Tältnätter

2008 blev ett dåligt år... Passerade 100 nätter om man även räknar med de nätter som jag sov under bar himmel. Ska försöka komma upp i 200 i år igen men jag tror inte det blir så många. Det har minskat de senaste åren och 2008 blev ett riktigt bottenår...

/Stellan
 
Själv lyckades jag skrapa ihop mäktiga fyra (4) tältnätter under 2008! :)

Å andra sidan blev det 87 nätter i fjällstuga (samt fyra på fjällstation och två i rastskydd), men det smäller väl kanske inte lika högt... ;)
 
Va fanken är det fär friluftsliv att tälta 90% av nätterna ?

Jag tycker att man missar närheten till naturen så mycket då, minns de gånger små skogsmöss
plirat med sina pepparkornssvarta ögon mot mig i fotogenlampans sken när jag vaknar till på natten i vindskyddet....mmmmm

Känna vinden fläkta över sovsäcken, lyfta på huvudet o titta in i den falnande glöden från lägereleden....mmmmm

Vakna på natten och se hur skyarna drar förbi på himlen,
uppleva månens sken över trädtopparna,mmmmmmmmm

Vända sig om och slumra in....

Det ovan beskrivna är jätteviktigt för mig att uppleva, när jag övernattar, och inte köra huvudet i en tältduk, samt fumla efter blixtlåset innan man kan krypa ut.

Alla väljer vad dom tycker är mest friluftslivsupplevelse, många gånger är det ju givetvis så att tält är nästan det enda vettiga alternativet, beroende på kyla, väder, och vilken plats man är på.

Jag måste tillstå att trots mina få tältnätter, så är jag en stor älskare av tält, jag har allt från extrema, lätta vintertält, till tunga bomullsvarianter ala 1950 talsmodeller....
Lustigt nog om det är skapligt väder så sover jag nog skönast i ett bomullstält av någon anledning, om jag kan välja ?

Men snälla ni, tro inte att jag tycker ni gör något fel när ni tältar så mycket, jag ville bara kluddra ner mina egna funderingar kring det här, så tälta på ni !, det är jättekul att så många är ute i
skog o mark, oavsett övernattnings-sättet.;)
 
Va fanken är det fär friluftsliv att tälta 90% av nätterna ?

Jag tycker att man missar närheten till naturen så mycket då, minns de gånger små skogsmöss
plirat med sina pepparkornssvarta ögon mot mig i fotogenlampans sken när jag vaknar till på natten i vindskyddet....mmmmm

Det finns andra djur är skogsmöss som man vill undvika när man tältar...

452.jpg


312.jpg


/Stellan
 
32 tror jag det blev, varav kanske 7-8 på campingplatser. Detta fördelat på lågland, Västalperna, Sydnorge och Centralalperna.

Jag är gammal nog att inte arbeta, men man har ju lite intellektuella och konstnärliga intressen, också.
 
Det finns andra djur är skogsmöss som man vill undvika när man tältar...

452.jpg


312.jpg


/Stellan


Usch !!, är det sant ?, finns det sådana otäckingar ???
Jo, du har rätt, om man tältar slipper man ju myggd.....a, knotten, o mycket annat, skit som
en del säger måste finnas för att naturen ska funka, men kan man inte få insekterna till att
ge sig på bara dumma personer, då märker man ju när man varit dum i så fall, o kan bättra sig ?
Tänk va trevligt det skulle bli på jorden då....:)
 
det går nedåt för mig med...

planen var ju att öka antalet utenätter, men det gick istället ner till 48...
Men 2009 då jäklar!, fast än så länge går det dåligt... ;)
 
Någon har taggat den här tråden med "penismätning". Vad det har med saken att göra begriper jag inte, men troligen har ngn missförstått idén. Åtminstone trodde jag att vitsen var att underlätta sökning. Skulle någon besökare på ett friluftsforum börja leta efter trådar i detta ämne? Hur ser det ut för nya besökare om det ordet listas bland taggarna? Det är frågor. Jag utgår från att administrationen i eget intresse tar bort tagen. Jag rapporterar mitt eget inlägg i det syftet.
 

clindh

Forumvärd
Jag har tagit bort taggen. Jag brydde mig inte att ta reda på vem som satte den nu, men blir det mer sådant missbruk av taggsystemet kommer jag göra det.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...