Boktips

avslutad210712

Gäst
Såg en artikel om en bok som jag tror kan intressera utsidans läsare. Har beställt men inte fått boken ännu.

Stuglandet : en guide till fria övernattningar

Författare:
Kjell Vowles
Moa Karlberg
Fotograf: Moa Karlberg
ISBN: 9789188435200


En guidebok till en klimatsmart och billig turism!

Vem som helst kan övernatta i Sveriges fantastiska natur. Runt om i Sverige står öppna stugor, där vem som helst kan rulla ut sovsäcken. Det kan vara gamla flottarkojor eller nybyggda timrade stugor. Den gemensamma nämnaren är att alla är gratis och inte kan bokas i förväg.

Stugorna ger alla som vill en chans att komma nära naturen, utan att punga ut med tusenlappar på utrustning eller boende. Ofta räcker det med en regnjacka, en lokalbussbiljett, en sovsäck och en matlåda för att få tillgång till en mysig, vedeldad stuga långt från stadens stress.

Boken är en guidebok i reportageform, som med text och bild inspirerar läsaren till en klimatsmart och billig turism. Alla ska kunna uppleva vad de läser om, oavsett inkomst. Ofta går det att ta sig till stugorna med buss kombinerat med en kortare promenad eller ett par timmars vandring, i andra fall krävs bil. Alla stugor är olika. De förvaltas av länsstyrelser, kommuner eller hembygdsföreningar.
 
Jo har använt mig av dessa stugor i Norrbottens inland många gånger. Somliga ligger ödsligt till och många vid vattendrag. Flera av dessa stugor finns inte på någon karta utan jag rekomenderar och fråga någon inom området man har tänkt och gå till.
 
Såg en artikel om en bok som jag tror kan intressera utsidans läsare. Har beställt men inte fått boken ännu.

Stuglandet : en guide till fria övernattningar

Författare:
Kjell Vowles
Moa Karlberg
Fotograf: Moa Karlberg
ISBN: 9789188435200


En guidebok till en klimatsmart och billig turism!

Vem som helst kan övernatta i Sveriges fantastiska natur. Runt om i Sverige står öppna stugor, där vem som helst kan rulla ut sovsäcken. Det kan vara gamla flottarkojor eller nybyggda timrade stugor. Den gemensamma nämnaren är att alla är gratis och inte kan bokas i förväg.

Stugorna ger alla som vill en chans att komma nära naturen, utan att punga ut med tusenlappar på utrustning eller boende. Ofta räcker det med en regnjacka, en lokalbussbiljett, en sovsäck och en matlåda för att få tillgång till en mysig, vedeldad stuga långt från stadens stress.

Boken är en guidebok i reportageform, som med text och bild inspirerar läsaren till en klimatsmart och billig turism. Alla ska kunna uppleva vad de läser om, oavsett inkomst. Ofta går det att ta sig till stugorna med buss kombinerat med en kortare promenad eller ett par timmars vandring, i andra fall krävs bil. Alla stugor är olika. De förvaltas av länsstyrelser, kommuner eller hembygdsföreningar.

Wow, låter högst intressant i dessa Greta-tider. ;) Brukar mest ha med mig Call of the wild när ajg är ute på tur, för den romantiska naturkänslan men detta låter som bra läsning att grunda med inför stundande vandringssäsong.
 
Boken finns på årets bokrea här. Jag såg den inte i katalogen utan på hyllan i butiken. Det kan löna sig att gå in i en bokhandel och botanisera!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.