Välja minneskort till systemkamera

Hur väljer man ett lämpligt minneskort till en systemkamera? Det finns en uppsjö olika kort. Utöver lagringskapaciteten har vi även skriv- och läshastighet. Tänk en kamera med maxupplösning ca 10mpixlar som tar 4 bilder/sek. Hur hög skrivhastighet måste kortet ha för att matcha kamerans prestanda? Hur räknar man på saken? Märken/fabrikat/modeller man gillar ogillar?
 
10 megapixlar, tar du raw? Varje fil blir väl då ca 16MB stor. så om du ska skyffla ner 4 bilder per sekund så är det 64 MB / sekund som du ska ha.

Om det är jpeg du tar så är ju utgångssiffran en helt annan, sen är ju frågan., kan kameran ta 4 bilder per sekund länge, eller bara första sekunden?
 
Jag har 12.3mpx kamera och två st 16gb minneskort. Ett av korten är snabbast, dyrast och "bästa". Det andra kortet är 60x hastighet och billigt. Jag märker ingen skillnad på dem, även när jag filmar i hd-format. Iofs kanske jag inte är tillräckligt insatt för att märka skillnad :)
 
Jag har 12.3mpx kamera och två st 16gb minneskort. Ett av korten är snabbast, dyrast och "bästa". Det andra kortet är 60x hastighet och billigt. Jag märker ingen skillnad på dem, även när jag filmar i hd-format. Iofs kanske jag inte är tillräckligt insatt för att märka skillnad :)

60x (gud vad jag hatar det som hastighetsbeskrivning) motsvarar väl ca 9-10MB/sekund. Så du kan knappast fotografera RAW och seriebildstagning då. men tar man 1-2 bilder i taget så spelar det ju ingen roll.

Vad gäller filmingen så beror det ju på 3 saker, bitrate, upplösning och med eller utan ljud
 
Kameror har också ett buffertminne som fylls först innan korthastigheten blir helt avgörande så i praktiken märker nog de flesta ingen reell skillnad när man fotograferar om man inte gör långa serietagningar. Jag använder både lite äldre ultra II och extreme III i min 21 mp-kamera utan problem. När det gäller märken använder jag uteslutande Sandisk efter att ett Lexar och ett annat kort havererat.
 
Sysslar man med stora mängder seriebildtagning i RAW-format så kan man kanske ha nytta av snabbare minneskort, men annars är det vettigare att titta på vilket som ger mest GB för pengarna.

Den främsta skillnaden märker man när man ska tömma minneskortet till datorn, men då har de flesta av oss nog inte så mycket emot att vänta lite.

Jag vet att det finns folk som har testat den praktiska hastighetsskillnaden med olika kameror, prova att googla lite på kamerans modellnamn kombinerat med "memory card speed" eller nåt liknande.
 

avslutad210712

Gäst
Först skriver kameran til buffertminnet, sen förs bilderna över till minneskortet och minneskortet blir bara en begränsning om det är långsammare än vad databussen är. Finns tester på tex dpreview hur hög hastighet man får innan bufferten är full och hur hög hastighet man får efter det att man fyllt bufferten och hur många foton i rad man max kan ta för det kan ibland bli en begränsning där också. Själv kör jag uteslutande med Sandisk minneskort.
 
Jag förstår. Tack för bra svar.

En fråga till, bildstabilisering, hur viktigt är det när man följer rörliga motiv? Klarar man att få skarpa bilder utan eller är stabiliseringen nära en förutsättning för ett lyckat resultat. Vi pratar om en glad amatör, flygande fåglar, springande dovhjortar och liknande. Att proffsen fixat det på frihand i över 100 år vet jag, men gör det stor skillnad för mig? (Vet att frågan är svår :) )
 
Angående bildstabilisering, jag fick lära mig en tumregel för några år sedan. Om slutar tiden är längre än brännvidden så blir det inge bra, och då är bildstabilisering bra att ha.

dvs du fotar med 300 mm, och har en slutartid som är längre än 1/300 sekunder,
 
Min inställning till minneskort är att jag inte bryr mig om läs- och skrivhastigheter. Då jag oftast inte tar långa bildserier är detta ingen viktig egenskap för mig. Och jag undviker de allra billigaste märkena, men annars är det mest lagringsutrymme per krona som gäller.

Dock med en liten reservation: om man skall vara ute på långresa kan det vara smart att dela upp lagringen på flera kort, för att inte bli av med alla bilder på en gång om ditt enda kort havererar eller blir stulet/bortglömt någonstans.
 
Angående bildstabilisering, jag fick lära mig en tumregel för några år sedan. Om slutar tiden är längre än brännvidden så blir det inge bra, och då är bildstabilisering bra att ha.

dvs du fotar med 300 mm, och har en slutartid som är längre än 1/300 sekunder,

Regeln gäller för 24x36 mm film och digitalkameror med lika sensorstorlek. Det är bildvinkeln som är avgörande och inte brännvidden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
ao-media Vad ska man välja? Fototeknik 1
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
smurfen Vad välja till diabilder?? Fototeknik 4
Sandrae Hjälp! - minneskort ej formaterat Fototeknik 4
peter1959 Minneskort paj ?, hur hitta bilderna ? Fototeknik 11
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
Brune Är snabbare minneskort långsammare? Fototeknik 8
peterp Problem med minneskort! Fototeknik 2
errbe "Billiga" minneskort? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Stordrulen Konica Minolta drivrutiner till Vista. Fototeknik 16
bodilnylander bildspelsprogram till mac Fototeknik 7
Mezzner Stativfäste till kikare Fototeknik 5
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
alven Dia till digitalt Fototeknik 17
RonnyB Adapter, USA kontakt till svensk? Fototeknik 14
kristofer_wallmark Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000 Fototeknik 2
Lyrmo Konicaobjektiv till Konica-Minolta Fototeknik 11
lkn02001 manual till minolta 404si Fototeknik 6
apfaktor Glödlampa till Projektor. Fototeknik 2
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...