Roger Caffin om gas och bensinkök

Nja - grytan under uppvärmningen är mitt i heta avgasplymen från brännaren och ser inte speciellt mycket av den kalla vinterluften utanför - såvida avgasplymen inte hela tiden blåser bort...

I trangia 27 m gas så har jag mätt upp temperatur mellan 200 - 400 grader C mitt i (avgas)luftströmmen mellan grytvägg och vindskyddsvägg beroende gaspådrag.

Efter uppvärmningen så påverkas givetvis avkylningen snabbt om det är + 25 grader eller -25 grader.

Det som däremot är väldigt viktigt är att det inte blåser vindar över vattenytan i grytan och drar med sig vattenånga - det behövs inte speciellt mycket drag för att det skall dra iväg mer vattenånga och därmed värme från vattnet än vad brännaren ger och vattnet har svårt att koka upp, speciellt om brännaren går med reducerad kapacitet pga. kylan. Lock på grytan för att hålla kvar vattenånga över vattenytan och bra vindskydd så att heta avgasplymen runt grytan vid uppvärmning inte blåser/driver bort från grytan hör nog till det viktigaste faktorerna för god bränsleekonomi vid kyla..
 
Gas är ju smidiogt sâ länge man inte behöver fundera pâ tubens temp. Att bära den i brallan hela dagen hjälper ju ändâ bara en minut när köket brinner o det är -10.
.

Där har vi tydligen olika erfarenheter. När jag åker med gasbehållaren i magfickan på anoraken så fungerar mitt toppmonterade kök som sagt lika bra som under sommartid. Jag har ett cellplastskydd runt, samt vindskydd för såväl brännare som kittel. Inga problem att stanna för lunch vid minus 10, smälta snö till 1,5-2 liter vatten att bära med mig, samt koka upp en halvliter till en frystorkad rätt. Eller att en morgon vid minus 18-20 C plocka upp behållaren ur sovsäcken, smälta ovanstående mängd vatten till förmiddagens behov samt koka choklad och kaffe.

Självklart är gasförbrukningen större på vintern (75 g per dag jämfört med 25 g), men köket är lika lätt att knäppa igång med piezon och lågan brinner lika friskt vintertid. Att ha behållaren i magfickan eller ryggsäcken är för min del inte det minsta besvär. Så mot den bakgrunden ser jag ingen anledning att välja något annat under "normala" vinterförhållanden. Men eftersom jag aaknar erfarenhet av kallare väder är jag då intresserad av hur långt gasköket kan anses fungera med rimlig säkerhet.

Jörgen
 
Väderspåman

Du som har utrustning för stark vind sommartid eller stark kyla vintertid har utrustat dig med både hängslen och livrem och har alltså utrustning för onormala förhållanden. Du bör snarast gå Väderspåmankursen. En riktig lättpackare väljer utrustning efter vädret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Gas mot bensin i sträng kyla Lättpackning 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.