Tält från Northstar

Det i Gällivare baserade företaget Northstar, som annars mest är kända för att sälja klätterprylar, har nu tagit fram ett eget tält. Tältet som sägs vara ett lättviktstält är utvecklat tillsammans med Anders Gustavson i Karlstad (nån som vet vem han är?) och ska komma ut i en 2- och en 3-mans version.

I kontrast till andra lättviktstält, som ibland går till överdrift i allt för tunna vävar, kommer Northstars tält använda sig av material med titanium och dynnemafibrer iblandat.Titanium är det starkaste materialet i förhållande till sin vikt och dynnema används bland annat till slingor för klättring och till att förstärka skyddsvästar. Vi pratar alltså verkliga hi-tech material.

Northstars målsättning är ändå att priset ska hamna på under 2500 för 2-mans versionen och under 3000 för 3-manna tältet.

Det sista testerna gjordes nu i dagarna och sen kommer det sättas i produkt för att finnas ute för försäljning i januari/februari nästa år.
 
Titan heter det, och det finns faktiskt en del kompositmaterial som är starkare per vikt. Det beror på vad man menar med stark också. Tensil styrka, brottstyrka, ythårdhet und so weiter... Titan måste dessutom legeras för att vara användbart, scandium och aluminium brukar det väl vara?
 
I kontrast till andra lättviktstält, som ibland går till överdrift i allt för tunna vävar, kommer Northstars tält använda sig av material med titanium och dynnemafibrer iblandat.

Men... det är ju just för att kunna göra saker överdrivet tunna, och därmed lätta, som man använder Dyneema och titan!

Men det ska såklart bli väldigt spännande att se tältet. Det är lika intressant att se hur de har lyckats hålla ner priset som hur de har lyckats hålla ner vikten!



Och Dyneema.
;)
 
Tack för de korrekta orden. Dyneema är väl mer ett varumärke om jag inte minns fel.

Själv är jag mest intresserad ifall tältet är självstagande. Efter att ha använt mitt Ferrino-tält som är helt självstagande så skulle jag inte vilja ha ett nytt tält som kräver tältpinnar.

Men sen är väl vikten det mest intressanta.
 
Själv är jag mest intresserad ifall tältet är självstagande. Efter att ha använt mitt Ferrino-tält som är helt självstagande så skulle jag inte vilja ha ett nytt tält som kräver tältpinnar.

Jag sitter och föreställer mig ett tält i titan; och det är självstagande men lite svårt att packa! :)

Men sen inser jag att det kanske är tältstängerna som är i titan?

Angående textil så är väl kol-nano-rör (fullerener) bland dom starkare fibrer som finns. Men nu pratar vi inte längre om ~3000 :-.
 
Finns lite ny info på www.northstar.se om tälten nu...

Så det var inte mer spännande än Dyneema i linorna och titan i tältspikarna...

Men bortsett från det lilla västgötaklimaxet är det ju ett helspännande och lovvärt projekt, och kanske ett svenskt alternativ till Bergans Kompakt.

Ska också bli kul att se det superlätta tvåmanstältet. Eftersom de säger att det inte är tunnel vågar jag på mig en cynisk gissning att det är ett enkelt enkelvävs kupoltält av samma typ som Black Diamond Firstlight (eller ett Rusta/Biltema/Jysk-tält :) ). Men jag hoppas att jag har fel och att vi äntligen får en inhemsk konkurrent till hybridtälten från Tarptent, Six Moon Designs och Gossamer Gear.

Men tältpinnar i ren titan låter lite konstigt i mina öron. Det används väl nästan alltid legerat? Finns det några tekniska fördelar för ren titan (så länge man inte ska operera in det i kroppen), eller är det bara säljsnack?
 
"Superlättvikt .. 2,3 kg"
Inte så där suuuperlätt va!

Det står ju faktiskt inte vad superlättviktstältet väger.


"De ingående modellerna blir 2 och 3-mansversioner av ett lätt tunneltält, en superlättvikts 2-manna är under framtagande men den inkommer först till höst/vinter-09. Vikten kommer att ligga på totalt ca 2,3kg för 2-manna samt ca 2,75kg för 3-manna."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.