Digitalkameran vs den "vanliga" kameran

panorama är liksom bara ett format där bredden är väldigt mycket mer än höjden i formatet. Så om man bara har en bild att tillgå så får man kapa lite uppe och lite nere som man tycker.
 
...hur gör jag då om jag vill göra panorama av kortet så att det blir bredare liksom utan att tappa någonting och utan att människorna blir korta och tjocka? Jag som trodde att jag hade förstått... *virrpanna*

Det finns två sätt:

1. Ring en magiker.

2. Gör helt enkelt bilden större och hävda bestämt för alla som tvivlar att: "...jo, det äär ett panorama..."

Ja, jag skojar lite med dig...
 
Jag har säkert missat nåt i diskussionen, men får man inte med programvara och kamerafunktioner som kan bygga panorama av två bilder nuförtiden? Photostitch tror jag det hette till min Canonkamera som jag köpte för knappt 10 år sen.

Klick, vrid, klick, fixa fixa paff - PANORAMA! Se till exempel det här panoramat som är ihopsytt av fyra bilder.

I och för sig lär väl "dra ut bilden sjukligt mycket i sidled"-metoden funka bra också för de flesta. Det är ju tydligen så folk ser på teve nuförtiden, och många verkar vara nöjda med det. Det viktiga är att fylla sin stora fina bredbildsteve med bilden (även 4:3-bilder alltså), inte att bilden har rätt proportioner. :)
 
Senast ändrad:
Photostich

får man fortfarande med Canonkameror.

Har inte brytt mig om att installera programmet men har kommit så långt att jag tagit bildserier att montera ihop (man väljer detta i en submeny).

Thure
 
Ja nä jag tror jag gör så att jag tar APS-kameran när jag vill ha panorama och digitalkameran när jag vill ha vanliga kort. Det är ju inte så ofta man vill göra panorama kort ändå. Det blir enklast. Men tack för alla tipps!
 
Snor tråden igen

Det tog ett himla tag att få Hugin att fungera (kör Linux).

torne_cut3.jpg

Såååååååååååå stolt (Det tog många kvällar).

Mvh
Peter P.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...