Hjälp, vad skall jag skriva?

Jag tycker du ska fokusera stenhårt på erfarenheter - egna eller andras - av lättpackarutrusting i 'verkliga livet'. När funkar det, när funkar det inte, vad är det som sätter gränserna, osv? Det finns redan hur mycket som helst skrivet om olika pryttlar och deras vikt och om mer eller mindre teoretiska funktioner, men väldigt få redogörelser för praktiska upplevelser och erfarenheter av mer eller mindre fjäderlätt utrustning i olika miljöer och klimat.

Den boken kommer i alla fall jag köpa!

Per
 
Jag tycker du ska fokusera stenhårt på erfarenheter - egna eller andras - av lättpackarutrusting i 'verkliga livet'. När funkar det, när funkar det inte, vad är det som sätter gränserna, osv? Det finns redan hur mycket som helst skrivet om olika pryttlar och deras vikt och om mer eller mindre teoretiska funktioner, men väldigt få redogörelser för praktiska upplevelser och erfarenheter av mer eller mindre fjäderlätt utrustning i olika miljöer och klimat.

Den boken kommer i alla fall jag köpa!

Per

För oss som inte blivit läskunniga än, den kommer väl finns för nedladdning i talboksform?
 
Här tycker jag att du tänker helt rätt!
"Vandra fjäderlätt" tappade i min mening mycket pga att det var just en massa specifika produkter, även om jag såklart förstår att du vill visa vad som finns på marknaden/behöver exempel.
Samtidigt så skulle jag också ha önskat mig en "seriösare" ton på texten, när jag läste "texmex" överallt så förpassades boken snabbt till ny ägare. Synd!

Låter lovande, lycka till!

I Vandra Fjäderlätt ville förlaget att jag skulle nämna exempel på prylar. Tanken var att det skulle visa att lätta prylar faktiskt fanns kommersiellt och hjälpa dem som inte redan var insnöade på lättpackning. Det tror jag var helt rätt. Då.

Nu finns ju VF och utvecklingen de senaste åren har varit rasande på lättpackningssidan. Idag finns t ex Golite Jam2 i varenda Naturkompaniet-butik. Mera middle-of -the-road kan det väl knappast bli? Så därför känns det idag mycket enklare att skriva en handbok som inte tar upp enskilda produkter lika mycket.

Om du hade behållit boken lite längre så hade du säkert också märkt att jag använder "mextex" och inte "texmex" som beteckning för "alla produkter som halvsnyltar på Goretex varumärke och som erbjuder diverse olika konstruktioner som gör tyg någorlunda vattentätt och någorlunda genomsläppligt för vatten i molekylform".

Ledsen, jag kunde inte låta bli :)

Men för att vara fullkomligt seriös så tar jag gärna emot förslag på benämningar av den sortens material som är korta, enkla och begripliga och som ger flyt i en löpande text. Kommer det något bra så byter jag gärna ut "mextex".

Men att hålla en seriösare ton på texten tycker jag bara blir tråkigt. Det känns som om ämnet och syftet är seriöst nog ("Mindre packning. Mer njutning"). Och om sanningen skall fram så skriver jag för att jag tycker det är kul, och för att jag gärna vill att så många som möjligt ska se vilken värld som öppnar sig om packningen blir lättare och ändå är lika funktionell. Men säg inte det till någon...

Jörgen

PS. För övrigt tycker jag att det är ett bra flöde av idéer och jag har redan plockat upp några guldkorn. "Raka dig inte" t ex.
 
Ooops!

Om du hade behållit boken lite längre så hade du säkert också märkt att jag använder "mextex" och inte "texmex" som beteckning för "alla produkter som halvsnyltar på Goretex varumärke och som erbjuder diverse olika konstruktioner som gör tyg någorlunda vattentätt och någorlunda genomsläppligt för vatten i molekylform".

Ledsen, jag kunde inte låta bli :)

.

Ojsan, jag erkänner mig besegrad! Jag läste den ett varv rakt igenom men det var ett tag sen, precis när den kom ut. Minnet sviker, sorry!

Men sen är det ju bra att man tillåts tycka olika! Jag tyckte inte att "texmextex" kändes seriöst, och vips var förtrollningen bruten för min del. Eller så får du hjälpa mig att fatta varför "mextex" är ett så bra/vitsigt ord att skriva i en bok, förutom att det slutar på "tex"...

Annars så har jag inget att anmärka på i fråga om "seriositetsnivån", och som sagt fattar jag att man måste exemplifiera med produkter/varumärken för att kunna visa skillnader. Och slutligen, du har ju din frihet att skriva hur/om vad som känns rätt för dig, självklart! Heja! Jag kommer ju att köpa nästa bok ändå! ;)
 
Den där gröna duken a la försvaret. Buffar, alltså Buff som finns som mössa, tjock eller tunn, man kan använda den lite hursom, den är väldigt praktisk. Har flera stycken, från några som varm mössa, till någon istället för hårknut. De kan som sagt varieras.
 
Jag tycker du ska fokusera stenhårt på erfarenheter - egna eller andras - av lättpackarutrusting i 'verkliga livet'. När funkar det, när funkar det inte, vad är det som sätter gränserna, osv? Det finns redan hur mycket som helst skrivet om olika pryttlar och deras vikt och om mer eller mindre teoretiska funktioner, men väldigt få redogörelser för praktiska upplevelser och erfarenheter av mer eller mindre fjäderlätt utrustning i olika miljöer och klimat.

Den boken kommer i alla fall jag köpa!

Per
Bra! Exakt det vill jag också veta mer om! Lättpackning i fältmässiga miljöer!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
fridaeus Jag vill, men vet inte om jag vågar Lättpackning 11
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Tranan Jag fattar inte!! Lättpackning 53
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.