Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-07-05, 09:53
Stolpe76 Stolpe76 är inte uppkopplad

Trangia X2 bränslen

Hej på er, ny i detta forum.

Jag funderar på de olika bensinalternativen till en Trangia X2. Jag har testat Primus Powerfuel bensin lite och det verkar fungera rätt bra. Sedan så har jag läst att en del använder bensin som de köpt i färghandeln.

Är det liknande detta ni menar? Är det i princip samma sak som Primus bensinen?

https://www.bauhaus.se/bensin- ... -description
Svara med citat
Gammal 2018-07-05, 11:52
Bomaye (Jonas Westbom) Bomaye är inte uppkopplad

yes, stämmer bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Stolpe76 Visa inlägg
Hej på er, ny i detta forum.

Jag funderar på de olika bensinalternativen till en Trangia X2. Jag har testat Primus Powerfuel bensin lite och det verkar fungera rätt bra. Sedan så har jag läst att en del använder bensin som de köpt i färghandeln.

Är det liknande detta ni menar? Är det i princip samma sak som Primus bensinen?

Svara med citat
Gammal 2018-07-05, 12:38
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad

Alkylatbensin som används för olika maskiner exempelvis trädgårdsmaskiner är vad många använder.

Det ska vara alkylatbensin för fyrtaktsmotorer dvs utan inblandad olja. Båda sorterna finns att köpa på mackar i varuhus etc.

Prisvärt alternativ. Finns från en liter, fem liter och dunkar på tjugofem liter.
Svara med citat
Gammal 2018-07-05, 14:02
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Citat:
... Är det liknande detta ni menar? Är det i princip samma sak som Primus-bensinen?
Ja, förvisso
- men varför iallsindar ska du betala 50-60-70-80 (och ännu högre) kronor per liter köksbränsle?

När vanlig lättillgänglig 4-takts alkylatbensin inte kostar mer än sådär 20-35 kronor per liter...
Allra billigast är alkylatbensinen direkt ur fordonspump på stationer som har sån pump.
Det brukar finnas på någon station i alla våra större städer: Fyll din medförda dunk
och betala nedåt 20-25 kronor per liter...

För övrigt anser jag att det är bränslen av fotogentyp som gäller i multifuelkök...
... "och Karthago skall förstöras..."
Svara med citat
Gammal 2018-07-05, 14:25
Nordiska Motorcyklister Nordiska Motorcyklister är inte uppkopplad

Den enda gången jag använder fotogen är vintertid om det ska smältas mycket snö, men har även använt det för att koka upp stora grytor, för inget ger sådan hetta. Uppskattar enkelheten med alkylatbensin d.v.s. jag behöver bara ”bränslet i flaskan” för att både förvärma & elda köket. Innan brukade jag köpa 5L dunk, men sen Biltema säljer på 1L-flaska så kan jag inte motivera slabbet när priset är så lika & min konsumtion så låg.
Svara med citat
Gammal 2018-07-05, 14:33
Brune Brune är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Polar300 Visa inlägg
Ja, förvisso
- men varför iallsindar ska du betala 50-60-70-80 (och ännu högre) kronor per liter köksbränsle?

När vanlig lättillgänglig 4-takts alkylatbensin inte kostar mer än sådär 20-35 kronor per liter...
Allra billigast är alkylatbensinen direkt ur fordonspump på stationer som har sån pump.
Det brukar finnas på någon station i alla våra större städer: Fyll din medförda dunk
och betala nedåt 20-25 kronor per liter...

För övrigt anser jag att det är bränslen av fotogentyp som gäller i multifuelkök...
... "och Karthago skall förstöras..."
Jag har några gånger kollat priset på kemiskt ren bensin på jag varit på Bauhaus och färghandlaren som ligger granne med Bauhaus där jag bor (Västerås)
Nog senat jag kollade

https://www.utsidan.se/forum/s ... postcount=58

OT
Jag använder för det mesta numera gasol

Per
Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 19:24

Tack för alla svar. Visst måste jag inte köpa dyrt bränsle, just därför jag ställde frågan. Då jag förmodligen inte kommer att använda min brännare så ofta så känns det som det som sotar minst och är renast får vara mitt förstaval, trots lite dyrare pris. Men det känns också bra att veta om de alternativ som finns om det skulle vara svårt att hitta ovanstående bränslen.

Jag har gasolbrännare till min Trangia också, men kul med fler bränslealternativ.

Lider lite av GAS, så det blir säkert ett annat multifuel kök också som komplement. Sneglar på Optimus Polaris...
Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 19:53

Om frågan ställs så här istället;

Sotar dyrare bensin ”renare” mindre än billigare alkylatbensin så vill jag svara nej.
Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 20:45
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Citat:
… så det blir säkert ett annat multifuel kök också som komplement. Sneglar på Optimus Polaris...
Ett Polaris är aldrig fel! Oftast är det mest rätt faktiskt... IMHO...

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsstjärnan Visa inlägg
Om frågan ställs så här istället;
Sotar dyrare bensin ”renare” mindre än billigare alkylatbensin så vill jag svara nej.
Det håller jag helt med om!
4-T Alkylatbensin är på intet sätt sämre än diverse dyr-heptan, den är bara lägre prissatt helt enkelt.
/Odd
Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 20:54
GJM GJM är inte uppkopplad

International Fuel Names:
http://fuel.papo-art.com/

Tjek informationerne hvis det er mugligt, inden din eventyr rejse.

Den danske husholdningssprit er på 93% ethanol, ikke 100% ethanol som opgivet i listen:
https://www.borupkemi.dk/farve ... ingssprit-93
Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 21:43

Jaha, ja då blir det nog till att skaffa lite sådan billigare akrylatbensin som komplement. Har ju batterigräsklippare så sådant bränsle har jag inte hemma. Tack igen för alla svar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 10:07

Citat:
Jaha, ja då blir det nog till att skaffa lite sådan billigare akrylatbensin som komplement. Har ju batterigräsklippare så sådant bränsle har jag inte hemma. Tack igen för alla svar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hehe, kan inte låta bli att svara. En klassiker i dessa bensintrådar men tyvärr... akrylatbensin är inte uppfunnen än och finns inte att köpa.

Akrylatfärger däremot finns. 😊
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.

Logga in

Tips!