Gas mot bensin i sträng kyla

Bensin på vintern

...därför att det fungerar vid vintertemperaturer i de svenska fjällen!

Vinterturen har mycket fokus på att köket fungerar. Både för att laga mat, smälta snö och torka klader.

Om köket inte fungerar är det bara att avbryta.

Att lita på något så känsligt som gas som kräver uppvärmning och trixande med att vända behållaren uppochner är omdömeslöst.

På vinterturen är det bensinkök som gäller med fullt reservdelskit. Räkna med 1 liter per person och vecka så kan du härda ut även i dåligt väder!
 
Weight = canister

Weight = canister

Visst lättare, men hur mycket?

MSR SimmerLite 346g tot packvikt (bensin kök)
MSR WindPro 297g (gasolköket du tar upp i artikeln)

Man behöver släpa med sig hela 49 gram mer om man väljer bensinköket...

0,6L bensinflaskan tarar 97gram
230grams gasolflaskan tarar 136g

Hårdvaran diffar då totalt 10g till bensinkökets nackdel om jag räknat rätt.

Källa: Tillverkarens (MSR) hemsida, total packvikt.
 
Senast ändrad:
av det lilla jag provade så med Nova och trangia gas så drog novan ca 20% mer bränsle för samma uppvärmningssats exkl. tändning och tömmning av slang i bensinbrännaren.

mao i slutändan så kommer det vara väldigt liten viktskillnad mellan gas och bensin - det som gastuberna väger extra får man istället bära som mer soppa när man kör på bensin/fotogen.

Det är alltså inte för viktens skull som är det som beslutar vilken typ man väljer.

kör man med pulka så kan man ta med sig lite mer vikt och då kan man köra med båda, gas när det går av bekvämlighet och bensin när man måste vid stark kyla, är man på långfärd och långt till hjälp så bör man ha någon form av backupkök ändå, även om man har full reparationskit med sig för sin bensinkök. skit kan hända med utrustningen oavsett hur väl förbered man är...
.
 
det är nog beronde på hur fort man vill smälta snö. för mig så skulle jag ta med mig en spritbrannare i stället som jag häller i lite ren besin i. har andvänt både gas och besin kök på vintern och tycker båda funkar sådär för min del när det gäller ha vantar på.
fast det är nog så att jag är skogsmänniska på vintern och tycker mera om att göra upp eld och värma mig och laga mat över öppen eld
 
det är nog beronde på hur fort man vill smälta snö. för mig så skulle jag ta med mig en spritbrannare i stället som jag häller i lite ren besin i. har andvänt både gas och besin kök på vintern och tycker båda funkar sådär för min del när det gäller ha vantar på.
fast det är nog så att jag är skogsmänniska på vintern och tycker mera om att göra upp eld och värma mig och laga mat över öppen eld

Inser du hur farligt det är att använda bensin i ett spritkök?

Jag har nån gång sett en film av en kille som provade här på utsidan men har inte tid att söka rätt på det, men svampmoln är ordet man söker.
 
Någon som använt ett gaskök med uppochnedvänd behållare vid temperaturer under -25 och inte fått det att fungera?

Jörgen

Japp, förra vintern var jag ute och det ca - 27. Hade en Jetboil Helios med mig och primus fyra säsongers gas. Full tub. Det började med att köket sprutade ut flytande butan (troligtvis). Jag värmde tuben med händerna och det kom ut i gasform. Tände och det brann dåligt. För att det över huvud taget skulle bli effekt nog att värma min mat var jag tvungen att värma tuben. Jag blev reällt kall själv av detta då jag använde mina händer till detta. Jag provade en annan gastub, markill, men med samma resultat. Det gick åt riktigt mycket gas, mitt whisperlite eller dragonfly hade fixat det med betydligt mindre bränsle.

Mina vikter:
Helios Whisperlite int.
Brännare/ben 275 g 280 g
Pump - 66 g
Tub/flaska tom 160 g (230 g) 133 g (0,6l)
Totalt 435 g 479 g
Tillkommer samma tillbehör i övrigt för mig. Sen är det själva bränslet.

Med dessa förutsättningar skulle min tabell bli:
-Weight, gas
-Ease of use, benisn
-Usability in tent/foretent, lika
-Works well even in extreme cold, bensin
-Fuel consumption/weight, bensin
-Mechanical reliability, lika

/Ingvar
 
-------------- Jag har numera både Nova och Trangia gasbrännare för användning i Trangia. När jag gjorde första prov så är bränsleförbrukningen klart högre för Nova än gas vid smältning och uppvärmning till kokning av 0.5 kilo is med samma grytor och samma trangiakök - skillnaden är runt 20% mer fotogen viktmässigt än gasol för samma uppvärmningsjobb (13-14 gram gas resp. 17-18 gram fotogen) - detta oräknat vikten för förvärmningen innan och tömningen av slang efter. Knappt 10% skillnad kan förklaras av att gasolen är något energirikare än bensin/fotogen per kg men resten beror nog på hur mycket luft som blandas in i lågan under förbränning och hur den späds ut med kalluft innan den träffar grytbotten.

Koppbrännaren ger onekligen en ganska turbulent förbränning (ger också högt ljud) och jag misstänker att lågan får mer luft med sig och blir svalare än motsvarande diffisionslågan med hattbrännare som trangia gas. Novan är nästan lika bra på reglering av lågans fart som gasbrännare - vilket _inte_ är självklart när det gäller MF-kök, tänker man göra riktig mat med kanske långkok och inte bara smälta is och värma vatten för sin real-påse så måste man kolla det noga.
En klar skillnad är att att avgaserna luktar markant mera vid fotogen/bensin-användning än vid användning av gasolkök - gasolkök luktar knappt alls medans bensin/fotogenkök luktar flygplats ala. bakända på jetmotor.
Detta är att fundera på om man nödgas värma tältet med köket för tex. torkning mm.

Att våga tända och använda trangia med gas (ej med upp och nedvänd tub) inne i tält ser jag inte något större risk mer än att se till att ventilationen är bra och underlaget hyfsat värmetålig (typ tidning eller träbit - ej plast som kan smälta långt innan trä/papper ens börja mörkna) , man skall vara bra klantig om man lyckas tända på saker inne i tältet med köket med gasbrännare, men med Novan och de höga lågorna under uppvärmningsproceduren och att det är lätt att spilla droppar med sakta gasande bensin på fel ställe både när man fuktar upp för förvärmningen och i ihopsättingen så vete fasen om den får komma innanför tältöppningen ens i upptänd och varm form...

Intressanta och bra synpunkter men några felaktiga antaganden. Enligt Optimus och mina egna erfarenheter är Novas munstycke optimerat för bensin och klart kinkigare att få igång med fotogen. Det är därför troligt att din uppskattade bränsleåtgång blir aningen högre. Om jag själv skulle gissa tror jag att skillnaden mellan bensin och gas hamnar runt 10% och har nog som du skriver en del med koppbrännaren att göra. Men dess enkla och robusta konstruktion ger den även vissa fördelar gentemot hattbrännaren.

Riskerna för uppflammande lågor med bensin som bränsle upplever jag som lägre då det kräver mindre förvärmning och tänder snabbare gaspådrag. Fotogets flampunkt ligger vid +35 grader medan bensinens är -40 grader. När man väl "kört in sig" och vet hur mycket soppa man behöver släppa ut till förvärmning samt känsligheten i reglaget är det sällan några problem med uppflammande lågor. Vill man vara helt säker använder man en dropp flaska och doserar den mängd som behövs. Har ofta använt det Novat i tältet med absiden öppen. Men hur ''säkert'' det är beror nog mer på utformningen av tältet än vilken typ av kök man använder.

Med 4-takts alkylatbensin, som man hittar nästan var som helst, eller heptan och en väl förvärmd brännare har man varken illaluktande avgaser eller sot på kastruller så förbränningen verkar renare än med fotogen.
Det är nog även bra om man vet vilka kolmonoxid värden de olika brännare har innan man kommer rekommendationer om vilka som funkar bäst i tältet. Detta går inte att uppskatta men jag minns att det fanns en bra artikel i en tidigare tråd.

Inte för att Fjäderlätt varit nyansernas mästare tidigare men jag tycker att det är lite väl tunt med resonemang i artikeln.

Att bara utan påstå att en köksmodell väger mindre, är lättare att använda, har lättare bränsle etc tycker jag inte ger så mycket.
Nej, lägg ut texten, berätta hur du tänker, hur du räknat på vikter osv så kan det bli en mer givande diskussion och jag förstår bättre hur du kommit fram till dina åsikter.

Ett lästips kan förresten vara Extreme Alpinism av Mark Twight - i denna utmärkta bok finns ett kortare avsnitt om brännare. Uffe

Instämmer, många antaganden och generaliseringar dessutom skrivet utifrån ett väldigt smalt perspektiv. Men du Jörgen verkar gå allt mer mot att skriva raljanta inlägg för att väcka uppmärksamhet. När sedan diskutionen kommer igång lämnar du debatten! Jag avstår därför att kommentera innehållet i ditt engelska blogginlägg. ;)
 
Senast ändrad:
Honkydory,
Jag har lite svårt att se att mitt blogginlägg kan uppfattas som raljant. Syftet är få veta om det finns någon som har praktisk erfarenhet av att använda uppochnedvända gasbehållare i sträng kyla samt få synpunkter. Mina egna slutsatser så här långt (jag hävdade aldrig att de var allomfattande sanningar) avslutades med:
But I could be wrong. Please give me your take on this.

Erfarenheten har också lärt mig att man inte bör svara på inlägg som inte berör frågeställningen utan bara är synpunkter på mig som person och hur jag skriver, tänker och är. Men eftersom ditt inlägg också innehöll intressanta fakta som definitivt berör frågeställningen så har jag som synes ändå gjort det. Det är också förklaringen till att jag lämnar vissa debatter.

Men låt gärna fakta och synpunkter på gas och bensinkök flöda.

Jörgen
 
Honkydory,
Erfarenheten har också lärt mig att man inte bör svara på inlägg som inte berör frågeställningen utan bara är synpunkter på mig som person och hur jag skriver, tänker och är. Men eftersom ditt inlägg också innehöll intressanta fakta som definitivt berör frågeställningen så har jag som synes ändå gjort det. Det är också förklaringen till att jag lämnar vissa debatter.

Men låt gärna fakta och synpunkter på gas och bensinkök flöda.

Jörgen

Jag förmodar att det är mitt inlägg som avses.

Jag står fast vid vad jag skrev - att bara presentera sina åsikter utan en gnutta motivering ger (ialla fall mig) inte så mycket.

Det är heller ingen bra inbjudan till den feedback/kommentarer du efterlyser i ursprungsinlägget - hur skall jag kunna diskutera på ett givande sätt om jag inte känner till någonting om ditt bakomliggande resonemang?

I all vänlighet

Ulf
 
Jag förmodar att det är mitt inlägg som avses.

Jag står fast vid vad jag skrev - att bara presentera sina åsikter utan en gnutta motivering ger (ialla fall mig) inte så mycket.

Det är heller ingen bra inbjudan till den feedback/kommentarer du efterlyser i ursprungsinlägget - hur skall jag kunna diskutera på ett givande sätt om jag inte känner till någonting om ditt bakomliggande resonemang?

I all vänlighet

Ulf

Detta är ju bara en av flera trådar i "lättpackarforum i sammarbete med fjäderlätt" där inlägg med bra synpunkter lämnas utan replik. Visst står det var och en fritt att komma med synpunkter men vad spelar det för roll om de lämnas utan replik och kan man då kalla detta för diskussion-forum? Blir mest en arena för en bloggare som vill skapa publicitet kring sin person, sin blogg, sin fråga och förhoppningsvis kränga lite böcker. Tycker mig se ett klart mönster av "von-oben" resonemang där frågeställningen är väldigt snävt ställd och svar som inte gäller specifik detta och/eller inte går i den riktning trådskaparens vill driva diskussionen ignoreras och tigs ihjäl.
 
Detta är ju bara en av flera trådar i "lättpackarforum i sammarbete med fjäderlätt" där inlägg med bra synpunkter lämnas utan replik. Visst står det var och en fritt att komma med synpunkter men vad spelar det för roll om de lämnas utan replik och kan man då kalla detta för diskussion-forum? Blir mest en arena för en bloggare som vill skapa publicitet kring sin person, sin blogg, sin fråga och förhoppningsvis kränga lite böcker. Tycker mig se ett klart mönster av "von-oben" resonemang där frågeställningen är väldigt snävt ställd och svar som inte gäller specifik detta och/eller inte går i den riktning trådskaparens vill driva diskussionen ignoreras och tigs ihjäl.

Men börja inte nu igen!!
Dom flesta av oss som läser på lättpackningsforumet känner till vad du anser om "Fjäderlätt".
Det räcker nu!
Håll dig till saken så kan du skapa en egen tråd där ditt agg mot "Fjäderlätt" kan diskuteras.
//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.