Digital systemkamera eller inte?

Jag har haft en 300D sedan i mars och har inte ångrat mig. Jag skulle nog inte lägga de extra pengarna upp till 20D idag (men där tycker många olika!!). Jag tycker inte att jag har det behovet. Istället lägger jag pengarna (de få som finns kvar...) på ett nytt objektiv. På Fotosidan finns en miljard (nästan) olika åsikter om vad man ska (måste) köpa. Kolla där.

300D heter Digital Rebel i USA.
 
Hmm..
..först tänkte jag instämma i att det är en stor fördel för nybörjaren med digitalkamera att kunna spruta iväg bilder utan att det kostar.

Men när jag tänker på det så hade det nog varit kontraproduktivt för mig - just det faktum att jag lärde (lär!) mig fotografera med dyr diafilm gjorde nog att jag tänkte efter lite inför varje ruta; funderade igenom inställningarna och anteckande (nåja, ibland i alla fall).

..fast har man bara någorlunda karaktär kanske man kan tänka utan ekonomiska incitament.. ;)

/Per (som suktar efter Dynax7Digital)
 
Re: Re: För övrigt...

Stadan; sa:
hakan_l_borg; sa:
...är det helt självklart att köpa digitalt idag.
Det är inte lika självklart att överge sitt filmbaserade system.

Jag skulle gärna ha ett digtalt hus också, men inte förrän brännviddsförlängningen på digitala hus försvinner. Det enda hus utan sådan kostar på tok för mycket. Det är väl OK att få längre teleobjektiv, men min favoritbrännvidd är 24mm, på en 10D/20D/300D eller D70/D100 måste jag skaffa ett 17 mm för att få samma bildutsnitt.

Diafilm i kombination med en bra skanner funkar bra för mig, för 5000:- får man en jättebra skanner som producerar 110-120 MB stora tiffiler (okomprimerade) i 16-bitars färgdjup.

Jag håller helt med om att det digitalt mörkrumsarbete är jättekul :)

Staffan


Brännvidderna är nog ett problem förstår jag. Jag hade inte koll på att den effekten även finns på systemkamerorna, men det beror väl förstås på storleken på CCD:n. Trist, mitt favoritobjektiv är 20 mm!
Det lät å andra sidan som att en scanner kan va nåt.

Har nyss köpt en Olympus 765 (tror jag den heter), med 10x optisk zoom, bra ljusstyrka och massor av finesser som känns igen från moderna systemkameror (fast jag kör ju fortfarande FE2:a...).

För mig som inte fotograferar jättemycket längre kanske det är en hyfsad kompromiss: ett analogt system som känns rätt komplett som kompletteras med neg-scanner samt en kompetent digital kompaktkamera.
 
Re: Re: Re: För övrigt...

Mezzner; sa:
Brännvidderna är nog ett problem förstår jag. Jag hade inte koll på att den effekten även finns på systemkamerorna, men det beror väl förstås på storleken på CCD:n. Trist, mitt favoritobjektiv är 20 mm!
Det lät å andra sidan som att en scanner kan va nåt.

Har nyss köpt en Olympus 765 (tror jag den heter), med 10x optisk zoom, bra ljusstyrka och massor av finesser som känns igen från moderna systemkameror (fast jag kör ju fortfarande FE2:a...).

För mig som inte fotograferar jättemycket längre kanske det är en hyfsad kompromiss: ett analogt system som känns rätt komplett som kompletteras med neg-scanner samt en kompetent digital kompaktkamera.

Å andra sidan, för de där pengarna som du lägger på scannern får du i alla fall ett halvt 10-22 mm objektiv (till Canon) eller 12-24 mm (till Nikon).

Johannes
 
Helt rätt, proffskamerorna F5, F100 osv. är oxå tunga men de biligaste systemkamerorna som F70, V300-3000 osv är mycket lätta, lättare än de digitala kameror jag har stöt på. Sedan hänger det mycket på vilket objektiv man väljer och tyvärr så gäller desto tyngre desto bättre.
 
Re: Re: För övrigt...

Stadan; sa:
hakan_l_borg; sa:
...är det helt självklart att köpa digitalt idag.
Det är inte lika självklart att överge sitt filmbaserade system.

Jag skulle gärna ha ett digtalt hus också, men inte förrän brännviddsförlängningen på digitala hus försvinner. Det enda hus utan sådan kostar på tok för mycket. Det är väl OK att få längre teleobjektiv, men min favoritbrännvidd är 24mm, på en 10D/20D/300D eller D70/D100 måste jag skaffa ett 17 mm för att få samma bildutsnitt.

Diafilm i kombination med en bra skanner funkar bra för mig, för 5000:- får man en jättebra skanner som producerar 110-120 MB stora tiffiler (okomprimerade) i 16-bitars färgdjup.

Jag håller helt med om att det digitalt mörkrumsarbete är jättekul :)

Staffan

De flesta kommer med särskilda objektiv för digitala kameror nu. Canon har t.ex. sitt EF-S system som bara passar 300D och 20D och har nyligen släppt en 10-22mm. Dessutom är det ju schysst att kunna utnyttja ett 200/2,8 som ett 320/2,8!
Jag har dock inte övergett filmen helt. Dia är fortfarande utmärkt även om bildkvalitén från en modern digital SLR i regel är bättre än inscannad småbildsdia.

/D
 
Digitalt !

tjonsson; sa:
Fråga ett: Är det dumt att som nybörjare inom fotokonsten börja banan med en digital systemkamera?

Hej! Nej absolut inte, digitalkameran är en väldigt bra uppfinning, man kan fota och fota och fota ... och det blir inte dyrare som med en analog kamera. Att starta med tror jag absolut inte är dumt men det är ett annat sätt att fotografera, och kvaliten är annorlunda från en analoga kameran.

Själv skulle jag välja en: Leica Digilux 2 : kolla in hemsidan http://www.dpreview.com/reviews/leicadigilux2/
för mer information. Den är lite dyrare än Canon m.fl med har den tunga analoga känslan.

Tänk på att en analog kamera av hög kvalitet oftast inte är så dyr. Men det är trevligt med digitalt.

/Gunnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...