Fiske Fiske på naturens villkor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-04-04, 19:08
samme83 samme83 är inte uppkopplad

fråga

Hallå!
Fick ett riktigt kap på en fin klinga på Mässan nu i fredags. 9 ft pur skönhet, RST M3 klass 2-3.
Då kommer frågan: Hur många ringar ska jag binda på?
Tysken som sålde mig spöt (och som enligt katalogen själv bygger grejorna) rekomenderade enbenta wire ringar. Så långt är jag med, alltså att ha så lite som möjligt som binder upp aktionen på spöt men när jag senare handlade ringar ville de att jag skulle ha 11. Det blir ganska tajta avstånd vilket kanske ändå binder aktionen. Visst är det enda rätta att fråga RST men innan måste man ju fråga panelen?!
Klart man kan kolla på orginalet men då är det ju inte mitt spö... (skämt åsido, dom har förmodligen optimalet).
Svara med citat
Gammal 2004-04-04, 19:23
dave1 dave1 är inte uppkopplad

11 ringar inklusive linförare är väl ganska normalt på ett 9ft spö. Det enklaste är ju att du köper en ringsats från t.ex. flyfishingmasters (http://www.flyfishingmasters.nu/index2.htm) Enbenta eller vanliga snakeringar har ingen större praktisk betydelse enligt min mening. När det gäller placering så får du ju först bestämma klingans ryggrad och sen placera ut ringarna med rätt avstånd från varandra. Kolla t.ex. Kenneth Boströms bok "spöbygge på mitt sätt" för tips!

Lycka till!

/David
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:11.

Logga in

Tips!