Vattenkokare för fältbruk? Finns det?

hejsan.
på sommar, vår å höst så funkar ett toppmonterat gasolkök bra.
varför inte tillsammans med en toaks 750 bail, så kan du även hänga den över en brasa?
mvh
 
"Kelly Kettle har jag sett men det verkar stor och klumpig och jag tänker att den inte är så snabb om den ska eldas med pinnar och kottar"

8 minuter så har du värmt en liter vatten i Kelly Kettle. Om du jagar och vill ha lite värme så får du även fördelen att röken tar bort människovittring.

Nja... Nu var du nog försiktig =)

Har man bränsle klart i packpåsen (nytt plockas medan man kokar) och en liten spritflaska att tända med så gör man det säkert på halva tiden.

Stor, klumpig, sotig (på insidan) och totalt oanvändbar till annat än att koka vatten, men snabbt går det. Gillar man eld och enbart ska koka vatten är den ett givet val. Den funkar dessutom bättre ju mer det blåser.

Bottendelen dubblerar som liten lägereld efter koket.
 
Tack å bock

Tackar för flera kreativa förslag!

Det handlar om snabb lunchpaus mellan två såtar, Dagarna är korta på vintern och då gäller det att utnyttja dagsljuset, så att värma vatten över öppen eld är inget alternativ, men säkert trevligt på dagslånga älgpass på förhösten.

Jag tittar vidare på gasalternativen. En minibrännare och kaffepannan från Trangiaköket är kanske det billigaste alternativet. Man kan ju börja där och se om det funkar som tänkt.
 
Fördelen med Jetboil o kloner är att den kan hängas fast i snögrop
med snöspik och så - compakt ihopsittande lösning om det är vattenkokare man är ute efter.

Skulle köra på.den varianten som första tjing
 
"Stor, klumpig, sotig (på insidan) och totalt oanvändbar till annat än att koka vatten, men snabbt går det. Gillar man eld och enbart ska koka vatten är den ett givet val."



Med grillgallret och hobostove som tillbehör blir kelly kettle mer mångsidig för matlagning. Koka upp vattnet på med gallret och grilla på glöden. En korvburk värms snabbt på Xet ovanför jetlågan.
 
Håller med alla dagar i veckan att jetboil och liknande är bäst.
Har primus själv och allt inkl gas och gasfot får plats i kokaren. Även disksvamp diskmedel och liten handduk.
Vill du så kan du köpa till kaffe pressosil. Ryms även den och blir snabbt riktigt kaffe, inte frystorkat som mördar min mage.
1065ac6d12ce7ae455782a9bc1a71c58.jpg


Edit blev bild på min primus lilla kastrull 1 liter tror jag som jag kör med istället för original kastrullen på 0,6 liter?
 
Har både gasbrännare och Storm Kettle (typ samma som Kelly Kettle).
Båda värmer vattnet snabbt, men Storm Kettle är mycket trevligare och roligare än gasköket.
 
Gas är nog snabbaste smidigaste sättet att värma vatten men slipper sot etc.
Men om man befinner sig lång tid utomhus på vintern och förvarar köket i ryggsäcken finns det ju en viss risk att gasen blir kall. Det är kanske inte alltid optimalt. Det kan finnas fördelar med ”hobo stove” eller kök med en spritbrännare under vissa omständigheter.

Det går att komma runt problemet med kalla gastuber men det kräver ofta lite uppfinningsrikedom eller planerande. En 100g gastub kanske man kan förvara i någon innerficka så att den håller sig varm men de större tuberna bli lite obekvämare att bära nära kroppen.

Vintertid är inte nödvändigtvis gasen det bästa alternativet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...