Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling

Någon som har kört långfärd på Rosebikes 26"-hjul? De verkar ju hyfsat prisvärda... 883.50kr (!) för ett par hjul med LX-nav, Dt-ekrar och fälgar från Xtreme (som är Rosebikes eget märke antar jag).

Tänkte först köra på XT-nav och Mavics XM719 fälgar. En kombination som jag har tyckt funkat super på min mountainbike. Men kollar man på nätet får ju 719-fälgarna hyfsat mycket skit vad gäller långfärd. Så man får kolla på något annat alternativ.


http://www.rosebikes.se/artikel/mtb-wheel-set-26-xtreme-sari-m-19r--shimano-deore-lx-670/aid:640809
 
Jag vet inget om fälgarna, men det kan säkert funka. Kommer du vara på ställen där du kan köpa nya (eller beställa från nätet till hotell/camping funkar ju ofta också) så är du ju garderad om de skulle gå sönder. är du i vildmark kanske du vill ha något mer beprövat.

Jag har kört sönder xm719 bakfälg, och shimano-nav verkar inte hålla så bra heller. Men är det värt att lägga flera tusen på ett hjulpar så att de kanske håller längre? jag tvekar.

under sommarens korsning av europa på tandem så cyklade vi med de billiga medfäljande hjulen (med bara 32 ekrar) och de höll ända till mälardalen där en eker gick sönder.

det här hjulparet kommer jag nog köpa om det blir mer långcykling med tung packning:
http://www.rosebikes.se/artikel/mtb...no-deore-xt-756---disc--non-disc--/aid:717136
 
Tack för din input. Och tanken är att använda hjulen till långfärdscykling bortom civiliserade trakter, så jag vill ha ett par hjul som är hållbara och bekymmersfria. Antagligen blir det att jag låter någon bygga ihop ett par bestående av Sun Ringles Rhyno Lite samt LX-nav.

Vad har du haft för problem med Shimano-nav? Min erfarenhet är att de är extremt hållbara och pålitliga, mina 10 år gamla XT/719 hjul satt först på en AM-hardtail under några år, sedan flyttades de till min slit o släng mtb som fungerar som pendlare, vinterträningshoj samt att jag har kört lättare touring i Sverige. Jag vet inte hur många mil de har gått, men det är många många många mil vi pratar om. Men visst kanske Shimano har dragit ner på kvaliteten under senare år, jag vet inte?

Ska du använda dina EX721-hjul till tandemcykeln eller blir det på en vanlig?
 
Billigare Shimano nav brukar vara kasst justerade från fabrik. Justera lagerspänningen och de håller längre.
 
Även min erfarenhet är att Shimanonav har utmärkt kvalitet. Frihjulsbodyn är det som gav upp först på min pendlingscykel. Den hade nog gått 800 mil när jag köpte den begagnad och gick ytterligare 2500 mil innan frihjulsmekanismen blev opålitlig.

Thure
 
Min erfarenhet är att river man pendlarhojar och gör rent lager och frihjul 2x om året håller de länge. På pin kiv brukade min granne en landsvägshoj i tre år innan den började knarra. Rent, rätt justerat och smort håller länge.
Består vägen av gyttja och damm får man riva och tvätta, smörja oftare.
go tur
 
Då ett annat föreslaget hjulpar hade skivbromsfäste tänkte jag bara påminna om att det kan ju vara onödigt att stjäla "navbredd" om du är tänkt att köra fälgbroms.

Jag har köpt hjulen du undrar över men kan egentligen inte säga så mycket då jag bara cyklat några kilometer utan packning. Jag har tänkt cykla på blandat underlag med mig själv (85-90kg) och packning/packväskor som inkluderar lite vinter grejer. Jag tycker dom ser och känns väldigt fina om det nu betyder något. Lagerjusteringen var det inget fel på. Skulle jag byggt egna skulle jag endast bytt fälg till en Mavic D521 som jag nu tror heter 721.

Fridens
 
Då ett annat föreslaget hjulpar hade skivbromsfäste tänkte jag bara påminna om att det kan ju vara onödigt att stjäla "navbredd" om du är tänkt att köra fälgbroms.

Jag har köpt hjulen du undrar över men kan egentligen inte säga så mycket då jag bara cyklat några kilometer utan packning. Jag har tänkt cykla på blandat underlag med mig själv (85-90kg) och packning/packväskor som inkluderar lite vinter grejer. Jag tycker dom ser och känns väldigt fina om det nu betyder något. Lagerjusteringen var det inget fel på. Skulle jag byggt egna skulle jag endast bytt fälg till en Mavic D521 som jag nu tror heter 721.

Fridens

Du är inne på helt rätt spår, då skivbromsnav försvagar hjulen i allmänhet och framhjulet i synnerhet.
/Niklas
 
Då ett annat föreslaget hjulpar hade skivbromsfäste tänkte jag bara påminna om att det kan ju vara onödigt att stjäla "navbredd" om du är tänkt att köra fälgbroms.

Jag har köpt hjulen du undrar över men kan egentligen inte säga så mycket då jag bara cyklat några kilometer utan packning. Jag har tänkt cykla på blandat underlag med mig själv (85-90kg) och packning/packväskor som inkluderar lite vinter grejer. Jag tycker dom ser och känns väldigt fina om det nu betyder något. Lagerjusteringen var det inget fel på. Skulle jag byggt egna skulle jag endast bytt fälg till en Mavic D521 som jag nu tror heter 721.

Fridens

Jag är nyss hemkommen efter en touringrunda och tänker lägga in en beställning på hjulen ifråga. Antar att tiden, och förhoppningsvis massor med mil, får utvisa om det vi gjorde ett bra köp eller ej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Skipper_ BOB YAK på 28" hjul Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
bikebug Biltemas hjul Långcykling 53
Daniel XY Ekra om hjul Långcykling 4
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Banankontakt Mässan På Två Hjul Långcykling 8
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
barend Fråga om hjul Långcykling 4
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
Kristoffersson Hjul? Långcykling 1
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
jd Fälgar/hjul Långcykling 2
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.