Lagring av bilder

Jag har nyligen ränsat ut ett dödsbo och där hittat bilder och ljudinspelningar av olika slag från 40 talet och framåt. Man blir rätt fundersam på vilket format man skall använda om man tittar 40 framåt. Tittar jag bakåt så hittade jag gamla rullband som jag inte kan spela upp. Kassetband som jag undrar hur länge jag kommer att ha tillgång till möjlighet att spela upp. Fotografier som bleknat, för att inte tala om alla plastsaker som är spröda och dåliga.

Men till min fråga då !
Hur lagrar man digitala bilder bäst ?
Håller en CD och kommer man att ha tillgång till läsare ?

Hur får man gamal rullband att bli i någon annan form som jag kan läsa idag ?
 
Hur länge en CD håller vet man inte.

Men med digital lagring har man ju fördelen att det går att föra över till andra media utan kvalietsförlust (det tar bara en massa tid att kopiera). Om man då ser till att behålla hårdvara för att läsa mediat så länge man har sånt media kvar så kan man efter hand kopiera över till nyare media.

Men sen kommer ju format-frågan, vad kommer man om 40 år att tycka om en 6 megapixel JPEG när alla digitalkameror har 120 megapixel med 48-bitars färgdjup och lagrar okomprimerad TIFF för snabbare visning?:)
 
Finns just inga bra lösningar på lagringen. Det vanligaste svaret brukar vara cd (och backup cd) samt att man får vara med och flytta över till nyare media allteftersom de utvecklas. Men det funkar ju naturligtvis bara så länge någon ids trassla med bilderna.
Det är också svårt att sia om tillgången till CD-spelare. Tillräckligt många är ju producerade så att hitta en blir nog inte svårt, däremot kan det vara lurigare att koppla in den i en dator. Förmodligen är IDE interfacet (och även nästa generations interface) begravda för länge sedan ( i ett 40års perspektiv).

Men än så länge är det nog trots allt dubbla cd som gäller.

Rullbandspelare, blir troligen till att leta runt på loppisar.

Leif...
 
Befria informationen från sitt fängelse!

Just därför måste man separera information från lagringsmedium för information.

Här går faktiskt utvecklingen framåt, eftersom det på den analoga tiden inte gick att byta lagringsmedium utan kvalitetsförluster, och varje medieTYP krävde egen uppspelningsutrustning. Bilderna på en filmrulle var fångar!
Man kan räkna hur några olika lagringsmedier (med tillhörande uppspelningsutrustning) man har för analogt ljud och bild i ett ganska normalt hem:
LP-skiva
VHS-band
Hi-8-band
Kassettband
Fotonegativ
Diabild
Papperskopia

Har man sakerna i digital form blir lagringsmediet ganska obetydligt. Digitalt ljud och bild kan man lagra på ett och samma medium.
Jag bryr mig ju inte om huruvida jag har mina foton på hårddisken, i ett flashminne, på en diskett, på en cd eller på en dvd.
Det är bara att flytta grejerna när det behövs.

Visst behöver man fortfarande konvertera informationen då och då för att funka med ny mjukvara, men det är en baggis jämfört med att till exempel konvertera papperskopior till diabilder.

Det stora steget är att flytta saker från analog till digital form. Sen blir det lättare.
 
Re: Befria informationen från sitt fängelse!

Nordesjö; sa:
Visst behöver man fortfarande konvertera informationen då och då för att funka med ny mjukvara, men det är en baggis jämfört med att till exempel konvertera papperskopior till diabilder.

Men grejen är ju att pappersbilderna kan du se på tills de blir förstörda. På Photo.net hade de en liknande diskussion och där var det en kille som berättade om att hans jobb fick hyra in en firma som ägnade fem månader åt att konvertera gamla backup-band till nytt format... Kopiera 4-5 CD till en DVD går väl hyffsat snabbt, men hur kul skulle det vara att konvertera 600 disketter till en CD?
 
Re: Re: Befria informationen från sitt fängelse!

nermander; sa:
Men grejen är ju att pappersbilderna kan du se på tills de blir förstörda. På Photo.net hade de en liknande diskussion och där var det en kille som berättade om att hans jobb fick hyra in en firma som ägnade fem månader åt att konvertera gamla backup-band till nytt format... Kopiera 4-5 CD till en DVD går väl hyffsat snabbt, men hur kul skulle det vara att konvertera 600 disketter till en CD?

Det många missar i den här diskussionen är att lagringskapaciteten i digitala media ökar exponentiellt men datamängen (t ex filstorleken på digitala foton) ökar bara linjärt. Idag kan man köpa en hårddisk på 1 Terabyte relativt billigt. Den rymmer alla digitala bilder normalsvensson tar under sin livstid med nuvarande digitala kameror. Om några år kommer det finnas hårddiskar som rymmer en fotostudios hela arkivmaterial.

Att överföra bilderna från en hårddisk till en annan när man köper ny dator är gjort på en kafferast. Slutsatsen är alltså att tiden då man hade ett stort antal band/disketter/CD som individuellt skulle kopieras, är över. Numera har man allting samlat på ett enda medium som är lätt att överföra från innan tekniken blir ålderdomlig.

Vad beträffar mjukvaran så är det hittills så att nya program har bakåtkompabilitet, dvs de kan visa alla gamla format även om det tillkommer nya. Det finns ingen anledning att tro att det kommer ändras i framtiden.

Johannes
 
Osäkerhetskopior

nermander; sa:
Kopiera 4-5 CD till en DVD går väl hyffsat snabbt, men hur kul skulle det vara att konvertera 600 disketter till en CD?

Det skulle i alla fall lära läxan att disketter inte ska användas för informationslagring, utan informationsflyttning.
Hårddiskar har funnits tillräckligt länge för att informationen på varenda diskett ska ha fått ett vettigt hem.

Samma sak gäller naturligtvis gamla säkerhetskopior på band. Om man är tvungen att hyra in nån i fem månader så har man klantat sig rejält på vägen. Vettiga säkerhetskopior är givetvis kompatibla med den utrustning som man använder just nu.
De förs över till ett nytt format på en helg.

Annars är det ju osäkerhetskopior :)

Shit... jag kom just på att jag kanske borde flytta över informationen på min gamla Mac SE till nåt mer beständigt.
 
Re: Osäkerhetskopior

Nordesjö; sa:
Det skulle i alla fall lära läxan att disketter inte ska användas för informationslagring, utan informationsflyttning.
Hårddiskar har funnits tillräckligt länge för att informationen på varenda diskett ska ha fått ett vettigt hem.

För 10 år sen var det MÅNGA som använde disketter för arkivering. Det var ju det enda alternativ som fanns utöver bandstreamers (och såna var för dyra för de flesta hemanvändare).

De förs över till ett nytt format på en helg.

Optimist:)
 
Att få plats på en hårdisk är inga problem, men kan du koppla in den efter att den legat 40år i en skokartong? Hur lätt blir det att få tag i en veterandator som fortfarande har samma ålderdomliga interface till hårddisken? Snurrar den i gång överhuvudtaget eller har oljan i lagren torkat/beckat ihop? Är disken överhuvutaget läsbar efter 40år?

Leif...
 
bogart; sa:
Att få plats på en hårdisk är inga problem, men kan du koppla in den efter att den legat 40år i en skokartong? Hur lätt blir det att få tag i en veterandator som fortfarande har samma ålderdomliga interface till hårddisken? Snurrar den i gång överhuvudtaget eller har oljan i lagren torkat/beckat ihop? Är disken överhuvutaget läsbar efter 40år?

Leif...

Poängen är att man har alla sina digitala data samlade på en plats. Det gäller bilder, dokument, musik, etc. Det rent fysiska lagringsmediet är oväsentligt, eftersom man hela tiden uppgraderar hårdvaran. Varje gång man byter dator flyttar man över alltihop till den nya. Den situation du beskriver uppstår helt enkelt aldrig, såvida man inte tar en time-out på 40 år och bor i djungeln. Jag har filer från 1995 på min nuvarande hårddisk, men jag har haft många datorer sedan dess.

Johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.