Kan detta vara något att ha??????

Jag vill bara hoppa in och tipsa om Utsidans systersida http://www.fotosidan.se
Ett litet tips är att ta ett djupt andetag, slå dövörat till för alla som skriker Nikon eller Canon så fort någon frågar efter en digital systemkamera.
Dessa tillverkare gör mycket bra kameror men tyvärr måste man upp i rätt höga prisklasser innan man får en sökare som är bättre än ett nyckelhål.
Hoppas verkligen nya Canon 400D och Nikon D80 har förbättrat detta.

Pentax släpper just nu en ny serie K100D och snart K10D som komme att vara perfekta kameror för utefolk, små och smidiga, K10D kommer desssutom att vara väderskyddad.
Själv är jag i Minolta, nu mer Sony-träsket oxh även Sony A100 är ett mycket gott alternativ, aningen dyrare än Pentax varianter.
Både Pentax och Sony har bildstabilisering inbyggt i kamerahusen som funkar på alla objektiv.
Till Pentax passar dessutom alla gamal objektiv med PK-bajonett om än i helt manuellt läge.
Sonyn passar tiill alla objektiv med Minoltas AF-fattning.
 
Måste bara hoppa in och säga att jag tycker att powershot S3 IS är en utmärkt kamera, när man vet med sig att man inte kommer orka ta med objektiv nr 2 och 3 varje gång man ska ut.
Jag hade tänkt att skaffa system, men kom med denna insikt. Jag är för slö kanske..

Men ja, bildkvaliten är ju synbart sämre än de bilder som jag har tagit med systemkamera(EOS350D), MEN
märk väl, även synbart BÄTTRE än de som kommer från min gamla Canon IXUS 500 och andra liknande modeller.
Med detta menar jag att om man inte är total fotoentusiast eller kanske inte fårplats med extra objektiv i säcken eller fryser om fingrarna på berget så man inte kan byta, så är S3 ett riktigt bra alternativ.
Lätt och smidig, tar bra bilder, har (nästan) samma funktioner som EOS 350D och man slipper krångla med objektiv. Och billig ju, jag köpte den för 4 300 knappt plus tillbehör och minneskort.. -6000 ungefär.

Tittade även på modeller i samma klass (lång zoom, kompakt)Sony, Fujifilm, Panasonic, Samsung. Men de har i alla tester och jämförelser med canon, som jag har läst, inte kunna mäta sig med canons bildstabilisator. Och fått sämre betyg trots mer pixlar och grymma finesser.
[Ändrat av diluruf 2006-09-02 kl 18:54]
 
Re: Titta på Fujifilm FinePix S9500

PK Neelix; sa:
Namnet avskräcker. Fuji tillverkar film, men kameror?

Fuji har lång erfarenhet av kameratillverkning. Exempelvis är Hasselblads Xpan och H1/H2 utvecklade tillsammans med Fuji (som bla tillverkar optiken).

Fuji har också haft en egen (numera nedlagd) serie med mellanformatskameror och panoramakameror.

I konsumentledet har de dock inte varit särskilt aktiva, men kunskapen om hur man konsturerar bra kameror finns där.

Jag skulle inte tacka nej till en Fuji GX680 om jag slapp bära den själv när jag vandrar. :)

http://www.mcp.com.au/fuji/index.html

/Henrik
 
Jag kan ju rekommendera olympus E-1, den är ju väg bort nu men har man tur så kan den säkert hittas/köpas riktigt billigt! :)

C:a det första jag kollade efter när jag skulle köpa kamera var en d-sl som iaf tålde att användas å bli blöt, å då fanns det i princip enbart canon's å nikon's proffs-hus för 50.000+.. å dessa är förutom dyra stora som bussar.. i tillägg måste man ha tät optik för att det ska vara nån fördel, - vilka oxå är dyra, feta å stora...

Men då hittade jag hittade E-1! Den tål både vatten, är byggd för krig, har lots av funktioner å tillbehör, betydligt mindre än stridsvagnarna från canon & co, billigare, å dessuten tar den bort skit från sensoren automatiskt.. å 90% av optiken tål både skit å vatten (iaf tills sunt förnuft säger stop). Definitivt nåt att undersöka!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.