Ta med systemkamera eller inte på vandring?

Hej
Den 14 mars åker jag till Frankrike för att pilgrimsvandra i 12 dagar. Turistar 1 dag o har 2 resdagar så jag är borta totalt 15 dagar. Har vandrat två turer tidigare o då har jag haft min Ixus i fickan o kunnat dra upp den så fort jag hittat något jag velat fota. Har tagit mängder av bilder. Nu har jag (också) en Canon 40D med ett fint objektiv. Jag försöker resa lättpackat o förra året hade jag knappt 8 kg i ryggsäcken när jag checkade in den på flygplatsen o då låg mina stavar däri också.

Nu till min fråga: Är det värt att ta med systemkameran?

Plus
finare bilder
bättre bilder
fler inställningar möjligt
roligare att fota

Minus
tar mer tid att plåta
krångligare "att ha i fickan"
tar mer plats
väger mycket mer
krångligare att fota något spontant
behöver kanske komplettera med ixusen ändå?

MIn man hävdar att jag aldrig kommer att komma fram på kvällen eftersom jag kommer att fotografera istället.

Har någon haft detta kval någongång? Jag skulle gärna få lite tips, råd o dåd.

HÄls
Åsa
 
Senast ändrad:
Förstår precis vad du menar för jag har samma problem, fast motsatt. Har bara systemkamera och missar massor med potentiella bra bilder bara för att jag inte orkar ta av mig ryggsäcken, plocka fram kameran, ta bilden, packa ner kameran och slänga upp ryggsäcken på ryggen igen.

Som jag ser det finns det två möjliga lösningar:
1. Byta till en mindre kamera som går att ha i en ficka.
2. Sy eller fixa till ett lättåtkomligt kamerafodral/fack på sidan av ryggsäcken, eller på höftbältet, så att kameran går att plocka fram och stoppa tillbaka utan behöva gå igenom hela den jobbiga proceduren.

/Anders
 
Har alltid det problemet när jag ska ut och resa! Jag åkte jorden runt för drygt ett år sedan och valde att bara ta med min lilla vattentäta Pentax. Ångrar det absolut inte! Hamnade i många situationer där jag inte hade tagit några bilder om jag hade valt att ta med systemkameran. Senaste resan, till Madrid med lite lätt vandring, valde jag istället att bara ta med min systemkamera, Olympus E-410. Likaså på fjällvandringar här hemma och kommande skidtur i Vålådalen.

När jag vet att jag ska göra "långsamma" aktiviteter brukar jag välja systemkameran, när jag inte riktigt vet vad som kommer att hända, vill resa extremt lättpackad eller gör nåt med fart i (snowboard, paddling etc) tar jag kompakten. Så jag tycker att du ska ta med dig systemkameran och ha den tillgänglig. Jag har min framme mest hela tiden, eller i en väska som jag hänger på bröstet med två karbinhakar mellan axelremmarna på ryggsäcken.
 
Jag hade inte tvekat en sekund, kamera ska med! d är inte få gånger man legat och vridit sig i förtvilan över att kameran ligger hemma!! :)

Ett "trix" som jag gör är å hålla i kameran i greppet å har ett band fastmontert på kameran som jag sen snurar runt handleden.. då är den alltid redo, det går fint att bära (må ju kanske testa om d funkar för dig först) å vikten hamnar inte i säcken...lite tyngre arm bara.. :)
 
Först, din mans argument är löjligt. Om du vill fotografera är det ju en viktig del av upplevelsen för dig.

Sen detta om att man inte tar fram den, jag har den i en väska på magen, alltid tillgänglig.

Men endast DU kan avgöra vad DU vill.

Är det värt vikten?
kommer du använda den?
Är fotogtaferandet viktigt för dig?

Christian, som svarar ja på alla frågor.
 
Håller med Christian, vill man ha bilder vill man ha med mesta möjliga information hem. En kameraväska på magen som hänger i ryggsäcksremmarna fungerar bra.
Själv bär jag både system och kompaktkamera...
//J
 

avslutad210712

Gäst
Har en LowePro Top Load Zoom 2 som jag fixat så att remmarna är monterade i axelremmarna med krokar i plastringarna i väskan och sen drar jag bröstremmen genom bälteshällan som sitter på baksidan av kameraväskan. Sitter hur bra som helst, snabbt att få fram kameran, inte speciellt svårt att vare sig ta av eller på ryggsäcken.

En bild på hur det ser ut

http://album.baskeri.net/Vandring/20070713.Abisko/slides/A2007422.html
 
Jag hade med min systemkamera för första gången på en fjällvandring i somras. Började veckan med en lösning liknande avslutad210712s men tyckte ganska snart att det var aningen meckigt och framförallt varmt.

Det slutade med att jag gjorde något så enkelt som att bara bära kameran i axelremmen diagonalt över bröstet. Om vädret var lite osäkert så bar jag kameran i väskan på motsvarande sätt.

Kameran togs på efter ryggsäcken och vid rast så fick jag hänga av den innan ryggsäcken togs av.

Kaneran hängde hyffsat bra och väldigt lättåtkomligt. Efter vandringen så ser i alla fall inte jag något behov av någon speciallösning för min del.
 
Håller med om att den mans argument var särdeles löjligt, antigen är han humoristisk eller så är han helt ointreserad av fotografi och har därmed ingen talan i sammanhanget enligt mig!

Jag säger att givetvis ska du ta med dig kameran, bär den på bröstet som flera redan föreslagit så blir det många bilder tagna utan onödiga stopp. även att6 bära den i handen kortare sträckor kan vara en ide men det är lite riskabelt om du skulle snubbla till...Men det går ju mycket fortare att ta en bild isf!

Att du tycker det tar längre tid att fota med systemkameran än kompakten kan jag inte annat än höja på ögonbrynen åt...hur menar du?
Systemkameran är snabbare på alla sätt och lättare att hantera, det ända läge som det kan ta längre tid är när du utnyttjar alla de möjligheter som inte finns hos kompakten men då blir ju också en jämförelse orättvis. Att ta "snapshots" dvs med automatik vad gäller exponering/fokusering med de båda går förtare med systemkameran. Om du är en någorlunda van fotograf så gär det även snabbare även om du kör helt manuellt, men det är inte alla som lägger tid på att träna in det.

Ang vikten så kan jag inte annat än säga att det är en prioriteringsfråga, för min egen del tycker jag lättpackning är meningslöst om man inte har någonting med sig att njuta med sas, på ena turen kan det vara färsk mat och på andra en god bok. Kameror är någonting som ständigt följer med mig (mer än hälften av gångerna jag går hemmifrån är de med, oavsett om jag ska till skolan eller ut i skogen...till skogen följer de alltid med!).
Grattis du har lösgjort så mycket i viktväg att du kan unna dig en riktig kamera om du frågar mig, på sätt och vis avundas jag dig för jag kommer inte komma i närheten av dina 8 kg på ryggen än på länge men jag här ändå gett mig fan på att jag utöver de kilon jag redan bär ska få med mig både en annaolg 6X9a (zeiss bälgkamera) för de "riktiga" bilderna och en digital småbildssystemkamera för mackro och "allmänfotografering".
 
I många situationer ville jag inte släpa med systemkameran. Tung och dyr om den skulle gå sönder eller bli stulen, vattenkänslig och så vidare. Så när det var dags att gå över till digitalt blev den en liten kompakt, saknar oftast inte systemkameran.

Men om du gillar att fota och du tror att du kommer att använda systemkameran på rätt sätt ska du naturligtvis ta med den.

/Ulf
 
Är dina vandringsturer inte värda bra bilder?

estetdrägg;342527 sa:
Grattis du har lösgjort så mycket i viktväg att du kan unna dig en riktig kamera

Exakt!

Om man har skaffat sig en systemkamera tycker man antagligen att skillnaden i bildkvalitet jämfört med en kompaktkamera är värd skillnaden i pris, volym och vikt. Redan där tycker jag att man har gjort sitt val.

Dessutom kan man ju gissa sig till att du gillar vandring, och att då inte få den där bildkvaliteten som du vet att du kan uppnå på vandringsbilderna vore ju rätt korkat. Eller är dina vandringsturer inte värda bra bilder?

(Själv nöjer jag mig med en kompaktkamera även till vardags, men det är ju inte relevant för dig.)

Om din man tycker att du fotar för mycket kan du ju överlåta ansvaret för förevigandet till honom, och se om han tycker att det är bättre. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4
flanell fast eller utskjutbart obejktiv? Fototeknik 1
alicia_95 USB- Kabel trasig.. eller ? Fototeknik 6
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
galactica Svart eller vit bakgrund? Fototeknik 5
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
liiini ja eller nej?! Fototeknik 5
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
L.A. Olympus eller Pentax Fototeknik 6
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
bjonil Ny eller begagnat? Fototeknik 10
Strmbrg Tekniken eller fotografen? Fototeknik 29
granbom Ljusstarkare eller bildstabilisator Fototeknik 42
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
anderswallander Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400 Fototeknik 3
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.