Canon EOS 300D

polkovodets; sa:
Nu det jag skulle komma till: en smidigare lösning än att köpa ett riktigt stort minneskort är att skaffa ett lite mindre (~256 Mb) och dessutom en "photo wallet", alltså en liten hårddisk med skärm och möjlighet att säkerhetskopiera minneskort utan extra sladdar. Sådana kan också användas som mp3-spelare och för allmän datalagring. Jag har en Archos Gmini som jag är nöjd med. Epson och Creative tror jag har likvärdiga modeller.

Nils

Å andra sidan har minneskort sjunkit i pris så mycket senaste halvåret så att köpa mindre än 512 MB är nästan dumt. Enligt pricerunner finns Sandisk Ultra II 512 MB för 592 kr och 1 GB för 1020 kr. Det hindrar ju inte att det är bra med ett hårddiskminne också.

Johannes
 
opettersson; sa:
Men hur ofta fyller Ni ett 512mb minne ?

Vad finns det för bra macroobjektiv till Canon, som inte kostar skjortan?

På a. svarar jag ganska ofta faktiskt.. särskilt om man fotar i Raw-format. Då rymmer ett 512Mb runt 60-70 bilder

Ett mycket skarpt macro som jag själv använder är Canons EF 50/2,5 macro. Det kostar 2895:- hos cyberphoto vilket är mycket prisvärt!

/D
 
tjonsson; sa:
Tack för all värdefull information. Ni är verkligen hjälpsamma. Jag hoppas att jag inte irriterar någon genom att orera så om mina inköpsplaner. Jag blir bara så nervös när det kommer till investeringar av detta slag och vill inte helt enkelt inte göra något dumt.

Du behöver inte tänka på att irritera någon. jag tycker det är otroligt värdefullt att läsa om inköpsplaner, varför man väljer den ena eller andra kameran, minnen, tillbehör etc.

Själv har jag funderat länge på en D70 men inte riktigt kunna förmå mig att lasta upp 10 lappar. Den har ju fått så himla bra betyg i recensioner mm.

Jag är också nybörjare och vill lära mig snabbt och mycket. Vilket är ett bra objektiv att börja med? Är de som följer med OK eller ska man byta upp sig?
 
D70's kit-glugg helt OK!

martinj; sa:
Själv har jag funderat länge på en D70 men inte riktigt kunna förmå mig att lasta upp 10 lappar. Den har ju fått så himla bra betyg i recensioner mm.

Jag är också nybörjare och vill lära mig snabbt och mycket. Vilket är ett bra objektiv att börja med? Är de som följer med OK eller ska man byta upp sig?

Jag köpte mig en D70 i sommras och kan än så länge bara tala gott om kit-optiken. Visst finns det skarpare och snabbare gluggar men då får man ju hosta upp en hel del fler tusenlappar. Det jag saknar med kit-optiken är framför allt på tele sidan, det skulle sitta fint med ett 80-200/2,8. Men som nybörjar glugg tycker jag att kit-optiken 18-70 funkar super.

Fram tills jag köpte D70 så harvade jag runt med en Zenith hängandes runt halsen, snacka om ett lyft för ens fotande när man gick över till digitalt! Inte för att jag helt lagt av med analogt foto men experimentlustan och glädjen att fota växte något oerhört när man bara behövde komma innanför dörren och plugga in kameran till datorn för att se resultaten. Jag är helt överygad om att man lär sig mycket snabbare när man mer eller mindre omgående kan se resultatet. Förhoppningsvis så kommer den nyfunna kunskapen inte bara gälla vid "digitalt" fotande utan den kommer även gälla när man går ut och fotar analogt. :)

/Jesper
 
polkovodets; sa:
Det är tillåtet att köpa "reseutrustning" när man är ute och reser och sedan ta den med sig hem utan att tulla. Om jag inte minns fel säger praxis att gränsen för "reseutrustning" går vid två kompletta kamerasystem med alla tillbehör, så du borde inte behöva oroa dig för en ynka kamera med ett objektiv.

Tack för den informationen, Nils. Det hade varit tråkigt att behöva tömma sista reserverna på bankkontot till Tullverket.


Jag köpte nyligen en D70 här i Sverige där de två kamerorna länge kostade lika mycket. Då tyckte jag (inte märkesfantast åt endera hållet) att Nikon var det självklara valet helt enkelt för att den har mer kamerakänsla (använer också mekaniska kameror med hus i gjuten mässing). Med en prisskillnad på 3000 kr tycker jag båda verkar ge fullt värde för pengarna, så då är det mer frågan om hur mycket man vill betala för en bra kamera.

Nu det jag skulle komma till: en smidigare lösning än att köpa ett riktigt stort minneskort är att skaffa ett lite mindre (~256 Mb) och dessutom en "photo wallet", alltså en liten hårddisk med skärm och möjlighet att säkerhetskopiera minneskort utan extra sladdar. Sådana kan också användas som mp3-spelare och för allmän datalagring. Jag har en Archos Gmini som jag är nöjd med. Epson och Creative tror jag har likvärdiga modeller.

Nils

Tack för tipset Nils. Nu har jag just beställt en Canon 300D samt ett 1Gb minneskort. Måhända är lösningen med "photo wallet" ändå attraktiv?
 
Hej,

Lämna gärna rapport när du fått grejerna och börjat använda dem. Jag går också i köpestankar. Befinner mig i Kanada. Priserna är dock bättre i USA har jag sett.
 
Allsport; sa:
Hej,

Lämna gärna rapport när du fått grejerna och börjat använda dem. Jag går också i köpestankar. Befinner mig i Kanada. Priserna är dock bättre i USA har jag sett.

Hej Tommy,

Kolla på http://www.fotosidan.se. Där har mer än trettio användare skrivit utlåtanden om Canon 300D. Följ också min tråd "Råd inför kamerainköp" på forumet där om du vill läsa några svar på mina dumma frågor.

Som Johan Rees skrev i början av denna tråd så finns det kameraförsäljare som säljer en 300D för runt $650 här i USA, men jag vågade aldrig beställa från dem. Jag beställde från http://www.amazon.com och vad jag såg på de andra seriösa nätförsäljningssidorna så gick det inte att komma undan billigare (jag betalade $880 till slut). Jag tror dessutom att det inte bör vara några problem att beställa från amazon och få det skickat till Kanada utan än kanske en liten extra shipping-premie. NAFTA bör vara en garant för att inga tullar eller andra handelshinder bör komma i vägen.

En rapport kommer så fort jag kommit igång.

MVH //Thomas
 
inköp i USA

Jag är precis hemkommen från New York där jag köpte en Nikon D70. Priset för huset med kitoptiken är $1299, vilket verkar vara det lägsta priset som återförsäljarna får sälja det för. Alla butiker som jag var inne i hade samma pris. Dock anges priserna utan Sales Tax, så man får lägga på 8,6% för att få ut det verkliga priset.
Mitt paket med kamera, optik, 1gig minneskort Sandisk Ultra2, uv-filter och en liten Lowe Pro-väska gick på sek 11100( det gick att pruta på tillbehören). Nackdelen med att handla i USA är som jag ser det att garantin bara gäller i ett år, och att kameran måste skickas till Nikon i USA om något händer under garantitiden.
 
jag har precis köpt en Canon... Valde mellan Nikon D50 eller D70s eller Canon EOS 350 tror jag den hette... (hämtas ut på pf imorgon...)

iaf så finns det mkt prisvärda kameror på http://www.cyberfoto.se Där köpte jag min & det tyckte jag var billigt. Billigare än butik iaf! Vet ej hur det är att köpa utomlands men man får svensk bruksanvisning & 1 års garanti... o det betyder en del!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
Roypeter Eos 50 Fototeknik 4
walkerboh Batteripack till eos 5 Fototeknik 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.