Tack alla ni som skrev under Rädda lederna

Detta glädjande pressmeddelande gick precis ut. Tack till alla er som skrev under vårt upprop!

STFs namninsamling ledde till riktad satsning på vandringsleder

Svenska Turistföreningen, STF har sedan förra årets kraftiga nedskärningar efterlyst en långsiktig förstärkning av budgeten för statligt ledunderhåll. I och med dagens besked visar regeringen att man tar de nära 24 000 namnunderskrifter som STF samlat in på allvar
.

I budgeten som riksdagen röstade igenom förra hösten minskade anslaget till Naturvårdsverket med hela 45 procent, vilket har lett till ett minskat stöd till de statliga svenska fjällederna. Pengar saknas till underhåll och upprustning av fjällederna och på sikt riskerar delar av systemet att stängas ner. Men nu har regeringen annonserat en helt ny riktad satsning på 20 miljoner kronor för att skydda och rusta upp vandringslederna i fjällen.

– Det är tydligt att vi tack vare vår namninsamling satt fokus på frågan och vi välkomnar att regeringen nu inför en helt ny budgetpost för vandringslederna. Vi vill göra det enklare för fler att upptäcka Sverige hållbart, säger Magnus Ling, generalsekreterare STF.

Sommaren 2019 har visat på en mycket positiv trend för den svenska besöksnäringen i såväl söder som norr och det är tydligt att vandring lockar. Antalet övernattningar i Svenska Turistföreningens fjällstugor utmed vandringslederna i norra Sverige ökade med hela 17 procent under juni och juli jämfört med föregående år.

– För att fånga upp det rekordstora vandringsintresset och sätta fokus på vikten av tillgängliga vandringsleder över hela landet, instiftar vi nu Vandringens dag, den andra lördagen i september. I år den 14 september. Målet är då att ska hela Sverige ut och vandra, säger Magnus Ling.

STFs namninsamling som startade den 23 mars samlade in nästan 24 000 namnunderskrifter på kort tid. Namninsamlingen har väckt stor uppmärksamhet och spridits av hundratals människor i sociala medier. Läs mer om uppropet på www.räddalederna.se.

Svenska Turistföreningen kommer att fortsätta bevaka frågan. De extra anslag som meddelades i vårändringsbudgeten välkomnades men kom för sent för att kunna nyttjas fullt ut i somras och belyser vikten av att resurserna till ledunderhållet måste ske med framförhållning, vilket dagens besked från regeringen borgar för.

Om det statliga ledsystemet
Det statliga ledsystemet i fjällen består av cirka 550 mil markerade leder och går genom Dalarnas, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Naturvårdsverket och länsstyrelserna/Laponiatjuottjudus ansvarar för lederna som omfattar vinterleder, sommarleder, broar, rastskydd och spänger.

Om STF
Svenska Turistföreningen är en av Sveriges största ideella organisationer och har sedan starten 1885 varit pionjärer för att upptäcka Sverige. Genom att guida och inspirera till små och stora äventyr för att fler människor ska få möjligheten att upptäcka Sverige. STF vill värna om och utveckla Sveriges unika miljöer för framtida generationer. Föreningen har cirka 238 000 medlemmar och ungefär 250 boenden i Sverige, från fyr och fjällstation till skepp och hotell.
 
Vad gör exakt stf för att rädda, underhålla och utveckla vandringslederna?
Är inte det länsstyrelserna och kommunerna som gör det?
stf äger väl ingen mark utan sysslar väl med stugor och fjällstationer? Möjligtvis med Kebnekaise som undantag.
 
Vad gör exakt stf för att rädda, underhålla och utveckla vandringslederna?
Är inte det länsstyrelserna och kommunerna som gör det?
stf äger väl ingen mark utan sysslar väl med stugor och fjällstationer? Möjligtvis med Kebnekaise som undantag.

Läs "Om det statliga ledsystemet" i första inlägget så har du svar. Jag är inaktiv stugvärd själv men det är ju fint om lederna och broar inte förfaller pga låga anslag.
 
Av inlägget går det inte att förstå vart pengarna har gått. Har det gått till länstyrelserna och naturvårdsverket? Vad har isf stf med det att göra? Förutom att vilja att människorna besöker deras fjällstugor, samt turist och fjällstationer? Jag har endast uppfattat stf (senare tid) som en organisation som vill hyra ut deras och deras franchisetagares vandrarhem. Allt handlar om hotellnätter mao
 
Har det gått till länstyrelserna och naturvårdsverket? Vad har isf stf med det att göra? Förutom att vilja att människorna besöker deras fjällstugor, samt turist och fjällstationer?

Att det finns fjällstugor, vandrarhem och fjällstationer är bra för oss friluftsintresserade (sedan kan vi ha lite olika åsikter om vad som är rimlig standard och rimliga priser). Statens ansvar för lederna är det förstås inte tänkt att STF ska ta över, men som intresseorganisation är det bra att STF bevakar hur lederna sköts och underhålls. När politikerna eller staten slarvar med sitt ansvar därvidlag behövs påtryckningar. Du kan ju tycka att STF handlar i egenintresse, men i detta fall ligger det i friluftsfolkets intresse också. Jag vill att de leder jag går på ska vara välskötta och fungerande (annars kan jag lika gärna gå en valfri bit vid sidan om). Och jag tycker dessutom att Sverige ska låta bli att locka turister till exempelvis fjällen om inte lederna har grundläggande säkerhet.
/Hans
 
Av inlägget går det inte att förstå vart pengarna har gått. Har det gått till länstyrelserna och naturvårdsverket? Vad har isf stf med det att göra? Förutom att vilja att människorna besöker deras fjällstugor, samt turist och fjällstationer? Jag har endast uppfattat stf (senare tid) som en organisation som vill hyra ut deras och deras franchisetagares vandrarhem. Allt handlar om hotellnätter mao

Jag tror att det handlar om en namninsamling för att uppmärksamma stöd för lederna hos allmänheten, inte om pengainsamling (Rädda Kungsleden för nåt år sen handlade nog om pengar till fjällstugorna däremot). Och STF kan nog tänkas ha genomfört denna namninsamling i egenskap av ideell intresseorganisation, då de vill främja fjällturism. Det är ju en sådan grej ideella organisationer gör för att påverka i deras medlemmars intresse, vilket ju är helt i linje med organisationens syfte. Jag skrev på och uppskattade initiativet.

Jag vill inte hoppa på dig personligen, men jag tycker ibland att jakten på ”dolda motiv” i dag är skadlig för alla former av debatt och diskussion, särskilt på nätet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...