Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien?

Hej,

Tänkte ge mig ut på tur till våren så snart snön smält i gbg-trakten och tänkte att det hade varit kul att cykla genom Asien till Japan och hälsa på kompisar där. Tar gärna emot tips på färdväg och annat matnyttigt.

Vill också passa på att fråga om ni tror att Dawes nya 26" tourer Coast 2 Coast med stålram och diskbromsar för 12 000 kr klarar jobbet? Eller ska man satsa på en 26" Surly LHT med fälgbromsar för ca 18000 kr med montering? Vad tror ni om de billigare komponenterna på Dawes (Alivio) och har ni någon erfarenhet av att beställa från Evans cycles? De säger ju att de monterar ihop cykeln vilket ju vore skönt då jag inte har någon erfarenhet av att sätta ihop styrlager och göra "facing" på ny ram som Surly skriver om på sin sida.

Om inte Evans är bra har jag även funderat på att bara beställa en Disc trucker ram från Surly + 26"hjul och slänga på komponenterna från min nästan nya Trek 7.2 FX Disc 2015 som jag uppgraderat med butterflystyre. Skulle bli ganska likt Dawes, fast med blandad Acera-grupp istället för Alivio och kombinerade flat-bar-reglage. Det skulle kosta som hälften av en komplett Surly LHT och ca 60% av priset för en Dawes.

Frågan kan summeras som kan man ha diskbromsar i Asien och är blandade Alivio resp. Acera tillräckligt hållbara för att cykla ca 1500 mil?
 
Just dessa bromsar har jag ingen erfarenhet av. Jag är lite skeptisk mot effektiviteten av det extra bromshandtaget på tvärdelen av styret.

Skivbromsar är mer och mer mainstream numera. Jag har hydrauliska skivbromsar på min vinterhoj och de funkar utmärkt. Inte problemfria men mindre strul och underhåll och bättre fingertoppskontroll än med andra bromssystem.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.