Räddningsaktion

Någon som vet hur terrängen ser ut i området som nämns i artikeln. Jag har själv inte varit där. Dock verkar det som att det skulle vara ren bergshäll, men det skulle förvåna mig.

Ja, lite blir jag fundersam på om det var nödvändigt att påkalla hjälp.

Mvh /Joel
 
Har inte varit upp på toppen men det jag sett av fjället har varit blockterräng i ganska beskedlig lutning. Men visst kan väl stenar bli hala i regn..

En mening i artikeln förbryllar mig: "De tog sin tillflykt till ett vindskydd i närheten av toppen". Är inte Helagsstugan närmsta bebyggelse? Eller finns nån på kartan ej utsatt byggnad högre upp?
 
Har inte varit upp på toppen men det jag sett av fjället har varit blockterräng i ganska beskedlig lutning. Men visst kan väl stenar bli hala i regn..

En mening i artikeln förbryllar mig: "De tog sin tillflykt till ett vindskydd i närheten av toppen". Är inte Helagsstugan närmsta bebyggelse? Eller finns nån på kartan ej utsatt byggnad högre upp?
Jag kan tänka mig att de, precis som vi för två år sedan, tappade leden helt eller delvis, på vägen upp och då hamnat i ännu blockigare terräng och utifrån det bedömt nedstigningen som besvärlig och bedömt att de inte skulle klara det.
Vi hängde på några andra på vägen ner och blev visade en mycket enklare väg den den vi kravlat oss upp för :)

Något vindskydd såg inte jag när vi gick upp dit. På toppen finns dock någon form av radiostation/mast, med pelare och och tvärslår man kan få lite lä, om man lägger sig ner på marken, men det är nog knappt. Vi gick dock ner och upp på samma sida, dvs den södra sidan.
Men har man bara med sig en tarp/poncho kan man enkelt fixa ett vindskydd bland de stora stenblocken.

Däremot undrar jag var de kom upp med bandvagnarna och hur långt upp de körde med den..
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...