Digitalkameran vs den "vanliga" kameran

Jag ska försöka förklara.. Den här bilden har de vanliga proportionerna direkt från kameran:
 

Bilagor

  • _MG_3057.jpg
    _MG_3057.jpg
    81.7 KB · Visningar: 208
Nu vill jag göra ett panoramaformat med dubbel bredd (motsvarande ett förhållande på 24x72). Jag gör då en markering i bilden.
 

Bilagor

  • Pan.jpg
    Pan.jpg
    89.8 KB · Visningar: 191
Det färdiga panoramat kan man ju sedan naturligtvis skriva ut med samma höjd som den ursprungliga bilden och får då en bild som är lika hög som den första bilden, men dubbelt så bred.

Detta kan ju också göras med sax, men om man vill ha samma höjd som en "vanlig" bild så får man ju beställa en större förstoring. Det är ju dock jätteenkelt att göra i en dator och då slipper man ju papperssvinnet.
 
Jamen förstår ni inte, med panoramakort på min APS så blir ju korten större, alltså de är lika höga som vanliga kort men större på längden. Om jag skulle kapa vanliga kort uppe och nere så skulle de ju bli lika stora på bredden men mycket mindre på höjden. Och om man kapar uppe och nere hur kul kort blir det om dotterns huvud och fötter kapas bort i processen!

Jodå, vi förstår.

Du måste ju när du använder din "panoramakamera" bestämma dig för om bilden du just ska ta ska vara ett panorama eller en "vanlig bild", eller hur? Då ställer du in kameran på Panorama och ser i sökaren vad som kommer med på bilden.

Med en "vanlig kamera" måste du också bestämma dig för om du ska fotografera ett panorama eller inte. Skillnaden är bara att du inte kan se i sökaren vad som kommer med i ditt "tänkta panorama" utan du måste redan när du tar bilden se till att inget viktigt hamnar nära bildens över- eller underkant. När du sedan beställer en bild på papper från ditt panorama beställer du en bild som har den bredd du vill att panoramat ska ha och klipper sen bort överkant och nederkant, där ju inget viktigt motiv finns eftersom du tänkte på det redan vid fotograferingen.
 
Sedan beskär jag bilden och får då min panoramabild.

Vilket snyggt kort, är det du som har tagit det?!!!

Men som du visar nu är ju precis som jag menar för nu fick du ju inte med snön i botten till exempel som var med på det första kortet. Tänk om det hade varit någons fötter istället då hade det ju inte blivit så snyggt. Så det där ser ju ut som panorama men det är ju på något vis fuskpanorama om man får säga så.

Men jättesnyggt kort alltså som sagt! Jag önskar att jag kunde ta såna kort.
 
Jodå, vi förstår.

Du måste ju när du använder din "panoramakamera" bestämma dig för om bilden du just ska ta ska vara ett panorama eller en "vanlig bild", eller hur? Då ställer du in kameran på Panorama och ser i sökaren vad som kommer med på bilden.

Med en "vanlig kamera" måste du också bestämma dig för om du ska fotografera ett panorama eller inte. Skillnaden är bara att du inte kan se i sökaren vad som kommer med i ditt "tänkta panorama" utan du måste redan när du tar bilden se till att inget viktigt hamnar nära bildens över- eller underkant. När du sedan beställer en bild på papper från ditt panorama beställer du en bild som har den bredd du vill att panoramat ska ha och klipper sen bort överkant och nederkant, där ju inget viktigt motiv finns eftersom du tänkte på det redan vid fotograferingen.

Men då klipper man ju bort en del av kortet! Alltså det som blir kvar är ju inte som det var när man tog kortet. Med riktig panorama så lägger ju kameran till så att man kan ta ett större bredare kort från början.
 
Javisst är det ett fuskpanorama. Det är bara det att här är det David som fuskat. När man tar ett panorama med en APS-kamera är det kameran som fuskar, och du ser i sökaren hur bilden ska bli.
 
Men då klipper man ju bort en del av kortet! Alltså det som blir kvar är ju inte som det var när man tog kortet. Med riktig panorama så lägger ju kameran till så att man kan ta ett större bredare kort från början.

Kameran lägger inte till, utan den tar bort i överkant och nederkant och vid kopieringen på papper förstoras resten så att bilden får samma höjd som de vanliga bilderna och alltså blir bredare.
 
Vilket snyggt kort, är det du som har tagit det?!!!

Men som du visar nu är ju precis som jag menar för nu fick du ju inte med snön i botten till exempel som var med på det första kortet. Tänk om det hade varit någons fötter istället då hade det ju inte blivit så snyggt. Så det där ser ju ut som panorama men det är ju på något vis fuskpanorama om man får säga så.

Men jättesnyggt kort alltså som sagt! Jag önskar att jag kunde ta såna kort.

Tackar, japp det är jag som tagit den. Okstindsbreen i Norge med vy mot Sverige.

När det gäller panoramor så har du nog missförstått dem lite. Det jag visade är i princip exakt vad din APS kamera gör. Den gör ju inget magiskt med bilden utan beskär den bara och sen förstorar labbet upp den så att höjden blir samma som på dina "vanliga" bilder men samtidigt bredare, som graylingman skriver.
 
Tackar, japp det är jag som tagit den. Okstindsbreen i Norge med vy mot Sverige.

När det gäller panoramor så har du nog missförstått dem lite. Det jag visade är i princip exakt vad din APS kamera gör. Den gör ju inget magiskt med bilden utan beskär den bara och sen förstorar labbet upp den så att höjden blir samma som på dina "vanliga" bilder men samtidigt bredare, som graylingman skriver.

Jag måste nog vara lite trög men jag tror att jag börjar förstå nu. Vad ni säger är egentligen att kameran låtsas som att den gör ett större kort men egentligen så gömmer den en del av kortet, är det så ni menar? Men det låter ju nästan som lurendrejeri. Får de verkligen göra så kameratillverkarna? Man undrar vad konsumentverket skulle säga om det om de visste hur det gick till.
 
Jag måste nog vara lite trög men jag tror att jag börjar förstå nu. Vad ni säger är egentligen att kameran låtsas som att den gör ett större kort men egentligen så gömmer den en del av kortet, är det så ni menar? Men det låter ju nästan som lurendrejeri. Får de verkligen göra så kameratillverkarna? Man undrar vad konsumentverket skulle säga om det om de visste hur det gick till.

Precis! Panorama i APS-kameror är inget annat än fejk. "Börjar förstå" skriver du. Jag tycker det verkar som om du förstått precis. Tänk ett par varv till på det som skrivits ovan så ska du se att allt faller på plats!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.