Blöta fötter - farligt eller skönt?

Hehe...ser ut som att nmr får hitta ett vuxenforum...


peter

Var man hamnar när man googlar beror också på vad man googlat på förut... om jag förstått saken rätt. Jag hamnade t.ex. tillbaks på utsidan.

Men tillbaks till ämnet: kvalar Lundhagare in som "lätta skosystem"? Jag tycker att lundhagskängan har en stor fördel gentemot fodrade kängor genom att den är lättare och med lätt-torkad. Nackdelen är, för mina fötter, att dom är obekväma. Men om foten klarar av dom så har man en sko som förmodligen håller bra mycket längre än "mesh-skor".

Jag vill minnas att allt detta varit uppe förut på utsidan, utom då inspelet om gurkor.

Nils
 
inspelet om gurkor kom efter patrics liknelse, eller jämförelse, eller vad man nu ska kalla det, på mitt inlägg om lätta skors stabilitet. Med avseende på gurkorna finns det inte så mycket att tilläga, tror inte att vi kommer så mycket längre där ;)
Själv har jag ett par salomon kängor som väger 600 gr, alltså inte UL men samtidigt lättare än mina Meindl kängor och de funkar utmärkt. Fast mina trailrunners funkar minst lika bra, bör tillägas.
 
För min egen del så har jag aldrig provat att vandra i "gympapjuck" även om jag gärna hade gjort det.

Men det är egentligen inte så konstigt, som jag ser det.
Eftersom jag vandrar i den södra terrängen och det där ofta är lerigt och sunkigt så är jag inte intresserad av att få in lera och annan smuts i mina strumpor. Detta skulle leda till skavsår och andra otrevligheter.

Jag har absolut inga problem med att bli blöt om fötterna men annan skit som följer med vattnet in i skorna ser jag som ett stort (eventuellt) problem.
Därför väljer jag kängor (än så länge:))

//Peter
 
Slipper skräp i skorna (som nån frågade om) gör man med damasker (vid behov). Det är dock rätt sällan som jag behövt det.

Slå i fotknölarna är det lite värre med, jag brukar vara rätt duktig i att sparka mig själv på fotknölarna, men jag tycker inte att kängornas övriga (i mina ögon) negativa egenskaper väger upp den lilla fördelen att de skyddar fotknölarna. Jag siktar nog i såna fall på en lösning med liggunderlagsvaddering på insidan av damaskerna.

Men visst, med damasker så har man ju NÄSTAN fått en känga av gympaskorna. Dock med lägre vikt. Och som dessutom är flexiblare.


Att skorna går sönder av att vara blöta beror på att de inte är gjorda för att vara blöta. De är oftast limmade, och läder (såväl äkta som konstgjord) blir upplöst och mjukt av fukten vilket gör att det delaminerar. Vattensportskor har däremot inte den typen av konstruktion och tål därmed ofta betydligt bättre att vara blöta under lång tid.
 
Fina fötter

Har problem med att jag får mycket hård hud på mina fötter, enda gången jag har fina fötter är efter en veckans "fotbad" i Sarek ;)
 
allt handlar om hur ultra lätt det blir, har man bara tillräckligt låg vikt på ryggen så kan man gå i sandaler eller liknande. vissa väljer att leva UL hela vägen medan jag och många med mig lever någon form av hybridlösning där många prylar blir lätta medans andra blir tunga. jag ser lättpacking som ett verktyg för att få med mina fiskegrejer.. summa sumarum blir att beroende på fotledernas kvalisort, packningens vikt och spårval påverkar valet av skodon.. jag tycker att det är rätt korkat att förkasta olika val utan vidare eftertanke.
 
Nu har jag införskaffat ett på Merrell Waterpro Multi. 750g/par
simg_t_omerrell_waterpro_multisport8_1jpg


Framförallt för att jag skall använda dom när jag paddlar.
Jag får ta och testa dom på kortare vandringar och se om jag vågar mig på att använda dom under längre vandringar.
Om inte annat så blir jag väldigt sugen på att testa när jag lägger in dom i mitt excelark och vikten minskar med 650g, istället för att ha mina kängor :)

//Peter
 
blåsor...

Now we're talking.

Mina erfarenheter är just att blöta fötter ger russinhud som i förlängningen ger blåsor som på den övre bilden (tårna ser ju ut som just russin). Vattnet sugs in i huden som dels blir svagare men ffa blir veckad, vilket leder till blåsbildning (oveckad hud nöts ju mindre än veckad).

Skavsår m torra fötter får jag sgs aldrig, men antagligen är jag lyckligt lottad och lite feg, dvs försiktig. Har jag torra fötter så tejpar jag och/eller pysslar med sockor etc tills jag slipper blåsor, vilket brukar lösa sig. Har jag blöta fötter så finns det inget jag kan göra, eftersom just vattnet är själva problemet.
 
Jag har ytterst sällan haft problem med skavsår eller blåsor. Jag har tillochmed två gånger under pågående tur köpt nya skor därför att de gamla gick sönder (och just då passerade jag civilisationen!)
och fortsatt med de nya skorna, ena gången kanske 14 dagar, andra gången 5, utan problem. En orsak kan vara att jag genom löpning förskaffat mig rätt hård hud på fötterna (något att kanske vara vaksam på nu när jag tvingats hålla upp med löpning i 4 månader, till alldeles nyligen).

Jag kan få problem med tryck mot mina hammartår - det blir då blåsor ovanpå leden som strax kan punkteras och lyftas bort! Skor som stämmer i längd är ofta för små för mig i höjdled.

2006 köpt jag ett par Miendl av utgående modell, 1.2. kg, och provade på en fjälltur i Norge. De hade väldigt tunn och hård sula och jag fick ngt slags mindre trycksår eller vad det var. Ett par dar gick jag då med lägerparet (jag har alltså ETT) utanpå stigparet (jag har alltså ETT)
på fötterna och sen gick det över.

Det här med att byta strumpor, vädra föttrna osv. har jag aldrig provat. Ibland tror jag bäst sättet att slippa problem är att inte oroa sig.
 
Det här med att byta strumpor, vädra föttrna osv. har jag aldrig provat. Ibland tror jag bäst sättet att slippa problem är att inte oroa sig.
Mja, jag tror det är en filosofi som funkar bra i stora delar av livet, men inte alltid så bra på fötter. Tror du killen m fötterna på den undre bilden oroade sig i onödan? Om han gjort det hade han sluppit de där hälarna.

Går inte du rätt mycket i torrare trakter? Jag menar där du slipper flera dagars konstant regn som sätter sig i ris och mossa som man sedan konstant slabbar runt i? Det är ju viss skillnad beroende på underlag (utanförstigen-sarek/padjelanta vs alpstigar) i hur mycket man tvingas utsätta fötterna för väta.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.