Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-10-29, 18:48
Almasfar Almasfar är inte uppkopplad

Råd om stövlar

Tänker köpa mig ett par stövlar. Allround användning vår/sommar/höst. Tycker Tretorn Sarek, Nokian Finnjagd och Avignon Haga ser intressanta ut. Vad anser ni om dessa modeller? Hur är kvaliteten? Tretorn tycker jag mig läsa på många ställen att dom håller dåligt/går sönder snabbt. Nokian betydligt färre negativa kommentarer. Avignon var ett för mig okänt märke tills jag började leta intressanta stövlar på nätet.
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 19:36
Swift Swift är inte uppkopplad

Jag har dåliga erfarenheter av hållbarheten hos Tretorn, men de ligger rätt många år bakåt i tiden. Är kanske annorlunda idag. Men Nokian trivs jag fint med, går med både Tuura och Finnjagd. Fötterna mår utmärkt!

Jag tycker Nokian har stora storlekar, står 40 under alla mina stövlar. Mina Lundhagskängor (av sen årsmodell) är 41 men borde vara 42 med samma sockar som i stövlarna!
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 21:29
JMel JMel är inte uppkopplad

Har haft några par Nokian Finnjagd och de har mycket god hållbarhet. Gummit spricker inte i vecken. Stor i storleken.
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 21:36
Lappen69 Lappen69 är inte uppkopplad

Tretorn Sarek är mycket smal vid ankeln, så prova att du verkligen får på och av den med de strumpor du tänkt använda, gärna lite fuktiga....
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 07:05
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Grub's neoprenstövlar är mycket hållbara och de finns flera olika modeller med olika tjockt neopren. Ju tjockare neopren - desto varmare, men tyngre stövel.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 08:10

Tack för input! Lutar nog mest åt Nokian Finnjagd. Däremot verkar Avignong Haga vara en bra stövel. Hittar dock lite info, tester, omdömmen med mera på nätet för denna stövel och märket i stort. Är Avignon nya på marknaden med stövlar?
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 08:15
MarkusF MarkusF är inte uppkopplad

Hur är det med gummit i de här modellerna som nämnts?

http://www.sportfack.se/artikl ... ill-neopren/
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 08:25
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Har ett par Tretorn Sarek millennium som hållit bra, kan inte säga att de används flitigt men ser nästan helt nya ut även efter 10år. Inga sprickor eller släpp. Vet inte exakt vad som skiljer från nuvarande sarek men sulan på mina är svart känns lite styvare och mer mönstrad.

Passar mina fötter med extra sula eller väldigt tjocka sockar. Varierar med säsong.

Använder dem dock bara ett par veckor om året. När kängor eller trailskor inte funkar. Så mitt omdöme får mest ses gälla gummits åldrade och kanske inte så mycket gällande slitage.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 09:32
kötte kötte är inte uppkopplad

Le Chameau, naturgummi, håller mycket bra, bekväma och snygga. Finns i både sommar- och vintermodell.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 10:23
Sewen Sewen är inte uppkopplad

Har god erfarenhet av Tretorns hållbarhet. Kanske var värre förr.

Har ett par Avignon Haga som jag är nöjd med. Mjukt gummi och bra sula.
Här finns ett test : -SKJUTKLAR-

Tycker även Grubs som nån nämde är bra men då har jag bara använt deras supertjocka vinterstövlar.Men roligare att stödja svensk skoindustri som Tretorn eller Avignon.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 23:20
L.A. L.A. är inte uppkopplad

Jag använder jaktstövlar från Aigle. Naturgummi likt le chameau, men bättre hälgrepp enligt mig. Mina första par som jag fick i present höll i 20år innan gummit började spricka. Mina nuvarande har jag haft i ca 10 år. Kostar en slant men billigt per år
Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 07:41

Jag har mailat ett antal butiker som säljer både Finnjagd och Haga. Båda anses självklart bra :-)
Det som sticker ut lite är att en rekommenderar FInnjagd då dom aldrig haft en missnöjd kund som köpt dessa. En annan svarade att Finnjagd har kraftigare sula och bättre lämpade för vandring.
Prismässigt tycker jag kring 800kr är en lämplig nivå att lägga sig på. Med erbjudanden ¨på marknaden så passar Finnjagd, Sarek S samt Haga in. Attans att det ska vara så svårt att bestämma sig!
Stödjer helst svenskt. Har läst att Sarek tillverkas i Kina, och dom andra två i Europa.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:20.

Logga in

Tips!