Jag brukar göra små filmer när jag är ute och orienterar, åker långfärdsskridsko och skidor. I de flesta fall har jag lånat någon kompis kompakta digitalkamera och använt dess filmfunktion.

Nu är det dags för mig att skaffa mig en egen kamera. Jag är helt ointresserad av att ta stillbilder (fotar fortfarande analogt för det) men vill kunna filma i farten utan att behöva vara allt för rädd för att kameran ska paja. DV verkar krångligt och för stort(?). Det jag nog är ute efter är en kompakt stillbildskamera som har bra filmmöjlighet eller en filmkamera som är liten och går på minneskort?

Någon som har tips?
 
Hur bra kvalitet

vill du ha?

Om syftet är att lägg ut på Youtube så tappar du så mycket kvalitet på webben att du kan ta en enkel kompaktkamera.

Personligen så har jag erfarenhet av Canons Ixusmodeller som ger bra filmresultat.

När en av dessa pajade köpte jag för ett par veckor sedan en Canon Powershot G10 som är en något större kompaktkamera som har utmärkt ljud och bra filmupplösning. Nackdelen med den är att det inte går att redigera filmerna direkt i windows moviemaker ännu Canon har nämligen valt att bara ha videoformatet från Apple Quicktime med ändelserna på filerna .mov, ( kanske om du har Vistas häftigaste operativsystem men det går defintivt inte i XP). Det går utmärkt att spela upp filerna en och en i windows men att klippa ihop går inte på datorn. Möjligen går det att klippa ihop i kameran jag har inte försökt.

Det skall gå att använda andra redigeringsprogram ( t ex Pinnacle Studio version 12).

Jag har inte köpt det ännu men har redigerat med windows moviemaker efter att ha konverterat filen till windowsformat men då tappade jag en hel del bildkvalitet.

Nu finns det en hel räcka kameror som filmar i HD-kvalitet. Fin bildkvalitet men det krävs ganska potent dator för redigering av dessa filer.

Det som verkligen skiljer bra och sämre kameror är ljudkvalitén. Jag är mycket imponerad av den på den här Canon Powershot G10 som har brusreducering vid blåst etc. Jag filmar hellre med den än med min Canon mini-DV.

Har lagt ut ett par exempel på youtube där ljudet är bra men bilden är inte bra dels beroende på dåligt ljus dels beroende på konvertering innan redigering men framför allt på den dåliga bildkvaltet som youtube alltid har. Musiken kommer i mitten slutet av första filmen.

Det andra klippet är direkt från en sekvens i .mov fomat som skickats till youtube. Osedvanligt lite vindbrus för en skridskofilm.

Thure

http://se.youtube.com/watch?v=EgTx7dSutOk
http://se.youtube.com/watch?v=LjvuRPJd1hY
 
"Googlingen" convert mov wmv gav över en miljon svar så något program som är vettigt borde finnas om nu kravet är att redigera med Moviemaker.
 
Jag kör mac själv så för mig blir det nog inga problem.

Sitter vid en dator utan ljud just nu (pc på jobbet...) så jag kan inte höra dina fina skär på Östermals IP.

Youtube har ju precis ökat kvaliteten och upplösning samt gått över i widescreen. Kan man filma i widescreen med Powershot?

Och ja, det är framför allt för att visas på webben, men det skadar ju inte att original-upplösningen är högre än youtubes.
 
Youtube har ju precis ökat kvaliteten och upplösning samt gått över i widescreen. Kan man filma i widescreen med Powershot?

Widescreen går i stillbild men jag har inte hittat att det går i video. Vitsen i stillbild kan diskuteras horisontella bildvinkeln ändras inte det är bara det vertikala utsnittet som minskar.

Thure
 
Widescreen går i stillbild men jag har inte hittat att det går i video. Vitsen i stillbild kan diskuteras horisontella bildvinkeln ändras inte det är bara det vertikala utsnittet som minskar.

Thure

Aha, ja då ska man hålla sig undan widescreen. Luktar lite APS över det...

Nä för det blir ju i allmänhet lite finare med bredare bild, men det är ju inte hela världen.
 
Oregon atc 5K

Jag har en ATC 5K och den funkar fint.

Det är en robust outdoor camera. Den är vattentät till cirka 2meter. Jag använder den mest som hjälmkamera. Det följer med ett gummiband som man skall fästa kameran med men det funkar sådär det är bättre att fästa kameran direkt mot hjälmen med någon typ av egentillverkat fäste typ vinkel.

Bildkvaliten är helt OK om man vill lägga ut på Youtube eller titta på datorn med.

Priset är fånigt lågt dryga 2000 SEK.

Kameran är väldigt enkel att använda man trycker i princip bara igång den.

Jag köpte från Actioncameras http://www.actioncameras.co.uk/ATC5K_Action_Camera_By_Oregon_Scientific.html

Jag hade kameran på en vecka ungefär. Att jag köpte från AC berodde mest på att man kunde betala med Pay Pal

Ett svenskt alternativ är http://www.sportkamera.se/

0aa443980ab67fbf1c32f68d4de78785.jpg


Jag är helt klart nöjd med kameran den funkar till det jag hade tänkt att amvända den till.

http://www.youtube.com/watch?v=0ZfoYZyr8p8&feature=channel_page

Hans Friedel
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...