Andrew Skurka om lättvikt och långa turer

Andrew Skurka har gått tvärs över USA, korsat fyra bergskedjor i Alaska och förbereder sin mest omfattande vildmarkstur någonsin. Allt med lättare utrustning än vad många tror är möjligt. Jag har gjort en intervju med Andy som finns att läsa på Fjäderlätt-sidan här.

Hur mycket av hans teknik är överförbart på skandinaviska förhållanden?

Jörgen
 
Skit i utrustningen, karln har ju världens grymmaste efternamn. Skurk i verbform.

Och varför är artiklen på engelska?
 
Hur långt vandrar du per dag, Jörgen? På Skurkas hemsida (som var mkt informativ) fanns en intressant artikel om att vandra långt/snabbt.

Och Jörgen, du borde precis som Skurka skriva ut mer om dina vägval på de längre vandringarna du genomfört, vore även intressant att höra hur du själv ser på mat på de längre vandringar du genomfört. Bara ett tips!
 
Det fanns väl egentligen inget nytt, utom betoningen av färdigheter, vilket jag jag uppskattade.
För oss som inte lever ett utpräglat friluftsliv uppstår naturligtvis frågor som hur mycket ex.vis val av lägerplats ska få kosta i vånda och tid. På ett ställe stod förresten "unexposed", borde det inte ha varit "exposed" eller "unprotected" e.d.?

Ja, en fråga förresten, från en som har upp till 1 kg kartor på sina kontinentala turer. Hur gör man med sådant på halvårslånga turer? Man måste väl vara rätt beroende av att passera orter med postkontor, etc.?


Jag har träffat människor som lever på liknande sätt. Ett par på c:a 50 hade pensionerat sig efter en framgångsrik karriär i IT-branschen. De äventyrade halva året och såg över sina placeringar andra halvan i sitt lilla hus i London. Ett annat par frågade jag var de bodde och de svarade ingenstans. Ett tredje par bodde på en båt, osv. Man ska kanske inte ha konstnärliga eller vetenskapliga intressen om man ska leva på det viset.
 
Några svar

Tack för "unexposed", det är ändrat, du hade såklart rätt :)

Artikeln är på engelska av två skäl: Jag slapp att översätta den samt för att bredda läsekretsen för Fjäderlätt-sidan. Vi kommer att ha mer och mer material på engelska, framförallt sådant som är av den karaktären att det kan tänkas intressera läsare från andra länder.

Jag har som tumregel att jag vandrar 25 km per dag i svenska fjäll. Det funkar bra för beräkning av tidsåtgång för längre turer. Det är ett genomsnitt för både spårat och ospårat. För vandringar i Amerika har jag svårare med beräkningar eftersom hög höjd och större nivåskillnader påverkar ganska mycket. För min vandring runt Glacier Peak räknade jag alltför optimistiskt och blev väl 0,5-1 dygn försenad.

Detta är alltså normal distans utan ambition att gå vare sig fort eller långsamt. Jag vandrar från cirka 8-19.30, därför att det inte finns något jag hellre gör den tiden. Eftersom jag inte fiskar eller något har jag ingen lust att sitta flera timmar i läger på kvällen. Förr i tiden, med tyngre packning, orkade jag inte vandra längre än till 17-18-tiden.

Andrew Skurka är mycket snabbare och vill alltså vandra långt och snabbt. Han är ju tävlingslöpare och mycket vältränad. Det passar honom. Själv vill jag ta rejäla pauser och en rejäl middagsrast. Det passar mig.

När det gäller vägval så är jag ganska ofta mycket återhållsam med detaljinformation, vilket är medvetet. Vissa platser vill jag hålla för mig själv. Dessutom vill jag inspirera andra till att göra sina egna upptäckter. Det jag skriver är inte heller avsett som guideböcker, utan jag vill förmedla en känsla som förhoppningsvis kan inspirera. Men jag är inte fundamentalistiskt på den här punkten :)

Vad gäller mat så bygger ju Skurkas turer på att han provianterar på lämpliga ställen längs vägen. Amerikanska långvandrare använder som regel postkontor och s k drift boxes (innebär att man kan eftersända en låda till ett nytt postkontor längs vägen).

Mina egna matvanor är under ständig utveckling, kommer nog att skriva något om läget just nu framöver.

Visst är detta en intressant kommentar:
"In fact, I’d go so far as to say that no person, however ill experienced, should go backpacking in 3-season conditions with more than 15 lbs".


Jörgen
 
Den skicklige och den okunnige

Lightweight gear can be less comfortable and less safe than traditional gear, but it entirely depends on who is using it. Lightweight backpackers are able to carry less because they offset what they do not have with skills

Lättpackaren är tydligen skicklig. Vilket trams!

Vad som är god komfort är en personlig fråga och har alltså inget med skicklighet att göra.
Vilka kunskaper kan man använda för att förvandla en grusbädd på hög höjd till en bekväm plats med ett kort tunt liggunderlag?
Saknar man kunskap om man vill kunna tälta på en utsatt plats med fin utsikt från tältet?

Avgörande är alltså var man använder prylarna och vilka krav man har.
 
Tack för "unexposed", det är ändrat, du hade såklart rätt :)

Visst är detta en intressant kommentar:
"In fact, I’d go so far as to say that no person, however ill experienced, should go backpacking in 3-season conditions with more than 15 lbs".


Jörgen

15 pund är knappt 7 kg. Jag brukar ju räkna in kartor och bränsle i min baspackning och tror
att jag hamnar på cirka 9 kg på kontinenten. Med mat 8*8 hg blir det drygt 15 kg.
(I fjällen blir totalvikten ungefär densamma med 10*7 hg mat)


Men jag har slutat att ta isär saker, eftersom det praktiskt viktiga är totalvikten - jag bär vad jag tror är hälsosamt och rimligt säkert. Basvikten är intressant bara om man vill jämföra med andras packningar och få impulser till förbätttringar.

Om jag läste rätt har Skurka rätt stora matportioner,
över 1 kg, och det går det säkert åt under så lång tid.
Jag som aldrig vandrat mer än 43 dagar på en enda sommar (2009) och aldrig gjort en längre vandring än 31 dagar (2005) har råd att tappa lite i vikt.

Även om jag för länge sen slutade byta från topp till tå på lägret har jag numera extra strumpor, ett par kalsingar (på stigen använder jag inte kalsingar) och en fleece för det ändamålet, och för den långa resan hem. Avstod jag från den lyxen kom jag antagligen rätt nära 7 kg, men knappast under, så länge jag inte byter tält. Väljer man lättare tält, t ex Laser, från början låter 15 pund rimligt.
 
Lightweight gear can be less comfortable and less safe than traditional gear, but it entirely depends on who is using it. Lightweight backpackers are able to carry less because they offset what they do not have with skills

Lättpackaren är tydligen skicklig. Vilket trams!

Vad som är god komfort är en personlig fråga och har alltså inget med skicklighet att göra.
Vilka kunskaper kan man använda för att förvandla en grusbädd på hög höjd till en bekväm plats med ett kort tunt liggunderlag?
Saknar man kunskap om man vill kunna tälta på en utsatt plats med fin utsikt från tältet?

Avgörande är alltså var man använder prylarna och vilka krav man har.

"Skills" översätts nog bäst med "färdigheter" och jag anser tvärtom att det är ett ärligt påpekande.
Det kan säkerligen kräva en del övning att hantera vissa lösningar så att de blir komfortabla.
Det är t ex kanske inte var mans sak att hantera en tarp i dåligt väder - det är iaf en färdighet jag inte har lust att öva, när jag vandrar bara c:a 10% av årets dagar.

Det är naturligtvis också ärligt att påpeka att UL-lösningar kan innebära större krav på valet av lägerplats; för mig personligen är det svårt nog ibland att hitta bra tältplatser, speciellt i Alperna, så jag behöver inte fler bivillkor.

Ännu en färdighet är att packa rätt i en ryggsäck med dålig eller ingen ryggplatta. Jag skrotade min Vapor Trail som gav mig ont i nacken efter några minuter. Man ska tydligen kunna få ned madrassen så att den formade sig till ett rymligt rör i säcken. Det är också en färdighet jag saknar - min Ridge Rest gav ett rör lagom stort
att pressa ned en honungsburk - och inte har lust att öva upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LightDan Lättvikt tarp/regnställsystem. Lättpackning 19
Grinchen Nu snackar vi lättvikt! Lättpackning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...