Diascanner och GO PRO black edition

Hejsan
två frågor:
1. Jag har under flera år gått och funderat på att köpa en diascanner. Nu finns det ju rätt många ute i handeln som är bra och jag har inte tänkt lägga någon supersumma på det. Ej heller någon Stor summa men ca 3000kr. Detta för att få se om det blir bra nog så kan jag ju lämna in bilderna för scanning hos någon med en proffs-scanner.

Tips mottages tacksamt. Har än så länge bara kikat på Canon Canoscan 9000F men på cyberphot.com så fanns ingen uppgift om den optiska densiteten.


Fråga 2:
Vad anser ni om GO PRO black edition. Är prylarna värt pengarna?
 
Jag har en Canon 9000F, köpte den nyligen så jag har inte hunnit testa den så mycket ännu, kostade 1353kr inkl frakt. Vad menar du med optiska densiteten? Den klarar upp till 9600dpi och 48-bitar färgdjup. Data här:

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Scanners/Flatbed/CanoScan_9000F/

Just nu har jag lånat hem en magasinsskanner (Reflecta DigiDia) och har börjat digitalisera min diasamling, kör 24x7 sedan en vecka tillbaka men det kommer att ta ansenlig tid:(...ett 100 magasin tar 12 timmar att skanna in med 2400dpi och 8 bitars färgdjup. Men som sagt skönt att det går automatiskt:)
 
Jag har 9000f och skulle inte rekomendera att skanna dia och småbild med den, jag har skannat mellanformat, 6x6, och det funkar om man lägger ner tid på det. Jag har haft Nikons Coolscan som jag skannat mina neg och farsans dior, men dom kostar lite mer. Men det finns säkert skannade exempel på nätet för att själv se resultat från Canonen.
 
1.
Jag är inte riktigt uppdaterad, men kolla även på Epsons skannrar, särskilt de ur V-serien, de brukar få bra kritik. Har själv en som är några år nu. Sen är det svårt/omöjligt att bara jämföra utifrån specifikationer; kolla om du hittar tester på hur de egentligen presterar. Ett alternativ kan ju vara att hitta en begagnad filmskanner. Jag har en Minolta som jag köpte för en tio år sedan som skannar småbild riktigt bra. Nackdelen är att den bara skannar småbild; med en flatbäddsskanner kan man ju skanna större format också.

2.
Jag är riktigt nöjd med black ed men har bara haft den någon månad så jag har inte hunnit testa den utförligt. Hade en contour tidigare och jag tycker att gopron ger påtagligt bättre resultat speciellt i svårare ljus (sol och snö) där snön ofta brändes ut med contouren.
Inbyggt wifi är användbart tillsammans med gopros iphoneapp som möjliggör att jag kan ställa in den noga innan filmning. Även fjärren är användbar. Har inget direkt negativt att säga om den så här långt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Hyra diascanner??? Fototeknik 8
avslutatmedlemskap160620 Diascanner Fototeknik 8
n_zackrisson Diascanner bra idee? Fototeknik 11
friluftaren Cam sports go pro montering o stillbilder? Fototeknik 0
apfaktor Go pro black edition...strul Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...