Cykla på Färöarna?

Jag har länge velat åka till Färöarna och tänkte kombinera det med cykelsemester (första långcyklingen för min del!) i några veckor i juni eller juli - men hade inte tänkt på att landet verkar vara rejält kuperat. Är det en kass idé att cykla där? nån som har prövat?

Jag tänkte bara cykla landsväg eller ordentlig grusväg och åka färja mellan öarna, och kombinera med vandringar ut i bushen. Så ifall det är så att de flesta vägar går genom plattare terräng och man kan sticka ut på småvandringar i bergigare terräng är det ju bra... men om varje backe är brant som helvetesgapet tror jag inte jag kommer njuta av cyklingen speciellt mycket, då är det nog bättre att lifta.

Ska cykla på min vanliga cykel som funkat fint för jobbpendling (självklart med lite provturer först), har inga ambitioner att cykla jättelångt varje dag utan kommer ta det rätt lugnt. Det blir tält varvat med couchsurfing på nätterna.

Om nån har generella tips på vad man gör för att hålla sig varm och hyfsat oblöt i ett MYCKET fuktigt och regnigt och halvkallt klimat mottages de tacksamt. Jag var på Island och frös röven av mig trots bra kläder och mitt i sommarn, för luften var så fuktig att det gick genom märg och ben. Nu kollade jag på vädret för färöarna och såg att det var en grad kallare (medeltemp 13 grader i juli) och dubbelt så mkt regn som Island :)

Micke
 
Jag funderar också på en cykelsemester på Färöarna, men backarna har jag inte tänkt närmare på: de finns där och på något sätt måste jag upp/ner för dem. Det jag tänker mer på är kostnaden att ta sig dit och hem, jag tror det kan bli runt 10K bara i transportkostnader.

Jag tror vägarna är dragna så att backarna är hanterbara, men måttstocken för "hanterbara" är förstås motorfordon, inte cykel. Det borde dock gå tycker jag.
 
Tunnlar

Hej på er !

Färöarna har tunnlar numera mellan de flesta öar, och flera av dom är dåligt vädrade ..så buss genom tunnlar är mitt råd ! Jag var där i juni 2015..mycket regn kallt blåsigt bra tid skall var slutet Juli början på Aug..
Finns mycket otroligt vackra fina platser...ta en dag med båt och kolla på fåglar och grottor ...deras lamm är oslagbart gott !

Köp en bra karta och planera ifrån (tunnlar syns på kartan).
 
10k för att flyga till Färöarna!?!?

Tar du rutten via Bangkok då?

Vidare kan konstateras att backarna inte borde vara några problem. Däremot de mörka, smala och ganska äckliga tunnlarna som finns. Skulle inte vilja cykla igenom dem nej.
 
10k för att flyga till Färöarna!?!?

Tar du rutten via Bangkok då?

Vidare kan konstateras att backarna inte borde vara några problem. Däremot de mörka, smala och ganska äckliga tunnlarna som finns. Skulle inte vilja cykla igenom dem nej.

Jag hade kollat priserna för att ta färjan till FÖ, och lagt till kostnaden för att ta mig till färjan. Eftersom jag bor långt norrut så blir det en hel del flygande om jag skall flyga till FÖ: först till Stockholm, sedan till Köpenhamn och därifrån till FÖ. Det kan tänkas bli billigare än att ta färjan, men jag har inte kollat det.
 
Tack för svaren! Ok, hade resonerat som så att det är skitväder året om på färöarna och det därför var onödigt att offra den finaste tiden i sverige som ju också är juli/augusti, men kanske ska tänka om :)

Att ta färjan över med cykel skulle kosta ca 1500 DKK enkelväg under högsäsong, jag mailade nyss till Smyril Line och frågade. Enklast är väl att ta tåget till Köpenhamn eller direkt till den lilla staden där färjan gick från (Hirtshals? minne ej nu) och ta cykeln med sig på tåget, lär gå på långt under 10 papp även om man bor i treriksröset :)
 
Jag frågade Smyril Line för något år sedan vad som gällde om man ville ha cykel med släp med sig, och fick veta att priset skulle bli som för en MC. (Nu hör det till att jag har en liggcykel, som tar lite mer plats än en "vanlig" cykel.)

På den här sidan framgår det vad det kostar att ta med en MC, och under högsäsong verkar de ta 308 euro som minst. Observera att priserna är i euro, inte danska kronor! Det betyder att det kostar cirka 3000 svenska kronor att ta sig åt ena hållet, och lika mycket åt andra hållet. För min del tillkommer sedan antingen färja från Göteborg till Danmark eller färden över Öresundsbron.

Om man har med sig en "vanlig" cykel är det fullt möjligt att rederiet tar mindre betalt.
 
Jag seglade från Sverige (Göteborg) till Färöarna 1991 och hem via Shetlandsöarna. Vi hade väldigt fint väder på Färöarna där vi stannade 3-4 dagar (kommer inte ihåg). Dom bofasta sa att det var bästa vädret på 50 kanske 100 år.
Jag badade naken utan att frysa i en bäck efter att ha ”bestigit” det högsta berget på den ön, där vi hade båten på nätterna.

Då Färöarna på något sätt tillhör Norden (självstyre från Danmark på något sätt) så var det passfrihet för ”nordiska medborgare” men jag rekommenderar att ta med pass. Reglerna kan vara andra nu.

En dag hyrde vi bilar. Jag var imponerad av dom fina vägarna och tunnlarna som nog är bekostade av skattebetalarna i Danmark. Men det fanns inget lyse i vissa (kanske alla) tunnlar, så se till att ha bra lyse på cykeln och mycket med reflexer.

OT:
Då (1991) var Färöarna närmast torrlagt på alkohol. Det fanns inte ens öl på restaurang för turister. Dom ”skötsamma” invånarna hade nog rätt till en viss ”ranson” alkohol som dom på något sätt kunde ha ”tillgång till” på en restaurang.

/Per
 
BTW: en sak som man kan vilja tänka på om man planerar en cykelsemester på Färöarna: tunnlarna mellan vissa av öarna. Jag har läst om dem, men det framgick inte någonstans om man fick cykla genom dem, så jag frågade öarnas turistbyrå, och fick svaret att man får cykla genom dem och detta är gratis (det kostar pengar att köra bil genom dem).

De nämnde dock inget om ifall det är säkert/osäkert att göra det.
 
Cyklade några dagar på Färöarna -92 på väg till Island. Vädret är inte så praktiskt. Det regnar i stort sett varje dag. Detta i kombination med starka vindar och spray från havet gjorde att jag under dessa få dagar såg hur min cykel rostade under tiden jag var där. Hade också min blåsigaste tältnatt någonsin där. Fick tälta utanför ett hotell och när jag hörde vinden vina i husknuten var jag tvungen att skicka upp fötterna i tälttaket för att det i te skulle kollapsa. Vaknade med präktig träningsvärk i magen. Cyklade i tunnlarna trots förbud (vill jag minnas). MEN, Färöarna är otroligt vackert...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
Paula Katarina Cykla på Mallorca 6-11/8 Långcykling 0
Anette Grinde Att cykla på Island... Långcykling 6
skral Cykla centralasien på vintern Långcykling 11
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
xtrem Cykla på E22 Långcykling 2
juniafrida cykla på Gotland Långcykling 6
Fam.schnee Cykla på Scottland Långcykling 7
fredrik seger cykla på Nya Zeeland Långcykling 7
PeterN Cykla på Irland Långcykling 8
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
boija Cykla på Nya Zeland? Långcykling 5
jontte00 Cykla på vintern? Långcykling 4
841225 Cykla på Gotland Långcykling 2
erikahl cykla på semester0 i spanien Långcykling 1
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
mrj_no Cykla på vinteren?? Långcykling 0
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.