Digital kamera som passar mig...

Shultze; sa:
Däremot vill jag ha relativt god upplösning så att jag kan använda bilderna utan att det ser kass ut.

Problemet är att upplösningen är sällan det mesta viktiga för att bilderna skall se bra ut.

Så länge du inte ska klippa ut små delar av bilden så duger 2-3 megapixel långt.

(Nu kommer säkert nån att protestera och säga att ska man skriva ut större än A4 måste det vara minst 5 megapixel.... och det stämmer ju, om du tänkt kolla på din A3-bild på 30 cm avstånd, men de flesta som tittar på en A3-bild gör det på ett par meters håll).
 

Guest

Gäst
Ja, alltså en bild jag tagit skall liksom återskapa motivet så att det ser snyggt ut. Men att det blir grynigt och jäkligt på 30 cm avstånd är ju knappast mitt problem, om folk vill hitta fel kan man ju leta var som, jag vill inte ta megaproffs naturbilder just nu, då hade jag inte sökt en vanlig digitalkompakt heller. Vill bara snabbt och smidigt kunna dokumentera det jag och mina polare gör, typ plåta roliga saker man ser på cykelturen eller något sånt. Användningsområdet är högst amatörmässigt m.a.o. :)

Kollar testsidan förresten.

- Shultze
 
Två förslag kommer här!

Jag går själv och sneglar på två kameror just nu, Minolta G400 och Sony Cyber-shot DSC-V1.

Minoltan startar blixtsnabbt - på 0,7s. Ca. 2s. mellan bilderna och fokuserar på 0,2s. Läs mer här:
http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/g400.php

Sonyn är långsammare men verkar mer kompetent på andra områden, bland annat kan man ha extern blixt på den, nightshot, 4x zoom och det går att sätta filter eller vidvinkel på den... Läs mer om den här:
http://www.cyberphoto.se/sony/v1.php

Ha det!


/JOHAN
 
tillägg

Canon A-80 har även ett undervattenshus som
hänger med ner till 40 m.
Jag har själv en A-70 som jag är mkt nöjd med.
A-70 har ju blivit bäst i test åskilliga ggr

A-80 är ju ytterligare bättre så vaför inte den?
[Ändrat av tobis 2003-12-08 kl 22:02]
 
Min åsikt om Sony Cybershot är att de är för små. Man tappar den nästan när man försöker hålla i den. Farsan har en Digital Ixus som jag upplever samma känsla med, den är helt enkelt så liten att man kan inte hålla ordentligt i den.
 
wideangle!

Med tanke på att du vill använda kameran vid klättring och liknande aktiviteter är det en sak du bör tänka på som ingen annan nämnt ännu och det är hur mycket vidvinkel du får, dvs zoom åt andra hållet ;)

De flesta av mina klätterbilder (jag är fotar analogt) har jag tagit med brännvidd mellan 17mm och 40mm pga av att man ofta befinner sig väldigt nära motivet och vill dessutom få med mycket av omgivningen. det gäller även skidåkning men där är det snarare 24-70mm som jag använder mycket.

De flesta digitalkompakter har väl som mest typ 38mm vidvinkel, dvs den övre gränsen av vad jag tar 90% av mina klätterbilder med...

Om jag hade varit i dina skor och velat ta lite bilder på polarna hade jag satsat på en kamera med 3mpix (inte mindre och absolut inte mer) och zoom från 28mm till max 200mm (motsvarnade analog småbild)
-Anledningen till att du inte vill ha mer än 3mpix är att det kräver onödigt mycket lagringskapacitet, 3mpix räcker gott och väl om man vill kopiera bilderna hos en fotohandlare till 10x15 (normala kopior).
-Anledningen att du inte vill ha mer än 200mm tele är
att det är svårt att fotografera utan stativ med längre tele, speciellt med en liten digitalkamera som man håler i med tummen och pekfingret.

Jag tror inte det finns några digitalkompakter med mer vidvinkel än 28 men jag är inte speciellt insatt i den typen av fotoutrustning.
 
Hej,

Den snabbaste kompaktdigitalkameran var tidigare Fujis FinePix (6800). Detta är precis som du säger en otroligt viktig parameter - och lika otroligt är den nästan aldrig med i sammanställningar och jämförelser. (T.ex. är det inte med som parameter i ovan »Buying Guide».)

Tyvärr lider denna kamera av samma problem som så många andra digitalkompisar - batteritiden är ett skämt!

Hälsningar/Lasse B
 
Re: wideangle!

Pott; sa:
Med tanke på att du vill använda kameran vid klättring och liknande aktiviteter är det en sak du bör tänka på som ingen annan nämnt ännu och det är hur mycket vidvinkel du får, dvs zoom åt andra hållet ;)

Jag köpte en Canon Ixus 400 innan jul och den har en annorlunda och lättanvänd lösning på vidvinkelproblematiken. Man tar flera bilder som överlappar varandra och det följer med ett program som automatiskt sammanfogar bilderna i PC:n till en vidvinkelbild utan synliga skarvar. Ganska roligt faktiskt, jag tog ett 360-svep i vardagsrummet för att testa och det ser helt sjukt ut. Har även provat ute i naturen och resultatet blir jättebra.

/Stefan
 
Det är många kameror som har panorama-stitching, och det ersätter inte på långa vägar vidvinkel (eftersom det förutsätter att motivet inte ändras mellan bilderna).
 
För flertalet amatörer (där bl a jag ingår) så blir resultatet fullt tillfredsställande! Men det är ett riktigt påpekande att funktionen inte hanterar rörliga motiv så bra.

/Stefan
 
Jag känner till 4 digitalkameror som är mer än bara väderskyddade. Jag tror att alla dessa klassar in i "1 m undervatten i 30 min".

Ricoh Caplio 300G
http://www.ricohpmmc.com/uk/products/camera/caplio_300G/caplio_G300G_Specification.htm

Pentax Optio 33 WR
http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=349

Casio GV-20
http://www.casio-europe.com/euro/dc/gv20/

Sony DSC-U60
http://www.cyberphoto.se/sony/u60.php

Sony och Casio har drygt 2 M-pixlars upplösning, Ricoh och Pentax 3,3 ungefär

Kortaste brännvidden för alla dessa motsvarar ca 35 mm för en 35 mm kamera.

Ricoh-kameran är snabb att starta upp och tar bilder med en knappt märkbar fördröjning. Har enbart provat den i butik.
Har i övrigt ingen känndom om kamerorna. Skulle gärna ta del av erfarenheter om någon har det

/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.