vintervandrare

Återberättat i andra hand:för ett par dagar sen ville en 19årig holländare ta sej från Kvikkjokk mot Jokkmokk och fick skjuts med en som ska ner och jobba.
Killen hade gått upp mot Pårek;inga skidor eller snöskor,han hade fått lifta med skoter nån del av sträckan.
Sovit i tält(vi har haft en -30-37°C senaste tiden).
En del har tur....
 
Det antar jag,vad han inte hade var skidor,snöskor,skoter.Visst kan man gå på ett skoterspår,men inte ett steg utanför,en meter lös snö ungefär,och 30- 35 minus....
 
Mera vintervandrare med tur

När jag läste Britts berättelse så kom jag att tänka på en händelse för ett antal år sedan som också utspelade sig i Kvikkjokks fjällen.

Det var tidigt på året, om jag minns rätt så var det ungefär den här tiden, alltså under de kalla och ganska brutala vinter månaderna. En dag ringde det en bekymrad medborgare från Kvikkjokk till polisen och berättade att det med bussen, några dagar tidigare hade kommit 4 turister till byn. De hade uppgett att de skulle vandra på snöskor genom Sarek.
Kvikkjokksborna blev lite bekymrade eftersom det knappt fanns ett skoterspår åt det hållet så tidigt på säsongen. Vandrarna som var rätt unga gick dock iväg efter Kungsleden norrut.
Som det flesta vet så är det inte så lätt att färdas på snön den tiden, den har ingen bärighet alls och har man inget skoterspår att följa blir det jobbigt att gå på snöskor.

Nå väl, vi hade turen att ha polishelikoptern placerad några dagar i Jokkmokk och hade då möjlighet att kolla upp hur det gick för dem.
Vi kunde lätt följa deras spår från Kvikkjokk och vidare efter Kungsleden upp till Pårtestugan. Vi såg spåren ända fram till stugan men inga som gick därifrån., Ingen rök från skorstenen trots att det var kring 20 minus.
Vi beslöt landa och kolla upp hur det var. Så vi gjorde, vilket i sig inte är så lätt med all lös snö som virvlar upp och gör att piloten tappar alla referenser, det gick dock bra och vi tog oss till stugan.
Det var tyst i stugan men inne i köket fanns det fyra frusna och trötta killar. De berättade att de varit i stugan i två dygn och att det hade tagit dem en dag och en natt att ta sig dit från Kvikkjokk. De hade försökt göra upp eld och vi kunde se i spisen att de hade försökt använda björkkvistar som de brutit loss på björkarna utanför stugan. De hade alltså försökt fixa en eld på färska, frusna björkkvistar. De hade inte hittat vedförrådet som var full med bra ved, kluven och torr och massor med fin näver.
Vi hjälpte dem göra upp eld, bar in ved och gav instruktioner , bjöd på tee ur våra termosar mm. och medans vi var kvar började det bli varmt i stugan.
Vi tog ett alvarligt samtal med dem och mer eller mindre förbjöd dem att gå vidare. De måste vända till baka till Kvikkjokk när de vilat upp sig. De lovade göra det utan protester.

Någon dag senare fick vi veta att de kommit till Kvikkjokk välbehållna och tagit bussen mot Jokkmokk.

Efter att vi hjälpt pojkarna till rätta fortsatte vi flyga mot Rapadalen och någon mil väster om Aktse upptäckte vi nya spår efter snöskor, de gick västerut. Vi följde spåren och upptäckte efter någon km ett tält i snön. Vi tog ett varv runt tältet och till slut tittade det ut en man och vinkade glatt till oss och kröp in igen. Han hade tydligen inga problem så vi flög vidare.

Det är alltså inte alls ovanligt att det kommer äventyrare till våra fjäll redan under den allra kallaste och ogästvänligaste tiden, jan feb. Det är nästan uteslutande utländska besökare. Förmodligen kommer de den årstiden för att slippa möta så mycket annat folk. De flesta är ju kunniga och har bra utrustning men som framgår ovan så dyker det med jämna mellanrum upp en och annan som kanske borde stannat hemma eller skaffat sig mera kunskap innan de ger sig ut.
 
Tackar för inlägget.

Skulle man under en strängt analytisk synvinkel kunna fastslå vad som var felet eller problemet? Det var alltså allmän trist stämning och de satt där i den kalla stugan och jag förstår absolut att ni rekommenderade att vända.
Men ändå: Hade de undermålig utrustning? Hade de fysiska problem, markant otillräklig kondis eller uppenbarligen otillräcklig fjäll- resp. vintervana? Var problemet att de hade gett sig iväg med snöskor istf skidor?
 
@sachsaren
Mina 0.02€...

Efter att en grupp människor suttit två dygn i en utfrusen stuga utan att kunnat göra eld är det nog inte läge att de fortsätter ut i fjällvärlden. De är sannolikt uttröttade och jäkligt slitna.

Dessutom, om man planerat en vintertur utan att kunna klara av att göra eld ens i en kamin, eller har vett att kolla upp om det finns ved innan de far upp till en stuga? Nog dags att gå hem.
 
Vintervanan

Hejsan,

Nu var jag ju inte där då Kalle träffade de 4 turisterna i beskrivningen, men jag vågar nog ändå påstå att det grundläggande problemet var bristen på vintervana.

Precis som Kalle beskriver är det främst folk från sydligare delar av Europa som man stöter på i fjällvärlden den här tiden på året (dvs Januari + Februari). För egen del har det mest varit Tyskar och Fransoser, oftast utrustade med snöskor, som åtminstone jag träffat på mina egna turer uppe i Lappland under midvintern.

Mitt generella intryck av dom är att de oftast är bra.....eller i alla fall dyrt....utrustade. Men det är inte sällan man får en lite gnagande känsla att de inte har (eller hade då de tuffade hemmifrån) riktigt klart för sig hur sträng kyla med tiden har en förmåga att äta sig in. Och till viss del inte heller hur man så att säga överlever i den typen av klimat. Många ångar på som brunstiga älgtjurar i lössnön och blir svettiga på kuppen.

Så min gissning är att det var vintervanan som var bristfällig...framför allt snubben som Brigas beskriver. Ger man sig upp till Kvikkjokksfjällen den här tiden på året för att fotvandra är det ju inte en alltför djärv gissning att vintervanan = 0

/ Stefan
 
Många bidragande orsker...

... till att de gick mindre bra för dem.

- olämplig årstid, mycket lös snö, inga spår att följ, kallt, riskerna för MYCKET hårt väder, Lite folk ute

- ingen fjällvana

- okunskap, tex hur man gör upp eld, hur man vintertältar osv

- inte pålästa, tex om stugorna, ved, elda mm, trodde det fanns fler stugor i Sarek !!!

- felaktig färdplan, mer eller mindre obefintlig

- ojämn kondition i gruppen

- inte den bästa utrustningen för vinterturer DEN årstiden

Det hade förmodligen haft samma problem att färdas oavsett skidor eller snöskor, i vart fall under den första delen av deras färd eftersom man ju går i skogslandet eller björksogen en bra bit ovanför Aktse, På kalfället hade det nog varit relativt lätt att färdas men innan de är där så hade de slitit ut sig och tappat för mycket tid. De insåg det själva när vi förklarade verkligheten för dem. Att färdas i Rapadalen om man är ovan, och det inte finns spår att följa kan vara tufft, rent av farligt. Att följa älven innan någon skoter kört där gör att risken för vindgropar osv är stor,

Kan nämnas att den andre snöskovandraren, av spåren att döma troligen hade kommit via Sitoälvsbron till Aktse och vidare in i Rapadalen.

-
 
Den alpina nödsignalen.

[...] Vi följde spåren och upptäckte efter någon km ett tält i snön. Vi tog ett varv runt tältet och till slut tittade det ut en man och vinkade glatt till oss och kröp in igen. Han hade tydligen inga problem så vi flög vidare. [...]

Han vinkade glatt till er.

Jag kom att tänka på en annan tråd där vi diskuterade diverse omissförståeliga sätt att kommunicera i exakt sådana lägen. Jag tror det var t.o.m. jag själv som då undrade hur pass spridd förståeligheten av den s.k. alpina nödsignalen är:
cache_2417536374.jpg

cache_2413109910.jpg


Den finns alltså för exakt sådana situationer -- lågflygande helikopter på patrull eller spaning i potentiellt osäkra lägen.

Om den där mannen inte hade vinkat glatt utan hade stått helt stilla som en stock och bara räckt upp en rak arm lite halvsnett medan den andra armen pekade neråt, hade ni i så fall interpreterat det som:

a) Klart han visar ett klockrent 'NO', vi flyger vidare!

b) Faan, nu finns nynazisterna även i inre Sarek, fy sjutton, han drar sig inte ens för att visa Hitlerhälsningen för en polishelikopter, usch nej. Och den där andra armen rakt ner, är inte detta den där nya Quenelle-hälsningen? Månne han vara fransman?

c) Klart som korvspad, egentligen ämnar han att visa YES men han har nog brutit eller skadat den andra armen och kan inte lyfta på den. Titta hur stilla han står. Inte vinkar eller sprattlar han. Vi måste ner och hjälpa stackarn!

Så -- hade ni uppfattat och tolkat armtecknet som N:et i detta sammanhang?
 

avslutad210712

Gäst
Han vinkade glatt till er.

Jag kom att tänka på en annan tråd där vi diskuterade diverse omissförståeliga sätt att kommunicera i exakt sådana lägen. Jag tror det var t.o.m. jag själv som då undrade hur pass spridd förståeligheten av den s.k. alpina nödsignalen är:
cache_2417536374.jpg

cache_2413109910.jpg


Den finns alltså för exakt sådana situationer -- lågflygande helikopter på patrull eller spaning i potentiellt osäkra lägen.

Om den där mannen inte hade vinkat glatt utan hade stått helt stilla som en stock och bara räckt upp en rak arm lite halvsnett medan den andra armen pekade neråt, hade ni i så fall interpreterat det som:

a) Klart han visar ett klockrent 'NO', vi flyger vidare!

b) Faan, nu finns nynazisterna även i inre Sarek, fy sjutton, han drar sig inte ens för att visa Hitlerhälsningen för en polishelikopter, usch nej. Och den där andra armen rakt ner, är inte detta den där nya Quenelle-hälsningen? Månne han vara fransman?

c) Klart som korvspad, egentligen ämnar han att visa YES men han har nog brutit eller skadat den andra armen och kan inte lyfta på den. Titta hur stilla han står. Inte vinkar eller sprattlar han. Vi måste ner och hjälpa stackarn!

Så -- hade ni uppfattat och tolkat armtecknet som N:et i detta sammanhang?

Har ett foto där jag står på bron uppe i Kårsavagge och precis när jag fotas så flyger en rovfågel förbi bakom fotografen varvid jag pekar på den med hela handen. Det foto faller garanterat in under kategorin b så mitt svar får bli ett soklart b :)
 
Rookie

För att dra in på ett litet sidospår men som ändå följer tråden.
Om vi snackar skidor för vinterturen, kör ni då med vanliga längd, rando eller har ni något helt annat som jag missat? Känns som snöskor mest är för dagsturer eller är jag helt jävla fel på det? :) Har själv vara varit ute med vita-blixten. Är inte direkt sugen på att dra runt på dem en runda till.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...