Allround objektiv för naturfoto?

Precis smaken är som baken och känslan man vill få fram i bilden. kanske uppfattades det som att
jag var negativ till att fotografera med vidvinkel men så är det inte alls.

Abisko 2007, 19 mm på Nikon D70
fjllutsikt.jpg
 
För min egen del använder jag ganska sällan vidvinkel, åtminstone mycket vidvinkel, för landskapsfoto och oftast ligger brännvidderna från normal till kort tele, dvs runt 50-150mm för småbild. Av de bilder jag har upplagda här är t ex den sv/v "Tarfalabilden" tagen med Mamiya 80/2,8 (alltså normal på mf), "Rapadalsbilden" är fotad med 70mm brännvidd, "Pierikpakte" med 50mm. Det finns ju som väl är inga lagar på vad man ska använda men jag håller inte riktigt med om att vidvinkel är förstahandsval vid landskapsfoto.

Ser man på etablerade fjäll- och landskapsfotografer som Grundsten och Hörnell använder de (resp använde) ofta optik i just området normal till kortare tele. I Grundstens bok "Sarek och Kebnekaise" är t ex väldigt många (de allra flesta!) landskapsbilder tagna med 135mm (på mellanformat vilket motsvarar ca 85mm). Av de återstående så är en del tagna med längre brännvidder och några med vidvinklar, men då främst ganska moderata vidvinklar (65mm motsvarande 40mm på småbild är vanligast) och endast ett fåtal riktigt vidvinkligt (38mm motsv 24mm).

I vissa fall är vidvinkel bra men det är, tycker jag, om man har en intressant förgrund. En av de få (den enda här) vidvinkelbilder jag själv har upplagda är "Sitojaurebilden" som jag tagit på 35mm men då hade jag såväl höstfärger i förgrunden som ett ganska närliggande massiv i bakgrunden. Så personligen anser jag som sagt att brännvidder från normal till kort tele är förstahandsval för landskapsfoto.

/David
 
En liten varning angående vidvinkelfotografering:
Ett vanligt nybörjarmisstag är att skruva zoom-objektivet i vidvinkelns botten för att få med "allt". Som tidigare har beskrivits försvinner då mycket av dramatiken i bergslandskapet. Visst går det att få med "allt" och ändå uppnå en dramatisk effekt men det är ganska svårt. Man måste verkligen jobba med förgrund och bakgrund för att få liv i bilden. En annan risk är att man får med för mycket himmel, som i en digitalkamera riskerar att bli utfrätt och tråkig. Solnedgångsbilder som den tidigare länkade är så klart fina men när trådskaparen cyklar omkring i ett dammigt och disigt centralasien, mitt på dagen, kommer säkerligen himlens färger att vara ganska intetsägande.
Av dessa anledningar tycker jag inte att man ska rekommendera ett vidvinkelzoom-objektiv till en ovan fotograf. Sådana objektiv kräver en hel del vana, om man inte víll bli besviken när man granskar bilderna i efterhand.
För att svara på originalfrågan är Nikons 18-70 ett bra alternativ till kit-objektivet. Lite bättre kvalitet och lite längre brännvidd. Den dyrare 18-200 verkar vara ett perfekt reseobjektiv. Det har stort omfång samt bildstabilisering. Fördelen av att slippa ta av och på objektiv skall inte underskattas. Vill man kunna laborera med kort skärpedjup är Sigmas 18-50/2.8 ett bra alternativ. (OBS! Med HSM-motor för att få autofokus på d40). Zoom tycker jag absolut att du ska ha om du är ovan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
Karpaterna.se Extra ljuskänsligt objektiv Fototeknik 11
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
Mr Wallberg objektiv Fototeknik 6
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
Babbsan Köp av objektiv Fototeknik 9
philip Sigma objektiv Fototeknik 11
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
frapp Stora objektiv Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.