Lagring av bilder

Idag sysslar vi inte med "passiv" lagring längre, dvs. Man tar sina bilder och kassetter och lägger i en skokartong vilka man förhoppningsvis kan njuta av i framtida generationer.. Nu måste vi lära om och vi måste ha en "aktiv" lagring, vi måste helt enkelt lagra vår data på många olika sätt och säkra den med rutiner. HDD är billigt idag, man kan välja att spegla sina diskar för att säkra sig mot HDD haveri.. En gång i månaden så bränner man ner en backup på DVD-skivor.. Hemma så har vi valt att ha en filserver med synkroniserade mappar mot våra bärabara-datorer, då finns datan på 4 olika ställen samtidigt, bärbardator, 2st speglade diskar och på band eller DVD-skivor aldrig äldre än en månad.. (nu skall jag var ärlig, hela vårt säkerhetssystem har dött sedan vi flyttade till landet, nu ligger offline kopian på en server på jobbet och den backas på band, jag gör fortfarande kopior på allt en gång i månaden... Kanske jag startar servern nån gång i framtiden.. :) )
 
Re: Re: Osäkerhetskopior

nermander; sa:
För 10 år sen var det MÅNGA som använde disketter för arkivering. Det var ju det enda alternativ som fanns utöver bandstreamers (och såna var för dyra för de flesta hemanvändare).

För tio år sedan var det väl 1994?
Då hade vettiga datorer (för hemmaanvändare) haft hårddiskar i ungefär tio år. Det fanns även Zip-skivor och CD-brännarna började bli tillgängliga.

Jag har 15 år gamla bildfiler som jag fortfarande kan använda. Däremot kan jag inte spela ens sprillans nya kassettband på min sterero. Digitalt regerar!

Men det är egentligen inte det som är min poäng, utan att man måste vårda sin information om man inte plötsligt vill stå med brallorna nere.
Om man gradvis flyttar sin information och säkerhetskopierar den så blir arbetsbördan knappt märkbar.
Sen är det också smart att spara sin information i ett så "rått" format som möjligt. Till exempel TIF för bilder.



Äsch, smickrare där.


Tillägg:
Patric slår huvet på spiken: AKTIV lagring, banne mig.
 
Kopiera och flytta datan till nästa dator och köra backuper osv. Det funkar så länge man är pigg och hänger med i utvecklingen, efter det så går det åt skogen.

Leif...
 
Re: Re: Re: Osäkerhetskopior

Nordesjö; sa:
Patric slår huvet på spiken: AKTIV lagring, banne mig.

Problemet är att människor orkar inte vara aktiva särskilt länge.

Hur många genomsnittsanvändare tror du det är som klarar av att flytta över alla filer från hårddisken när de köper ny dator?

Ta bara en sån enkel detalj som att i stort sett ALLA som jag känner som har skaffat digitalkamera tankar över bilderna till datorn med kamerans medföljande program (som lagrar dem i en databas, alltså inte som fristående filer, ska man ha dem som JPEG måste man exportera). Jag känner mig som en udda kuf när jag pratar om att det är enklare att hantera JPEG-filer än att ha skiten i nån databas.
 
Re: Re: Re: Re: Osäkerhetskopior

nermander; sa:
Problemet är att människor orkar inte vara aktiva särskilt länge.

Hur många genomsnittsanvändare tror du det är som klarar av att flytta över alla filer från hårddisken när de köper ny dator?

Jag antar att de flesta måste flytta över sina gamla filer till den nya datorn, eftersom man numera har en stor del av sitt sociala liv lagrat digitalt (textdokument, mejl etc). Kan man inte själv så ber man om hjälp av någon närstående. Det är ju inte mer komplicerat än Copy-Paste.

Den här utvecklingen kommer knappast avstanna och om fem år kommer det inte längre finnas någon som ens upplever det som ett problem. Då kommer det exempelvis finnas funktioner inbyggda i operativsysytemet som automatiskt sköter överföringen av ens filer till nya lagringsmedia via nätet.

Johannes
 
Skaffa en RAID1-array!

RAID står för Redundant Array of Inexpensive Disks, och innebär att man kan koppla ihop flera hårddiskar med samma kapacitet på olika sätt. RAID1 innebär att all information som lagras i arrayen kopieras till samtliga diskar som ingår i arrayen. Antalet diskar som ingår får man bestämma själv. Ju fler desto säkrare. Om en hårddisk går sönder är det bara att byta ut den.

En seriös datorhandlare kan hjälpa dig att sätta ihop en RAID-array, samt ge dig mer information.

Många nya datorer har ett så kallat Serial-ATA-gränssnitt för hårddisken. Har man detta gränssnitt kan man med några lätta handgrepp skapa sin egen RAID-array med två eller fler hårddiskar.

Se bara till att skaffa en RAID1 och inte en RAID0 array. Annars kommer du ligga sömnlös om nätterna, som jag :)

Det är viktigt att tänka på att detta inte fungerar om alla hårddiskar i arrayen skulle gå sönder samtidigt, som t ex vid en brand. Detta går att lösa genom att sprida flera hårddiskar/arrayer geografiskt samt synkronisera informationen emellan dem via nätet. Detta har jag dock ingen koll på. Är man SÅ rädd om sin information får man nog prata med någon som har implementerat en databas för en bank eller nå't...
 
Re: Skaffa en RAID1-array!

Är man SÅ rädd om sin information får man nog prata med någon som har implementerat en databas för en bank eller nå't... [/QUOTE]
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ja men är det inte det som kommer i framtiden att man lagrar på större datorer och som i sin tur har en försäkring, backupper osv. Vad nu försäkringar kan hjälpa mot borttappade bilder på ungar när de är små ?

Jag förmodar att det finns redan eller ???
 
cd

jag såg på tv eller hörde på radio, att cd-skivor som var gjorda ibörjan av CDindustrin har börjat att fömultna.

kul grej att veta
 
Uppskattningar av en CD:s livslängd känns extra osäkra om testarna inte har använt mitt budget-märke. Det kanske rent av rör sig om pressade och inte brända CD.

Jag tycker Patric har helt rätt inställning som har sina bilder på ett levande media (hårddisk som används) och regelbundet trycker ut allt på band/CD/DVD eller annan hårddisk. Det är både enkelt och så billigt att det är värt det.

Det kan vara riskabelt att sudda på hårddisken för att "det ändå finns på CD" även om många säkert inte tänker på det.

Sedan tycker jag att separat hemmafilserver eller speglade diskar är lite overkill för en som inte har datorer som primärt intresse. Fast för oss är det skoj! :)
 
Jag förstår vad Peter menar.. Jag jobbar med datorer framförallt servrar och sådant varje dag, ändå så får jag problem när mjukvaran till min nya kamera vill lagra, gömma och sabba mina kort. tack och lov så går det att ta ut bilderna ur kameran precis som ett usb-minne så att jag kan hantera bilderna som jag själv vill.. Problemet för en lekman är att han inte vet vilka möjligheter som finns, han vet inte heller vad han skall göra för att konvertera format och han vet inte vad han skall fråga efter när han köper utrustning o.s.v. nu liger ju alltid bilderna någonstans i datorn men det e inte alltid så lätt om man inte har en susning. Standard är ju inte en självklarhet i datorvärlden..
 
Lagra

Jag skulle göra så här.

Omvandla allt till digitalt format.
Ljudbanden till MP3 kanske du behöver hjälp med, men detta behöver du bara göra en gång.
Vanliga kasettband är inte svårt att omvandla till MP3 i din egen dator.

Bilderna scannar du in, om du har negativen så scanna in dessa det finns speciella scanners som belyser från ovansidan (ett måste för negativ) detta kan säkert något fotolabb hjälpa dig med.

Att spara detta digita material är som du förstår lite svårare.
I vilket format och hur länge håller det osv.

Mitt förslag är att blanda.

Köp en hårddisk lagra allt på den bilder ljudfiler mm lägg den i ett bankfack i ca 10 år och gör sedan om det igen.

Köp dvd skivor i mycket bra kvalite
Både dvd + och dvd -
Bränn allt material på både dvd + och dvd -

Lägg skivorna i bankfacket, om du vill även ha skivor hemma låt dom ligga längst ner i kylskåpet.

Skivorna håller längst om dom ligger mörkt och svalt.

När tiderna förändras och nya lagringsformat dyker upp som standard så är det inga problem att hinna omvandla materialet till rätt format på detta vis kan säkert allt sparas till tidens slut.

MVH
kim
 
Jag har en kompis som jobbar som arkivarie på skattemyndigheten i Malmö.. har för mig att han nämt att cd-skivor har en arkivbeständighet på 5 år. Vissa skivor av sämre kvalitet kan dock vara oläsliga efter kortare tid än så. Jag instämmer i bla Patrics råd om att lagring bör ske aktivt och sen så försöker jag att inte samla alla ägg i en korg. Diabilder och negativ håller sig bra men jag håller på digitalisera så mycket jag kan. JPEG och Tif-formaten kommer nog att vara bakåtkompatibla länge så jag ser ffa lagringsmediat som det stora problemet, men genom att som sagt lagra aktivt så tror och hoppas jag att det inte kommer att bli några problem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.