Ovanlig fångst!

En kompis i Malmö har blivit 'fångst' till en fiskare, men ändå inte: det finns en hamn i Malmö i vars inlopp det fiskas en hel del. När det då kommer segelbåtar in och ut brukar de flesta se till att inte kasta ut just då, men inte den här gången: kompisen var upptagen med att sköta båten, när det plötsligt damp ner ett fiskedrag i seglet. Snabbtänkt som han var lindade han linan runt en av skotvinscharna (de sitter ordentligt fast i skrovet, och är avsedda för laster på upp mot hundra kilo) och fortsatte segla som om inget hade hänt. Han kunde dock höra en del ilsket skrikande från land...
 
OT men ändå

Detta hände några år sedan.

Jag och några kompisar åkte till östermalmshallen och köpte "pacific red snapper". Åkte ut till kollot vi jobbade på som ligger utanför värmdö, där hade vi nämligen studerat en gubbe som varje morgon vitjade sitt nät inte långt från vår rökplats. Under natten så paddlade vi ut och trasslade in vår stillahavs fisk i hans nät.

Vi skrattade så vi grinade nästa morgon när gubben drog upp den röda bjässen.
måste ha varit en ovanlig fångst för honom,

hörde senare samma vecka om händelsen när jag tjyvlyssnade på ett samtal i sollenkroka, gubben hade förstås skrutit runt om fångsten.
 
en fyr

Sillgundets fyr
Satte ett drag i en fyr i Klamarsund, draget var alldeles nytt, ej varit i vattnet, det fastnade i stegen och från vår lilla båt var det omöjligt att nå lägsta steget på stegen så det var bara att klippa linan och säga adjö till draget som vackert satt en 4-5 meter upp i fyren.
 
Den märkligaste fångst jag INTE fått, fick inte min svåger (hängde ni med på det där?).

Vi fiskade torsk på Island, med lina. Obegränsat med torsk på uppemot tio kilo. Bara att släppa ner och veva upp. Linorna var tjocka som gitarrsträngar, skulle säkert bära en vuxen mans vikt. Men svågern kände ett ryck, sedan gick linan tvärt av. Hade något dragit så hårt hade vi fått fiska efter svågern också. Så den måtte ha blivit avbiten

Hälleflundra? Haj? Ubåtspropeller? Jag vet inte. Märkligt var det iallafall.
 
Mitt spö flög i sjön och sjönk vid en glindringstur. Flertalet månader senare råkar en kompis dra upp mitt spö av en ren slump. Då satt hans krokar i krokarna på mitt gamla spö. Detta fiskespö används fortfarande även om korken är lite skadad :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...