Motljusbilder, exponering -solfilter?

Det var den bilden jag ville efterlikna

Jag använder ofta avtonade gråfilter för landskapsfotografi, bland annat för motljusbilder. Den här bilden är tagen med en digitalkamera. Jag har använt polfilter för att dämpa reflexer i vattnet samt ett avtonat gråfilter för att dämpa solen. Jag har lagt filtrets avtoning ungefär i höjd med snötäcket.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=24451&set=

Ja, det var något sådant jag ville uppnå. Dina bilder är ju helt suveräna. Rena rama Grundsten-klassen för att inte säga bättre. Det var faktiskt den där motljusbilden jag hade i åtanke när jag plåtade soluppgången. Jag fattade inte hur du fick till det. Jag tänkte väl att det var något filter inblandat.
Förresten är jag mycket tacksam för dina föregående tips om brännvidd för landskapsfotografering. Många bilder blev definitivt mycket bättre med mer zoom. Synd bara att jag inte följde rådet fullt ut. Jag skulle tagit med mitt 55-200mm också. Jag gillar mitt nya 35mm fast, men det är lite knepigt att använda. Jag får skärpan fel hela tiden (För stor bländare kanske?). Eftersom jag tog med stativet hade jag ju heller inte någon större använding av att få ner slutartiden. Det känns mer användbart för inomhusfotografering och spontana porträtt.
 
Ja, det var något sådant jag ville uppnå. Dina bilder är ju helt suveräna. Rena rama Grundsten-klassen för att inte säga bättre. Det var faktiskt den där motljusbilden jag hade i åtanke när jag plåtade soluppgången. Jag fattade inte hur du fick till det. Jag tänkte väl att det var något filter inblandat.
Förresten är jag mycket tacksam för dina föregående tips om brännvidd för landskapsfotografering. Många bilder blev definitivt mycket bättre med mer zoom. Synd bara att jag inte följde rådet fullt ut. Jag skulle tagit med mitt 55-200mm också. Jag gillar mitt nya 35mm fast, men det är lite knepigt att använda. Jag får skärpan fel hela tiden (För stor bländare kanske?). Eftersom jag tog med stativet hade jag ju heller inte någon större använding av att få ner slutartiden. Det känns mer användbart för inomhusfotografering och spontana porträtt.

Oj, det var ord och inga visor det! Jag tackar så mycket för uppskattningen av mina bilder! :)

Som albinh och andra är inne på så räcker ibland inte det dynamiska omfånget till och man kan antingen 1. åtgärda det vid själv fotografering med hjälp av ett avtonat filter, 2. göra två "framkallningar" ur en raw-fil (detta kräver dock att det finns bildinformation kvar i bilden, eller 3. göra två exponeringar och sätta dem samman i efterhand. Personligen föredrar jag att göra så mycket som möjligt vid fotograferingen dels för att jag tycker att det oftast blir snyggare och dels för att det är roligare att lyckas med själv fotograferingen än pula med det i datorn efteråt.

Motljus är lite svårare att bemästra men kan i gengäld ge mycket tillbaka så det är bara att öva på. Good luck! :)

Hur menar du förresten att du får skärpan fel? Ett tips är att blända ner några steg om du inte strävar efter ett kortare skärpedjup. Runt f/8 så presterar objektiven i regel bättre skärpemässigt också.
 
Hur menar du förresten att du får skärpan fel? Ett tips är att blända ner några steg om du inte strävar efter ett kortare skärpedjup. Runt f/8 så presterar objektiven i regel bättre skärpemässigt också.

En av anledningarna att jag köpte 35an var att få bättre resultat i dåligt ljus utan blixt. Jag ville åt den stora bländaren (1.8). Jag använde den på denna tur bland annat för att ta lite snabba bilder på kvällen medan jag gick. Jag körde nog mest med bländare 5-6 då. Med stor bländare och automatik påslagen så blev ju fokus ofta fel, så det var inte så användbart som jag trodde för landskapsfotografering, men ett fast objektiv borde väl ha fördelar även på mindre bländartal? Det är ju färre linser inblandade. Detta har iallafall mycket stor betydelse på kikare och kikarsikten. Inga vettiga handkikare har ju variabel zoom.

Sedan hjälpte det ju inte att jag glömde att inställningen stod på manuell fokus några gånger ...
Jag tog några bilder när jag hade satt upp tältet första kvällen, då hade det ju varit bra med kort slutartid när jag själv var med på bilden. Tyvärr var jag för lat för att ta så många bilder. Det var ju ganska sent. Det var svårt att få skärpan rätt i mörkret och autofokusen pallade inte riktigt med situationen. Jag försökte också göra manuell override (M/A), men jag undrar om inte autofokusen tog över iallafall när man använde self-timer. Det hade nog hjälpt om jag tagit nägra bilder först utan self-timer och sedan låst exponeringen och fokus. Jag grämer mig fortfarande att jag inte tog en bild till. Jag tyckte att det var ett stämningsfullt motiv. Se länken nedan:
http://picasaweb.google.se/gustav.bostrom/Valadalen200902#5383822503601788642
 
I den typen av blåmörker lönar det sig att kräma på i köket, folievindkskyddet och vatten i stekpannan kan vara speglar, starinljuset gör skillnad, men framför allt lås kameran på ansiktets och handens ljusvärden. Himlen lär alltid bli ljus nog.....om du inte har 1/2 filter av tillräcklig mörkhet.....det finns flera olika graderingar.
 
En sån där bild använder man gärna "slow" synk på blixten om man inte har tillgång till stativ och kan köra lite längre slutartid.

Läget "slow" på blixten innebär att kameran exponerar baserat på befintligt ljus MEN fyrar också av blixten. Det gör att man dels lyser upp motivet, men även att saker som inte nås av blixten blir bättre exponerade.

(Normalt när man använder blixt så ställer kameran in sin snabbaste synktid, ofta 1/125-del eller 1/250-del, vilket innebär att man bara får med det som lyses upp av blixten.)
 
Blixten

kan på många kameramodeller synkas till slutet av exponeringen vilket gör ovanstående kombination av lång exponeringstid och blixt möjlig.

Thure
 
kan på många kameramodeller synkas till slutet av exponeringen vilket gör ovanstående kombination av lång exponeringstid och blixt möjlig.

Thure

Ett exempel.

"Ormen" är ljuset från en pannlampa som skidåkaren har. Tack vare att blixten brinner av i slutet av exponeringen så syns rörelseoskärpan som "fartränder". Annars hade "fartränderna" kommit före motivet som skulle ha sett ut att backa i full fart.

Blixt "på andra ridån" är dock inget krav för att blanda naturligt och blixtljus så länge som motivet står stilla.
 

Bilagor

  • IMG_1262-2.jpg
    IMG_1262-2.jpg
    117.1 KB · Visningar: 291
Blixt "på andra ridån" är dock inget krav för att blanda naturligt och blixtljus så länge som motivet står stilla.

Bara man inte har en kamera inställd på sådan automatik att slutaren stängs när blixtljuset belyst motivet i förgrunden. Inte helt enkelt att förstå hur det fungerar på modernare digitalkameror med sjuttiofjorton olika programvarianter.

Thure
 
Bara man inte har en kamera inställd på sådan automatik att slutaren stängs när blixtljuset belyst motivet i förgrunden. Inte helt enkelt att förstå hur det fungerar på modernare digitalkameror med sjuttiofjorton olika programvarianter.

Thure

Förutsättningen torde vara att det finns ett "M" bland inställningarna, men det har nog alla systemkameror och de avancerade kompakterna.
 
Bara man inte har en kamera inställd på sådan automatik att slutaren stängs när blixtljuset belyst motivet i förgrunden. Inte helt enkelt att förstå hur det fungerar på modernare digitalkameror med sjuttiofjorton olika programvarianter.

Som sagt var, funktionen brukar kallas "slow sync".

http://digital-photography-school.com/slow-sync-flash
http://www.shortcourses.com/use/using6-6.html

"Kvällssnapshot" finns det ett automatikläge som heter på vår kompaktkamera som ger liknande funktion. Men trådstartaren hade väl en D40 och den borde ha både slow och rear och röda ögon-reducering i valfria kombinationer (det har min D70 i alla fall).
 
D40 night snapshot

Jo, D40n har en speciell mod för det. Har använt den ibland. Jag gillar dock bäst att bara använda naturligt ljus. Jag vill att det ska se nästan lika mörkt ut som det var.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norström kompensation vid exponering. Fototeknik 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.