Fiske Fiske på naturens villkor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-10, 20:16
Vättlefjäll Vättlefjäll är inte uppkopplad

Planerar fjällresa och är dösugen på fiska. Då jag inte är säker på om det blir något flugspö inhandlat av ekonomiska skäl (mycket som måste köpas...) så tänkte jag ta med haspelspöt.
Jag vet att levande agn är förbjudet o jag antar att dött agn oxå är det men hur är det med konstgjort agn? Jag tänker på allla dessa imitationer typ Berkley Gulp!.
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 13:42
OPFalcon OPFalcon är inte uppkopplad

skulle vilja rekomendera att inte använda sig av mete till fjälls av en del anledningar. NR:1 pga att fjällvattnen är så pass känsliga som dom är så är det lätt att vid mete få fisk av för liten storlek , som i värsta fall har svalt krok/beta och måsta då avlivas ( resursslöseri). NR:2 meta gör man efter abborre =) inte öring /röding. anser jag ..men lycka till
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 14:14
dave1 dave1 är inte uppkopplad

Glöm metet. Om du inte har råd med ett flugspö (som egentligen är det enda "rätta" i fjällvattnena) så kör med små spinnare eller skaffa ett "flugkast" till haspelspöet.
Men fluspö ger mest känsla. Lever fortfarande på känslan av sommarens 2kg öring som jag fick på ett klass 4 spö och en liten e12.a i stl 14.
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 15:33
schweingaard schweingaard är inte uppkopplad

Värst vad alla var emot metning. Min far propagerar alltid för metning, man kan fånga den mesta fisken med det. Kan det vara det stressade samhället som gör sig påminnt, allt ska gå så snabbt. Jag tycker du skaffar ett metspö och smyger dig fram och försöker fånga någon stor fisk.
Metspön går att köpa för 50-100:- på ÖB och är 5-6m långa, inte så farligt mycket pengar att bli av med om markägaren kommer på dig tjuvfiskandes (de brukar ta utrustningen). Annars om man ska fiska med haspelrulle så kan man säkert köpa någon bugetvariant på ÖB/Jula/Claes Ohlsson.
/nisse
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 15:47
Bamba Bamba är inte uppkopplad

Det där med det "rätta" är en evighetsfråga som det egentligen är totalt meningslöst att diskutera, eftersom smakfrågor inte har ett rätt svar. Flugfiskar själv, men har senaste år gått in för att ha med ett UL-spinnspö också. Halvkul t.ex. att i hård blåst stå vid en sjö och försöka flugfiska. Oberoende av vilket sätt man fiskar på är det viktiga väl hur man beter sig, dvs. följer gällande regler, tar inte upp för många fiskar, stör inte andra, skräpar inte ner och så vidare.

Det som också kunde tas till heders är att hålla viktig information om bra fiskeplatser för sig själv eller då yppa dem för närmast invigda. I.o.m. nätet och diskussionsplatser som denna byts och samlas information om jokkar och sjöar väldigt lätt vilket gör att den samtidigt blir allmänt tillgänglig. Intressantare är ju att själv pröva sig fram i naturen med hjälp karta och kanske hitta sin egen "Hemligjokka" i stället för att komma till dukat bord (där det vanligtvis finns alltför många som vill äta). Information ökar fisketrycket vilket på sikt förstör om inte fisket, så åtminstone fiskeupplevelsen.

Kort sagt: Använd alltså metspö bäst du vill, men sätt inte mask på kroken! ;-)
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 18:09
Strykarräven Strykarräven är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av OPFalcon;
NR:1 pga att fjällvattnen är så pass känsliga som dom är så är det lätt att vid mete få fisk av för liten storlek , som i värsta fall har svalt krok/beta och måsta då avlivas ( resursslöseri). NR:2 meta gör man efter abborre =) inte öring /röding. anser jag ..men lycka till
Nr 1 kan jag hålla med om, men märker man att det mest är småfisk på ett ställe så slutar man förstås. Det gör jag med flugspö, spinnare och flugkast också.

Nr 2 låter helt befängt. Har du någonsin tagit en större harr eller öring på ett toppknutet 6-meters metspö, vid bäckmete där man står tre meter från vattendraget för att inte skrämma fisken, utan piskande luftkast, knarrande rullar och illgröna flytlinor?
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 19:37
grodanbolle grodanbolle är inte uppkopplad

Småfiskar smakar lika bra som stora fiskar. De passar dessutom bra i stekpannan.

Vakar fisken så behövs ju inget bottenmete utan bara en pumla. De artificiela betena är typ lika bra som riktiga. Rödingen brukar gå vid botten så skall du fiska det kan bottenmete vara något.

UL Haspel är övelägset om du vill få fisk i fjällen. Små spinnare brukar fungera mycket bra.

Torrflugefisket är annars det roligaste om det är vindstilla med vakandes fisk och bra kastförhållanden.

Jag brukar ha med både och men haspeln är det som oftast används.
Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 13:32
hallonraden hallonraden är inte uppkopplad

fråga jaha

[QUOTE=grodanbolle;273263]Småfiskar smakar lika bra som stora fiskar. De passar dessutom bra i stekpannan.

hmmm
minimimått
smoltfiske dvs meta upp fiskbebisar
maskfiskad fisk tar ofta kroken fel och kan alltså ej återutsättas
tusenbrödrafisk återfinns ej i strömmande vatten utan i sjöar
behöver jag moralpredika mer än detta? hmmmm
vänligen nils
Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 22:36
T.S T.S är inte uppkopplad

Angående ursprungsfrågan, ja nog funkar det att bottenmeta i fjällsjöar och större bäckar. Oftast använder jag dock själv spinnare, mindre skeddrag och liknande när jag fiskar, ibland sätter jag en tafs och krok bakom en spinnare med lite mask på, kan funka för röding. Om du ska bottenmeta så kan du behöva ganska mycket extra prylar, de flesta fjällsjöar har väldigt stenig botten.

Det roligaste fisket jag upplevt är nog bäckemete efter öring, i fjällbäckar och även i skogen. Enkla prylar, men krävs mycket skicklighet för att få dem. Vet ni som är emot det ens hur man bedriver riktigt "bäckmete"?
Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 23:05
dave1 dave1 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av T.S Visa inlägg
Det roligaste fisket jag upplevt är nog bäckemete efter öring, i fjällbäckar och även i skogen. Enkla prylar, men krävs mycket skicklighet för att få dem. Vet ni som är emot det ens hur man bedriver riktigt "bäckmete"?
Det är väl mer det att mete inte är en särskilt bra metod om man vill återutsätta fisk. Dels så sväljer fisken ofta krok med mask, dels så får man i högre grad småfisk när man metar och det är ju inte för inte som maskmete är förbjudet på många håll i känsliga fjällvatten. Många fjällvatten har väldigt låg produktion och tål inte ett särskilt stort uttag och därför har man ju regler med minimimått och baglimits. Detta är inget som är taget ur luften utan det finns undersökningar där man studerat överlevnad på återutsatt fisk i relation till fiskemetod, vattentemperatur, art etc. Tyvärr finns ju fortfarande föreställningar bland folk (bl a hos en del av mina äldre tornedalska släktingar) att man inte ska leka med maten och kan utan att skämmas fylla en hink med maskmetad småöring, harr eller sik. Min åsikt är att det borde vara ännu strängare restriktioner i känsliga fjällvatten och ett absolut förbud för maskmete utom i de större sjösystemen, samt ett totalt förbud för yrkes/husbehovsfiske med nät i fjällvärlden.
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 08:57
hallonraden hallonraden är inte uppkopplad

glad

hej
ursäkta att jag kanske tog i lite men .....
jo nog har jag bäckmetat, har provat de flesta fiskesätten. roligare att försöka vara lite "bred"...

men om du kikar lite på baksidan på ditt fiskekort så står det antagligen att du inte får använda mask i strömmande vatten. detta verkar dock av nån konstig anledning inte gälla de som inte löser fiskekort hmmm
(äsch nu blev det moralkaka igen-måste lära mej att sluta med sånt-folk kan ju ta illa upp)

vänligen n
ps du kan väl prova att bäckmeta med nymf dvs checkiskt nymffiske(även kallat puppmete) ds
Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 13:02
Staffan Andersson Staffan Andersson är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av dave1 Visa inlägg
Min åsikt är att det borde vara ännu strängare restriktioner i känsliga fjällvatten och ett absolut förbud för maskmete utom i de större sjösystemen, samt ett totalt förbud för yrkes/husbehovsfiske med nät i fjällvärlden.
Amen.

Citat:
Ursprungligen postat av T.S Visa inlägg
Jag anser att enda restriktionen som skulle behövas är att förbjuda helikoptertrafiken upp till fjälls, då skulle alla problem lösas med känsliga(stämmer i vissa fall, i vissa inte) fjällvatten. Man skulle kunna använda sjöflyg till några få tillåtna stora sjöar, men inte mer enligt mig. Resultatet av detta skulle vara att fisketrycket skulle minska, och dem mest hängivna fiske-entusiasterna skulle gott få gå dem där tre-fyra milen till sitt paradis, ingen orkar ju bära hem någon fångst i dessa fall heller.
Sånt där machoblajj om att man måste gå till fiskevattnet löser inte problemen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.