröra
muddler minnow
hårbollen

keep em coming!
mvh/samme
 
Hårbollen?

Hej, jag förstod inte riktigt hur hårbollen skulle bindas. Kan du förklara lite närmre? Min personliga favorit är given, med det guldribbade harörat går man sällan hem tomhänt.
 
Beroende på var och vad jag skulle fiska så skulle flugasken även innehålla superpuppor och ismopuppor, samt en och annan wolly bugger med guldskalle. Kanske några små black gnat oxå!
 
Re: Hårbollen?

hellmanskungen; sa:
Hej, jag förstod inte riktigt hur hårbollen skulle bindas. Kan du förklara lite närmre? Min personliga favorit är given, med det guldribbade harörat går man sällan hem tomhänt.

Kort och gott består bakroppen av ljus haröredubbing och thorax av mörk haröredubbing med fasanstjärt som ryggsköld. Dubbingen ska vara riktigt yvig. Hela flugan antar sedan formen av en boll bestående av hår...

tight lines/samme
 
Superpuppan; sa:
Självklart en Superpuppa oliv!

Denna fluga verkar alltid undkomma mina försök till att få fram en bindbeskrivning. Kanske vore en sådan på sin plats. Har fått för mig att den består av någon sorts chenille med ett palmrat hackel? Stämmer detta?

/sam
 
Nja...

snarare ljus (exmepelvis gul) dubbing 2/3 av kroppen, resterande 1/3-del mörkare (exmepelvis brun). Detta (palmer)hacklas sedan med exempelvis brunt hackel som klipps ned på ovan och undersidan...det bör resultera i nåt sånt här:
425superpuppan.jpg


/Anders B
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...