Svenskar cyklar mindre nu än tidigare

Både bra och billiga cyklar är betydligt billigare idag än för 10 år sedan. Riktigt billiga hojar är ofta väl tunga och med svajiga ramar men kan hålla bra om man förvarar dem inomhus.

Tror att det är många barn och ungdomar som har cyklar men där det är så lätt att få skjuts att de inte är motiverade att cykla.

Thure
 
För mycket curlande och bilskjutsande är säkert en faktor. Men i tonåren vill ju dom flesta ändå kunna ta sig runt på egen hand (även om det skjutsas en hel del då också enl min erfarenhet). En skillnad som jag ser mot för 10-20 år sedan är att ungdomar på högstadiet och gymnasiet alltmer går i skolor långt bort och alltså har busskort. Har man inte det är man så illa tvungen att cykla om man inte skaffar moppe. Har man däremot ett busskort så är det ju betydligt jobbigare att sätta sig på cykeln.
 
Bra kommentar Nilssa. Friskolor upplever jag som lite av ett nerköp. De har ofta inte egna idrottslokaler och detta tillsammans med färre idrottstimmar i läroplanerna minskar den fysiska aktiviteten hos ungdomar ytterligare.

Samtidigt är det mkt väl belagt att ökad fysisk aktivitet underlättar intellektuell verksamhet och teoretiskt inlärande.

Fridolin du kan göra en bestående insats!

Thure
 
Bra kommentar Nilssa. Friskolor upplever jag som lite av ett nerköp. De har ofta inte egna idrottslokaler och detta tillsammans med färre idrottstimmar i läroplanerna minskar den fysiska aktiviteten hos ungdomar ytterligare.

Samtidigt är det mkt väl belagt att ökad fysisk aktivitet underlättar intellektuell verksamhet och teoretiskt inlärande.

Fridolin du kan göra en bestående insats!

Thure

En del var bättre förr (t ex jag själv) men inte allt. Idag finns studsmattor vid vart och vartannat hus/lekplats och är det någon enskild pryl som får barn, må vara yngre än tonåringar, att röra på sig så är det nog studsmattan. Oj vad det hoppas och studsas.

Vill någon ta upp skaderisken med studsmattor så vill jag förekomma och nämna att barn cyklar omkull också :) Nej, jag har ingen vetenskap om antal skadade barn per cykeltimme/hopptimme men jag tror på hälsoeffekterna. Med cykel-hjälm och -bana samt nät på studsmattan så är risknivån rimlig i mina ögon.

/Patrik
 
Studsmattor används frekvent av barn upp till 12 års ålder eller så. Sedan avtar användandet en hel del.

Det fina med cykling är att det blir en del av vardagen. Ett aber är förstås den stora risken för cykelstölder och vandalisering.

Thure
 
Har gett upp det där med cykel sedan ett år tillbaka. Är uppväxt med Biltemacyklar och det hela ledda bara till en himla massa dåliga associationer gällade reparationer.

Det blir att gå de dryga sex kilometrarna till jobbet om mornarna numera istället.

Vill man göra en insats för miljön, ska man bara handla kvalitet i fackhandeln istället för billigt slit och släng på diverse gubbdagis.

PS! Hoppas dina skor har bättre kvalitet än dina Biltema-cyklar.
/Niklas
 
Folk är genomslöa det stora helgnöjet nuförtiden är att åka till något köpcentra. Det är ingen slump att vi har en fetmaexplosion just nu. Alla utomhusaktiviteter minskar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
honkydory SJ förbjuder cyklar! Långcykling 30
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Hinas Jämförelse av cyklar, samt budgetfråga. Långcykling 9
rimn En snabb, en långsam - hur cyklar ni tillsammans? Långcykling 12
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
thureb "skrotningspremie" cyklar Långcykling 1
Erik Sandblom Kommissionen kör över parlamentets förslag om cyklar påtåg Långcykling 4
jonnieb norska cyklar Långcykling 1
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
PK Neelix Däckdimensioner på cyklar? Långcykling 16
avslutad130221 Bianchi cyklar Långcykling 6
eliljendahl Kungs cyklar Långcykling 2
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
Banankontakt Prisnivå begagnade cyklar Långcykling 3
Thorn XS-cyklar för små tjejer och killar! Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Lina O Finsk tillverkade cyklar Långcykling 1
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
Vanessa Ladda mobilen, videokamran mm när du cyklar.... Långcykling 4
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
skrinnare Fråga till SJ- Vad är problemet med cyklar på tåg? Långcykling 0
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2
lizardking D.r..u.g cyklar Långcykling 0
dlridings Två långfärdscyklar för mindre än 500 kr Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.