The One - intryck av ett lätt tält

Jag skulle utan tvekan välja ett vattentätt The One. Jag tycker det är bekvämare att bo i, med sidan av kroppen mot absiden. Sedan väger det mindre och jag bedömer (utan praktisk erfarenhet) båda som ungefär lika tåliga/dåliga i storm. Möjligen är Contrail i en superlåg konfiguration vindsäkrare. Men detta är gissningar från min sida.

Jörgen
 
Som "skogs" och lågterrängtält vår och sommar borde det ju vara mycket komfortabelt,mend årets förbättringar.Akto-yta men svalare att bo i,och så lätt!
Köpsugen!
 
Köper kanske

ett om de finns i lager.Stänger till,då jag ibland lämnar stavar vid riktigt lätt/snabb tur,men sömtätning verkar ju lätt att blanda hemma,samt tältpinnarna till Aktot lär väl duga???
Rätt eller fel tänkt?
dvs bara beställa stänger och fixa pinnar,extra tätning ev bättre linor här "hemma"?
 
Gatewood Cape + Serenity? The One i stark vind?

Det funkar säkert bra med egna pinnar. Sömtätning är faktiskt inget problem. Silikon och lacknafta i lagom blandning bara. Kolla in instruktionen på http://www.tarptent.com. En lackpensel med skumgummi rekommenderas.
Det är inget magiskt med tältpinnar. Kanske är dina akto-pinnar lite tyngre, men det borde inte vara någon stor skillnad.

Om du bara ska ha tältet för lågterräng kan kanske en Six Moon Designs Gatewood Cape med Serenity nettent också vara ett alternativ. På så vis blir det ännu lättare om man kan skippa myggnätet. Dessutom får man ju en poncho på köpet. Silnylon är nog också lite mer robust än spinnakerväv, men det har ju nackdelen att väven töjer sig när den blir blöt
.
Jag är lite osäker på hur mycket vindstabilare The One egentligen är jämfört med Gatewood Capen. Konstruktionen är ju ganska snarlik. Om man utsätter The One för samma vind som Jörgen hade på Irland hur skulle det gå då? Eftersom jag bara sett The One och inte använt det själv är ju detta bara spekulationer, men Jörgen kanske kan kommentera.
 
Min bedömning är att The One är betydligt vindstabilare än Gatewood Cape. Man har ju den snedställda stången baktill som ett extra stöd, vilket också hjälper till att behålla innervolymen på tältet i hård vind. Med bara en pinne och stora tygytor är det detta ju normalt ett problem.

Om jag lämnar tältet och använder stavarna för t ex en dagstur, så tar jag bara ut pinnarna och lämnar det hela platt på marken. Men tältstängerna som säljs som tillbehör till The One väger ju bara 87 g vardera.

Så om jag var i dina kläder (vilket förmodligen skulle vara trångt..) så känns The One som ett bra alternativ.

Jörgen
 
Det är på G(dvs beställt o pengarna dragna från kontot).Så nu blir väl nästa pryl ett neoair-underlag...(tar aldrig slut med prylbehovet tydligen).
 
Det är på G(dvs beställt o pengarna dragna från kontot).Så nu blir väl nästa pryl ett neoair-underlag...(tar aldrig slut med prylbehovet tydligen).
Har själv sneglat lite åt ett Neoair, men avvaktat lite då jag läst att någon tyckt att det känts väldigt tunnt i materialet och det väckt tveksamhet till styrkan och hållbarheten.
Hoppas att du delar med dig av dina intryck av Neoair eftar att du provat det.
 
Haha,jag måste ju först få mitt lilla tält,prova sova i det och se om jag gillar det så jag behåller det.
Och så får väl några andra vara föregångare på Neoair innan jag (troligen) faller även för den frestelsen.
Om nu detta skulle funka bra så har jag ett mycket lätt hel-set för varma utfärder.
 
Haha,jag måste ju först få mitt lilla tält,prova sova i det och se om jag gillar det så jag behåller det.
Och så får väl några andra vara föregångare på Neoair innan jag (troligen) faller även för den frestelsen.
Om nu detta skulle funka bra så har jag ett mycket lätt hel-set för varma utfärder.

Jag har ett NeoAir som jag beställt. Nu väntar jag bara på det också.
Förhoppningen är att jag skall ha det med mig på min 1:a Maj vandring.
Men det ser osäkert ut än så länge. Håller tummarna.
//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.