Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt?

Fräckt med vikten!

Det i silnylon kunnde vara något kanske, men det pågick nyligen en annan tråd om just silnylons vattenpelare, även där måste det till viss grad bero på tjockleken och kvaliteten på silnylonen.så regntätt värkar kräva viss vikt?

Har alla lättvandrare stavar som på något märkligt sätt aldrig räknas in i tältvikten?

För mig som inte använder stavar så kanske jag då ochså kan bära en del av tältet i handen och bara räkna det som blir över som tältvikt? Kanske kan jag ha hela tältet i handen och kalla mitt för ett nollgrammare:cool:

Henning
 
Senast ändrad:
Hah! ja eller kanske en tipimodell där jag själv får agera tältpinne: skulle det vara regelrätt?

eller måste man då räkna sin egen kroppsvikt?

H
 
Hah! ja eller kanske en tipimodell där jag själv får agera tältpinne: skulle det vara regelrätt?
H


[tramsinlägg]

Ja för tusan - eller vänta, ännu bättre; du kan ju köra tipimodell men ändå ligga på rygg om.. ja, du förstår - "tältresning' kommer att få en helt ny innebörd! För egen del skulle knappt få sitthöjd i tältet förstås, men de finns säkert de som är bättre [frilufts]rustade!

[/tramsinlägg]

Per
 
Mer trams

[tramsinlägg]
Om du lever på uteslutande ärtsoppa och bruna bönor och dessutm ser till att tipin är lufttät så slipper du stå upp.
[/tramsinlägg]
 
Det går att göra en lång tramsa av det, men skall man räkna vikten korrekt så väger just detta tältet 560 gram + vandringsstavar.
eller hur.

Henning
 
Ja, några stora viktbesparingar ser jag inte där.

Då kör jag alla gånger en tarp istället, lättare och mer flexibel.
Dessa eremittält känns som en helt opassande kategori "tält" för de aldra flesta, de enda saker de flesta inte får med sig en plågad skara av familj/vänner medelts tjat är väl de extremare sakerna om ofta ställer krav på grejerna.

Men en kul grej vore ju faktiskt att få ett lagom utsnitt av en kartbild som sänghimmel, men det kräver ju att man hittar ett lämpligt sätt att trycka tyvek digitalt eller övertalar väldigt många polare att köpa!
 
Det går att göra en lång tramsa av det, men skall man räkna vikten korrekt så väger just detta tältet 560 gram + vandringsstavar.
eller hur.

Nja... Om jag bara har stavarna för att kunna resa tältet så kanske de bör räknas, men om jag har dem oavsett om de behövs till tältet eller inte så kanske man inte ska räkna in dem. Men räknesätt hit eller dit, det är ju totalvikten som räknas, det är ju den man bär. (Även om sättet man bär saker på förvisso spelar roll...)

Det är väl ganska uppenbart att ett tyvektält inte är nåt för svenska fjäll (vare sig sommar eller vinter), känns lite fånigt att dissa en lösning bara för att den inte fungerar just här. Jag antar att Tarptent säljer till andra än svenska fjällvandrare, och då kan det väl vara berättigat att ta fram produkter som passar även dessa andra.

Jag menar, vi har ju Hilleberg ;)
 
Det går att göra en lång tramsa av det, men skall man räkna vikten korrekt så väger just detta tältet 560 gram + vandringsstavar.
eller hur.

Plus tältpinnar. Väl?

Det flesta lättpackare brukar dela upp vikten i de delar som går att "byta ut" (och sen delsummera grupper).

Just för ett tält redovisar man då vikten dels för duken (som ju för det mesta är odelbar), dels för ett eventuellt innertält, separat golv, markpinnar, stänger/stavar.

Då kan den som är nyfiken på vikten se vilka delar som är lätta och inte och jämföra med sina egna delar.

Ett tält som i orginal väger 2,5 kg blir betydligt lättare om man byter ut de medföljande markpinnarna i stål mot pinnar i aluminium, och de medföljande stålstängerna mot teleskopstavar i aluminium. Men det kan troligen bli ännu lättare om man byter ut några av markpinnarna mot titan, lämnar några hemma och kanske även byter ut stängerna mot kolfiberstänger.
 
Det flesta lättpackare brukar dela upp vikten i de delar som går att "byta ut" (och sen delsummera grupper).

Just för ett tält redovisar man då vikten dels för duken (som ju för det mesta är odelbar), dels för ett eventuellt innertält, separat golv, markpinnar, stänger/stavar.

Då kan den som är nyfiken på vikten se vilka delar som är lätta och inte och jämföra med sina egna delar.

Då passar jag på att påminna om denna tråd, och att uppmuntra till nya redovisningar: Tält bit för bit
 
[sidospår]
Om ett kilo på fötterna motsvarar sju kilo på ryggen, hur många kilo på ryggen motsvarar egentligen ett kilo i händerna? (dvs gåpinnarna)
[/sidospår]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Kvarnträsk Limma Tyvek? Lättpackning 5
w2best Vibram Fivefingers går sönder Lättpackning 3
splashmore När går det för långt? Lättpackning 3
Joakim Ambrosson Hur långt går vi Lättpackning 33
Bettega UL som barnfamilj i fjällen-går det? Lättpackning 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.