Bärbar digital systemkamera som tål normalväder

johankse; sa:
Efter besök hos YFO i Malmö stryker jag härmed allt efter fackhandeln i mitt första inlägg. Men uppenbart är att för att systemkamror skall överleva nordiskt normalväder krävs dykarhus tv. Dvs de är ännu inte bärbara utan bara släpbara.
Har fått de svar jag frågade efter, tack.

Go tur

Handlarna säger officiellt att kamerorna knappast tål nåt vatten alls. Det är naturligt eftersom de måste hålla ryggen fri. I praktiken tål vädertätade kameror som D200 nog svenskt normalväder, i alla fall om man ska tro alla vittnesmål från yrkesfotografer som använder dem dagligen i ur och skur. Fast då måste man också ha vädertätade objektiv som 17-55 f/2.8 och den kombinationen blir på gränsen till "bärbar".

Dock: även om de tål ösregn varje dag i 100 dagar finns det varje dag en liten sannolikhet att det ska råka leta sig in en droppe vatten och förstöra en viktig komponent, även om den är liten. Dessutom ska man komma ihåg att yrkesfotografer 1. oftast servar sin utrurstning regelbundet, 2. ser kamerorna som verktyg som byts ut med jämna mellanrum och inte som halvlivslånga investeringar som vi andra, och 3. har flera kamerahus med sig som back-up om ett skulle gå sönder.

F.ö. är även Nikons konsumentkameror enligt min erfarenhet betydligt stryktåligare än man kan tro. Jag tar fram min D50 i regn och rusk utan att tveka. Jag brukar undvika att det formligen rinner vatten om den, men lätt regn har inte varit något problem.

Johannes
 
Re: Re: mekaniken eller elektroniken ?

avslutad210712; sa:
gissa hur många "döda" jobbmobiler vi fått igång bara genom att öpnna dem och rengöra guldpläterade kontaktytor med ren sprit.

OT: Glädjedödare där! Hur ska man då kunna få en ny nalle?

Enligt min erfarenhet finns det en idiotsäker metod att få elektroniska prylar att hålla i evighet: skaffa en du blir riktigt missnöjd med och bara längtar efter att den ska gå sönder så du kan få köpa en ny. Då håller den garanterat i evighet. (Min jobbmobli har t.ex tillbringat en julhelg i slasksnö på en garageuppfart, blivit uppskottad och återfunnen utan andra spår än en liten repa.)
 
olympus mju 770

Hej!
Olympus har precis släppt en uppdaterad version av mju 725 Sw som heter mju 770 SW. Finns på olypus hemsida och säljs nu för knappt 4000 kr på de stora webbutikerna. tåll 10 ms vattendjup och har tom djupmätare. VIll man djupare finns uvhus som tillbehöver och ger dig 30 meter ytterligare djup.

/Patrk, som är sugen på en sådan
 
För nordiskt normalväder behövs inet dykarhus. LIte får man väl passa på sin kamera också.

Med en regntät kameraväska så ligger den ju säkert däri oavsett hur mycket det regnar. Vill du sen ta en bild så tar du upp den och tar bilden. Då är de vädertätade husen att föredra. Men den D70 jkag släpat runt i någar år har klarat sig bra den med.

Hur många av er brukar ta ryggsäcken och sen trycka ner den i närmaste sjö varje dag?

Christian
 
Re: olympus mju 770

tango; sa:
Hej!
Olympus har precis släppt en uppdaterad version av mju 725 Sw som heter mju 770 SW. Finns på olypus hemsida och säljs nu för knappt 4000 kr på de stora webbutikerna. tåll 10 ms vattendjup och har tom djupmätare. VIll man djupare finns uvhus som tillbehöver och ger dig 30 meter ytterligare djup.

/Patrk, som är sugen på en sådan

Ser nu några bokstäver i rubriken jag inte såg tidigare, dvs system. Mitt tips är ju angående en digital KOMPAKTkamera. Men tålig sägs den vara trots allt.

/Patrik, igen
 
Almgren; sa:
Hur många av er brukar ta ryggsäcken och sen trycka ner den i närmaste sjö varje dag?

Christian
Jag har ovanan att ibland bada med kläderna på (plurra) + att jag vid ett tillfälle av pedagogiska skäl medvetet åkt ut på tunn is för att plurra för att kolla om detta med använda kastlinan hade gått hem hos ”nybörjarna”. Det hade det inte gjort :( Dom stod som statyer och tittade på.

Per Brune
 
Håkan K; sa:
80% av skridskoåkarfraktionen här på Utsidan?

På samma sätt som få sitter med sin systemkamera i sittbrunnen i en kajak kanske de som åker skridskor inte heller ska ha den packad utan vattentätt fodral. Tror fodralet är enklare att införskaffa, och billigare, än en helt tät kamera.

Antar att i själva fotograferingsögonblicket är det inte många som plurrar?
 
Almgren; sa:
Håkan K; sa:
80% av skridskoåkarfraktionen här på Utsidan?

På samma sätt som få sitter med sin systemkamera i sittbrunnen i en kajak kanske de som åker skridskor inte heller ska ha den packad utan vattentätt fodral. Tror fodralet är enklare att införskaffa, och billigare, än en helt tät kamera.

Antar att i själva fotograferingsögonblicket är det inte många som plurrar?

OK, då är jag en av de få då, men på plattvatten så har jag faktiskt kameran lös i sittbrunnen. Går det lite sjö så åker den ner i en vattentät påse. Vid stor vältrisk stoppar jag kameran ner i en packlucka, inte för dess säkerhet utan för min. Vill inte riskera att snärja in benen om jag måste ur kajaken fort.
Samma på skridskorna, kameraväskan är vattentät, men lite omständig att stänga, så är plurrningsrisken minimal får väskan vara öppen. Liten plurrisk - stängd väska och stor plurrisk - väskan i ryggsäcken. Återigen för att jag ogärna tar mig upp ur en vak med en kamera på magen...

Jag kan också bara hålla med Gustav ovan. Jag vill gärna få ett tvingande skäl att byta till ett hus med snabbare AF och bättre brusegenskaper, men D60:n är seglivad.
 
Pentax K10D (Pentax nuvarande flaggskepp) skryter med att vara väderskyddad, dock så finns det ännu inga väderskyddade objektiv. Det skall däremot lanseras senare i sommar och de blir nog inte helt billiga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...